Inrikesflyget motorn när flyget börjar om
Publicerad den 19 maj 2020Kommentarer
Det har hela pandemi tiden dagligen flugits mellan Köpenhamn och Rönne.
Kostar det då inget, för pax att flyga i Norge?
er ikke bare SAS, Norwegian får også, som SAS og Widerøe, betalt av myndighetene for å opprettholde et minimums ruteprogram.
Widerøe bruker for øvrig 32 av 45 fly, og er f.t. et av de selskap som har mest trafikk i Europa.
Trafikken i Norge, som i Sverige, vil nok øke inn mot ferien, hvor vi nå skal feriere i våre egne land.
Og om avstander, OSL-LYR v.v. er lengst i Norge, ca 3 t 15 min.
Ännu ett bevis på art EU inte fungerar där alla länder är sig själv närmast.
Utomordentligt stötande att ens föreslå vi svenskar bara ska flyga inrikes.
Det är inte befolkningen som ska få fart på hjulen igen utan samma politiker som orsakar den största ekonomiska skadan sedan andra världskriget genom sk lockdown …..allt för ett virus med mindre än 1% dödlighet.
De flesta pratar om inrikesflyget som ”en kort resa”.
För de som inte hoppade över geografilektionerna i skolan, är det uppenbart att sträckan Malmö-Kiruna är lika lång som Malmö-Milano.
Sverige är lika långt som hela resten av Europa. Inrikesflyget behövs. Och det behövs ett flygnav på mitten för att växla passagerare och skapa ekonomiska förutsättningar att driva flygverksamheten i ett glest befolkat avlångt land. Tåg kan användas för kortare resor på tvären.
Hoppas verkligen svenskarna upptäcker vårt eget land i sommar, från Kiruna i norr till Smygehuk i söder, det är ett fantastiskt land, en kort flygresa och så är man framme, men än så länge inget inget kaffe eller godbitar pga munskyddet, och min läppstifts depå ligger nedpackad ett tag.
Bättre tider kommer!!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten