Skriv ut  

Inrikesflyget motorn när flyget börjar om

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 maj 2020
Res inte utomlands, stanna i hemma i sommar. Den uppmaningen kan ge inrikesflyget i Norden en knuff framåt och bli en motor i återstarten av flygtrafiken. Redan idag flyger SAS till 17 destinationer inrikes i Norge.

Det är de säkra korten, en och annan storstad i Europa men framför allt inrikesflygningarna som är först ut när flygbolagen så sakta ökar på linjer och frekvenser. SAS har idag fyra destinationer igång i Sverige, från Arlanda till Kiruna, Luleå, Umeå och Göteborg. Ännu är det bara en avgång per dag men i juni är det i många fall minst dubbla avgångar på de aktuella destinationerna.

I Norge är situationen en helt annan. Flygtrafiken har alltid varit betydelsefull för att hålla ihop kommunikationerna i grannlandet.

- Flyget är en naturlig del av infrastrukturen här, säger John Eckhoff, presschef på SAS Norge till Flygtorget.
Faktum är att Norge ligger på 24:e plats i världen när det gäller storleken på inrikestrafiken. Förra året producerades 24, 5 miljoner stolar och bland annat har sträckan Oslo – Trondheim ibland räknats som en av de mest trafikerade i världen. Det gör inrikesmarknaden i Norge till en av SAS viktigaste och förra året låg andelen på 45,2 procent medan Norwegian hade 33,5 procent och Widerøe 20,7 procent av den norska inrikestrafiken.

I dagsläget har SAS 10 – 12 Boeing 737 igång i Norge och trafik på hela linjenätet som består av 17 destinationer. Frekvenserna är också betydligt fler än i Sverige, både Bergen och Trondheim har fyra dagliga rotationer från Oslo och även de linjer som går direkt mellan olika städer utan att passera Gardermoen, hålls igång. Efterfrågan ökar också, enligt John Eckhoff.

- Vi har gått upp till B737-800 på vissa avgångar för att klara efterfrågan. Det beror till del på att vi flyger utan passagerare på mittsätena men också på en sakta ökande efterfrågan. 

I Danmark har SAS ännu bara en inrikeslinje igång, från Köpenhamn till Aalborg med två dagliga avgångar. Men de två regionala flygbolagen DAT och Alsie Express ser redan nu en växande efterfrågan på flygningar, bland annat till Bornholm i sommar. Ytterligare en drivkraft återstarten av inrikestrafiken i de skandinaviska länderna är uppmaningarna från regeringarna i till exempel Norge och Sverige att undvika och istället stanna kvar i hemlandet i sommar. Det har bland att fått Widerøe, som redan idag är det flygbolag i Europa som har mest trafik igång, att förbereda betydligt fler flygningar inför semesterperioden.

Finnair flyger i dagsläget bara ett fåtal linjer inrikes i Finland, sammanlagt fyra destinationer. Ett trettiotal avgångar per vecka ut från Helsingfors gav sammanlagt 2 400 passagerare i april.
- I maj har vi hittills varit 1 800 passagerare på inrikeslinjer. Så antalet passagerare är fortfarande riktigt litet, men vi tror att efterfrågan kommer att öka när resebegränsningarna i olika länder gradvis avlägsnas eller avslappnas, skriver Finnair i ett pressmeddelande som samtidigt meddelar att ytterligare fem destinationer är aktuella från juni. 

Under de kommande månader därefter skruvas antalet inrikeslinjer sakta upp. Men ett par av flygplatserna i norra delen av landet återfår inte någon flygtrafik förrän tidigast när vintertidtabellen träder i kraft. Finnair räknar också med att dra igång långlinjetrafiken på Asien under juli månad och då vara uppe i cirka 30 procent av normalt trafikprogram.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Rönne
Skrivet av 763, 2020-05-19 20:36:32
Det har hela pandemi tiden dagligen flugits mellan Köpenhamn och Rönne.
Anmäl inlägget
Gratis?
Skrivet av sv pf, 2020-05-19 20:10:16
Kostar det då inget, för pax att flyga i Norge?
Anmäl inlägget
Norsk inrikes
Skrivet av pf, 2020-05-19 16:08:08
er ikke bare SAS, Norwegian får også, som SAS og Widerøe, betalt av myndighetene for å opprettholde et minimums ruteprogram.
Widerøe bruker for øvrig 32 av 45 fly, og er f.t. et av de selskap som har mest trafikk i Europa.

Trafikken i Norge, som i Sverige, vil nok øke inn mot ferien, hvor vi nå skal feriere i våre egne land.

Og om avstander, OSL-LYR v.v. er lengst i Norge, ca 3 t 15 min.
Anmäl inlägget
Solidaritet
Skrivet av GPWS, 2020-05-19 14:26:47
Ännu ett bevis på art EU inte fungerar där alla länder är sig själv närmast.
Utomordentligt stötande att ens föreslå vi svenskar bara ska flyga inrikes.
Det är inte befolkningen som ska få fart på hjulen igen utan samma politiker som orsakar den största ekonomiska skadan sedan andra världskriget genom sk lockdown .....allt för ett virus med mindre än 1% dödlighet.
Anmäl inlägget
Inrikesflyget viktigt
Skrivet av Flygande, 2020-05-19 09:40:31
De flesta pratar om inrikesflyget som ”en kort resa”.
För de som inte hoppade över geografilektionerna i skolan, är det uppenbart att sträckan Malmö-Kiruna är lika lång som Malmö-Milano.
Sverige är lika långt som hela resten av Europa. Inrikesflyget behövs. Och det behövs ett flygnav på mitten för att växla passagerare och skapa ekonomiska förutsättningar att driva flygverksamheten i ett glest befolkat avlångt land. Tåg kan användas för kortare resor på tvären.
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&InrikesExpert, 2020-05-19 09:11:29
Hoppas verkligen svenskarna upptäcker vårt eget land i sommar, från Kiruna i norr till Smygehuk i söder, det är ett fantastiskt land, en kort flygresa och så är man framme, men än så länge inget inget kaffe eller godbitar pga munskyddet, och min läppstifts depå ligger nedpackad ett tag.
Bättre tider kommer!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev