Skriv ut  

BRA åter i luften – tillsammans med Amapola

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 juni 2020
Fem destinationer inrikes med trafikstart redan den 15 juni. BRA och Amapola fortsätter det tidigare samarbetet och drar nu igång sommartrafik i väntan på att rekonstruktionen i BRA ska bli klar. Det ger också de hård ansträngda flygplatserna ett andrum.

Fokker 50
Fokker 50
 
Det finns ett ökande resebehov de kommande sommarmånaderna, trots allt. Det menar BRA som nu tillsammans med Amapola startar trafik från Bromma till fem destinationer i södra Sverige.

- Det är våra största destinationer och vi räknar med ett sakta växande passagerarunderlag och därför tar vi nu det här steget, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA till Flygtorget.

De fem linjerna är Visby, Malmö, Ängelholm, Halmstad och Göteborg som samtliga får en daglig förbindelse på vardagar. Visby, Malmö och Halmstad trafikeras också men en frekvens på söndagar. Samtliga flygningar opereras av Amapola som har det kommersiella ansvaret och sätter in sina Fokker 50 på linjerna. 

- De har ett flygplan som storleksmässigt passar i det här skedet och en resurs som gör att flygningar snabbt kan komma igång.

Tidtabellen sträcker sig från den 15 juni till den 9 augusti och under den perioden fortsätter rekonstruktionen i BRA.

- Den följer vår plan som slog fast en paus i flygandet under våren och sommaren, allt för att arbeta vidare med att återställa flygbolaget och kunna återuppta vår verksamhet efter sommaren. Den planen håller fortsatt, fortsätter Ulrika Matsgård.

Det kan alltså peka mot att BRA kan återuppta en del av flygtrafiken för egen maskin någon gång efter den 10 augusti. I dagsläget står ATR-flottan parkerad på Ängelholms flygplats.

Valet av destinationer, enbart södra Sverige, blir ett komplement till den trafik som trots allt sker på Norrland där SAS flyger på eget kommersiellt ansvar medan Amapola har dels den coronaupphandlade trafiken dels den andra trafiken inom ramen för trafikplikten. I med beskedet igår flyttar också Amapola den egna linjen på Göteborg från Arlanda till Bromma.

Beskedet att Ängelholm nu får ytterligare en linje vid sidan av SAS, båda linjerna startar den 15 juni, är välkommet och kommer bara veckan efter beskedet att flygplatsen ska läggas ner. På samtliga destinationer utom Halmstad återuppstår också konkurrensen likt den som fanns innan pandemin satta allt inrikesflyg på marken:

Visby: BRA, SAS, Air Leap och eventuellt också nya Air Gotland Express
Malmö: BRA och SAS
Ängelholm: BRA och SAS
Göteborg: BRA och SAS

- Vi är naturligtvis medvetna om det men räknar med att våra kunder välkomnar att vi är tillbaka i trafik igen. 



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar till Röda Baronen
Skrivet av Anonym , 2020-06-03 06:44:42
I Götaland & Svealand behöver endast 4 st flygplatser: Arlanda, Landvetter, Sturup & Visby.
Anmäl inlägget
Air Sweden (alternativt) Sweden Air
Skrivet av Anonym , 2020-06-02 19:39:17
Sverige behöver ett nationellt flygbolag.
Anmäl inlägget
Bra, där!
Skrivet av Röda Baronen, 2020-06-02 13:40:25
Glädjande att se att BRA håller på att komma igen, så småningom med egna flygplan. Näringslivet i södra Sverige behöver flyget lika mycket som man gör i Norrland. Dessutom behövs BMA.
Folk som påstår att man bara kan ta tåget, har inte förstått nånting.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn