Skriv ut  

Flying V – lyckad testflygning av framtidens flygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 september 2020
Ett rör med vingar. Så har flygplanen sett ut sedan flygets barndom. Nu vill holländska forskare, Airbus och KLM ändra det synsättet med ett flygande V.

Flying-V
Flying-V
 
Den har redan kallats framtidens långlinjemaskin och testflygningen i början av veckan motsade inte den profetian: Allt gick helt enligt ritningarna. 

Den uppseendeväckande formen, flygplanet är format som ett V, ska enligt ingenjörerna på Delft Tekniska universitet i Holland ge ett betydligt mer energieffektivt flygplan. Dagens långa aluminiumrör med vingar är i princip samma form som flygplanen haft sedan passagerarflygets barndom. Istället är det vingarnas design och framför allt motorerna som ökat effektiviteten i luften och minskat klimatpåverkan. Datasimuleringar har visat att genom att ta bort ”röret” och placera passagerarkabin, lastutrymme och bränsletankar i benen på V:et som samtidigt fungerar som vingar, kan bränsleåtgången minska med upp till 20 procent, främst tack vare betydligt bättre aerodynamisk funktion. Och det ska jämföras med de mest bränsleeffektiva flygplanen på marknaden idag.

Nu lär det dröja innan det smått sensationellt formade flygplanen gör entré på världens flygplatser. Testflygningen här om dagen gjordes med en radiostyrd skalenlig modell 2,75 meter lång och med ett vingspann på 3 meter. Totalt vägde modellen, inklusive två eldrivna motorer och sex kilo batterier ombord, bara 22,5 kilo.

Det hindrar inte att designidén som presenterades första gången i oktober förra året när KLM fyllde 100 år, väckt uppmärksamhet. Det holländska flygbolaget är med i utvecklingen och har självklart målat modellen i sina färger. Även Airbus har nu officiellt anslutit sig till den fortsatta utvecklingen och med två så pass starka resurser räknar designteamet med att på allvar kunna gå vidare med Flying-V. De data som den första testflygningen samlat in ska nu analyseras för att ytterligare förfina aerodynamiken i konstruktionen. På sikt ska också storleken på testflygplanen skalas upp. Den framtida slutprodukten ska ha samma vingbredd som dagens A350 och kunna ta ungefär lika många passagerare, cirka 300.

Flygande vingar, alltså flygplan utan den traditionella avlånga flygkroppen har funnits med i olika utvecklingsprojekt sedan flyget tog sina allra första steg i början av 1900-talet. De snabba tekniksprången under första och andra världskriget och framför allt årtiondena efter såg fler flygplan utan uppåtstående stjärtroder. Det har dock i princip uteslutande handlat om militära utvecklingar, inte sällan i deltakonfiguration som exempelvis Northrop B-2 med stealthkapacitet. Att på allvar använda tekniken i utvecklingen av det framtida passagerarflyget hör dock till undantagen.
 
Se klippet: 



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn