BRA klar med rekonstruktionen – börjar flyga charter

Publicerad den 7 september 2020
Kommentarer
Den ekonomiska saneringen är klar. Nu ska också flygtrafiken sakta återstartas, i första hand med uppdragsflygningar för olika kunder.
I dag har BRA tagit ytterligare ett steg mot att återvända till flygandet. Den ekonomiska rekonstruktionen kommer av allt att döma att vinna laga kraft under måndag och tisdag. Ackordet innebär att skulderna skrivits ner till 25 procent, vilket varit en förutsättning för att kunna återgå till flygverksamheten.
– Det är riktigt glädjande att vi lyckades nå den här milstolpen efter hårt arbete och vi är tacksamma mot alla dem som tror och hoppas på vår fortsättning, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA till Flygtorget. 
Den automatiska följdfrågan blir då när linjetrafiken kan komma igång. Enligt de ursprungliga planerna ska den starta redan i slutet av månaden men det skjuts nu fram till någon gång under fjärde kvartalet i år.
– Återhämtningen på marknaden är lite svagare än förväntat, fortsätter Ulrika Matsgård.
BRA tar trots det fram en av de egna ATR-maskinerna ur avställningen på Ängelholms flygplats. Den ska så snart som möjligt sättas in på ett antal ad-hoc och charterflygningar för olika uppdragsgivare, både inrikes och internationellt.
– Det ger oss en kortare startsträcka när den övriga trafiken ska återstarta.
När det reguljära flygprogrammet väl återupptas, möter BRA en till del annan marknad och verklighet än innan Covid-19 satte stopp för flygningarna. Framför allt är det Air Leap som tagit ett steg in på några av de traditionella BRA-linjerna. Framför allt gäller det Göteborg och Malmö, men även de mindre linjerna till Halmstad, Ängelholm, Visby och Ronneby. Lägg till att även SAS är igång med storstads- och norrlandstrafiken och att uppstickaren Air Gotland dragit igång Visby så är det en hårt konkurrensutsatt marknad som väntar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2020-09-10 11:14

all linjetrafik nu går med stora förluster för alla operatörer små som stora. Finns inga vinnare.
Vi kommer se fler konkurser i branschen.
Tyvärr

Bengt
2020-09-09 17:06

Helt rätt väg!

@Skeptisk, förstår inte riktigt dina tankar. Skulle man först gå i rekonstruktion, ta sig ur den, betala skulder för att sedan avveckla?

Ser det mer som man är smarta nog att inte spendera mer pengar än nödvändigt innan passagerarna är tillbaka.
Garanterar att BRA förlorar minst pengar just nu om man jämför med SAS, Air Leap och Amapola.

Max
2020-09-08 17:38

Åh vad kul.Bra att dem kommer åter och sopar bort dem andra.BRA är bäst!

Linus
2020-09-08 15:26

Sköna leap(nextjet)-troll som kommenterar här.
Både med ironi och annan dårskap. Underhållande 🙂

Fd BRA medarbetare
2020-09-08 15:10

Tycker du att det är bra att starta upp direkt efter ett stålbad i att få ner/skriva av kostnaderna då efterfrågan är så liten?
Jag tycker dom tänker helt rätt. Börja försiktigt och i luten skala och väx med efterfrågan.

Håller tummarna!!?

Skeptisk
2020-09-08 14:32

Innan årsskiftet är detta avvecklat. Att dom inte startar upp linjetrafik säger bara hur liten chans dom har att komma tillbaka till denna marknad.

Nyheten är imo inte speciellt positiv. Många hade nog hoppats på 3-4 linjer nu i september

En BRA kapten
2020-09-08 12:11

Till en början bara ett fåtal anställda. Inget är spikat när de återanställer fler. Så långt ifrån alla får jobben tillbaka.

Gullan Purser&FlygbolagsExpert
2020-09-08 08:17

Men så roligt att det blev en lösning för BRA i en svår tid. Då får ju många av de fantastiska medarbetarna får behålla sina jobb. Det var verkligen goda nyheter.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten