I takt med att efterfrågan inte motsvarar de förväntningar som flygbolagen planerat för, reduceras nu kapaciteten betydligt. Enligt IATA beror det till del på olika länder öppnar, stänger och öppnar möjligheterna att resa in. Det skapar en osäkerhet som inte inbjuder till att planera en resa och köpa flygbiljetter. I sin tur innebär det alltså att det som hos vissa flygbolag var ett ambitiöst försök att återstarta stora delar av flygprogrammet måste bromsas.
British Airways är ett av de flygbolag som i princip halverar det planerade utbudet på de europeiska linjerna. Det drabbar hela linjenätet inklusive Sverige och övriga Skandinavien.
I Sverige flyger BA på Stockholm och Göteborg och har så gjort större delen av sommaren. Den successiva ökningen av antalet flygningar gör att det i nuläget i det närmaste är samma volymer som innan coronapandemin slog till. Men det förändras nu och från 1 november, när alltså vintertidtabellen trätt i kraft ser det ut så här:
Stockholm: minskning från 32 till 16 flygningar i veckan
Göteborg: minskning från 21 till 11 flygningar i veckan.
Samma sak gäller de övriga destinationerna i Skandinavien där Kastrup tappar 13 avgångar i veckan, Oslo sex avgångar och Billund tre avgångar i veckan.
Reduceringen av det europeiska flygprogrammet innebär att sammantaget minskar British Airways antalet flygningar ut från Heathrow från 1 334 till 778.
Även Air France gör en liknande nedskärning av den planerade europeiska trafiken från Paris/CDG vilket påverkar Sverige och övriga Skandinavien på samma sätt som BA’s reducering. Där klarar sig dock Arlanda förhållandevis bra med bara en struken avgång:
Stockholm: minskning från 21 till 20 flygningar i veckan
Göteborg: minskning från 14 till 11 flygningar i veckan.
I övriga Skandinavien blir Kastrup av med sju avgångar i veckan, Billund tre flygningar i veckan, Oslo två flygningar i veckan medan linjen mellan CDG och Bergen ännu inte är återstartad. Minskningen i antalet avgångar gäller i nuläget hela den kommande vintersäsongen.