Skriv ut  

Fortsatt tungt för Norwegian – 90 procent ner

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 november 2020
Kräftgången för Norwegian fortsätter. Passagerarsiffrorna för oktober ligger i princip på samma nivå som september. Och nu är Wizz Air ingång med sin trafik på den viktiga norska inrikesmarknaden.

Norwegian har just nu 21 flygplan igång för att täcka det hårt coronabantade linjenätet. Det har dock varit svårt att fylla dem också under oktober månad: 319 477 passagerare reste med Norwegian under månaden och det ger en kabinfaktor på 55,3 procent. I de smärtsamma jämförelser som ständigt görs med motsvarande månad förra året innebär det en minskad kabinfaktor med närmare 32 procent och en nedgång i antalet passagerare med 90 procent. Ett annat sätt att se det är att förra året flög Norwegian cirka 100 000 passagerare per dag, under oktober var den siffran lite drygt 10 000 passagerare per dag. 

- COVID-19 fortsätter att ha en negativ inverkan på vår verksamhet under hösten då reserestriktionerna finns kvar samtidigt som nya införs runt om i Europa. Den här pandemin påverkar möjligheterna för att resa i flera månader till och därför fortsätter vi att anpassa linjenätet baserat på rådande efterfrågan, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.
Något som ytterligare förmörkar bilden är det faktum att de senaste fyra månaderna har ingen direkt förändring i passagerarantalet kunnat märkas:

Juli: 356 092 passagerare
Augusti: 313 316 passagerare
September: 319 317 passagerare
Oktober: 319 477 passagerare
 
Flygprogrammet för de kommande månaderna fortsätter att vara tydligt reducerat, främst beroende på de hårda restriktioner som införts i många länder. Från Arlanda går det exempelvis bara 13 linjer, varav fyra är regionala, till Luleå, Umeå, Oslo och Köpenhamn. 

Flygprogrammet från Oslo är betydligt större, 31 destinationer, varav 12 inrikes i Norge. Där hårdnar nu konkurrensen sedan Wizz Air inlett inrikesflygningarna, något som en del analytiker förutspått framför allt kommer att drabba Norwegian. Med de planer som Wizz Air presenterat innebär det direkt konkurrens på fem linjer ut från Oslo och indirekt konkurrens på ytterligare fem eftersom Wizz tänker flyga också på sträckor som inte utgår från Oslo.

Hur den konkurrensen kommer att påverka Norwegian blir tydligt om en månad, när siffrorna för november presenteras. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Håller inte
Skrivet av Evert, 2020-11-07 16:32:05
Norwegian håller inte och den eventuella framtid de hade innan Covid är nu framskjuten till 2025-28. De kommer inte att klara det tyvärr så desto snabbare man avvecklar desto bättre. Verkligheten är bättre än en massa tomma strategier och prat.
Anmäl inlägget
Frivilligt
Skrivet av Navigator, 2020-11-07 15:40:55
De som vill lägga pengar i Norwegian, låt de göra det. Det är ju frivilligt. Det ska i alla fall inte styras av SAS kramare etc etc.
Anmäl inlägget
Hoppas...
Skrivet av Göran, 2020-11-06 17:46:36
...på snart 100% ner för detta skräpbolag. President Trump framstår som ärligheten personifierad vid en jämförelse!
Anmäl inlägget
Kan någon
Skrivet av Röda Baronen, 2020-11-06 12:24:05
bidra med bara ett vettigt argument för att fortsätta hålla detta sedan länge konkusmässiga bolaget ovan vattnet.
post corona kommer inte eländet ha kraft att stå emot konkurrencen från Ryanair, Easy Jet/ Wizz Air ändå.
( Norska arbetsplatser är inte ett vettigt argument)
Anmäl inlägget
SK - DY
Skrivet av thomas, 2020-11-06 09:17:28
SAS ligger lika dåligt till, bolaget har bl.a en dyrare apparatkostnad som management löner etc.
Alla flygbolag kämpar nu många kommer oundvikligt att slås ut.
SAS har dock en stabilare ägare struktur, vilket blir avgörande i racet SK DY
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2020-11-06 08:55:39
Åååh vad tråkigt , inte minst för all duktig personal som jobbar på DY, hoppas verkligen att de överlever , de behövs för en god balans. Jag tror de skulle vinna marknadsandelar om det började med gratis kaffe och te och en polarrulle på längre flygningar.
Anmäl inlägget
Dålig journalistik
Skrivet av Andreas, 2020-11-06 08:28:08
Märkligt att ni i stort sett aldrig skriver något negativt om SAS, exempelvis skulle ni kunnat ta upp den enorma kurskollapsen i SAS de senaste dagarna, att de kommer att få böta 1 mille/månad om de inte börjar betala av sina skulder till kunderna som beställt biljetter inom 7 dagar. Varför görs inte det? Med 14 friska miljarder i räddning (IGEN kan tilläggas) så borde det inte vara något problem, eller? Men ni väljer att endast hitta skräp om andra bolag, väldigt märkligt och oseriöst.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Julle, 2020-11-06 07:29:04
Lägg ner.
Nytt org nummer
Flyg bara 737 plan
Dvs ej max, bara -800srs

Norwegian fick hybris när man valde att köpa eldfågeln/787 planen.

Deras segment är/var mer europa trafik.
Dom hör inte hemma bland dom "stora pojkarna" ( bolagen )

Min analys....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn