Featured article image

Skåneflyg – nytt flygbolag i Kristianstad

Publicerad den 19 november 2020
Kommentarer
Fyra entreprenörer hoppas på intresse för flyg till och från Kristianstad Österlen Airport - Skåneflyg blir vårt allas flyg, nu vill vi bygga innehållet tillsammans med företagare och boende i vårt område, där vi ser framför oss ett starkt samarbete både vad gäller marknadsföring, exponering och biljettköp, säger Carl-Henrik Dahlqvist, en av finansiärerna bakom det nybildade bolaget.
Skåneflyg

Skåneflyg
 
I dagarna inleds förhandlingar med potentiella partners för att utföra flygningarna. I ett pressmeddelande säger man att det ska utföras en rad undersökningar på marknaden gällande lämplig trafikstart, avgångstider etc.
 
Från Skåneflygs sida tror man att med en utbyggd E22 kommer t o m personer boende i Lund kunna starta hemifrån senare om de flyger ifrån Kristianstad Österlen Airport än om de skulle välja annan flygplats.  
 
Serieentreprenören Sam Giertz kommer bli Skåneflygs styrelseordförande:
– Att starta ett flygbolag i dessa tider är minst sagt en utmaning men jag tvekade inte att hjälpa till att få igång en flyglinje igen. Våra fyra finansiärer gör en djärv satsning på regionen. Nu är det upp till oss andra att visa att vi vill ha flyget kvar”, säger Sam Giertz. 
Från Kristianstad Österlen Airport meddelas att flygplatsen hade en mycket god utveckling 2019 då passagerarantalet landade på en bit över 40.000. Under stilleståndet har personalen i första hand arbetat med Sjöfartsverkets räddningshelikopterbas, affärsjets och ambulansflyg som kontinuerligt trafikerar flygplatsen. ”
– Vad kan vara bättre än ett lokalt bolag som fullt ut kan arbeta för att skapa rätt förutsättningar utifrån den geografiska plats de verkar på – ägarna till bolaget visar vägen, nu är det upp till alla oss andra att visa att deras satsning är viktig och riktig genom att flyga med bolaget”, säger Jonas Haak, VD Kristianstad Österlen Airport.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Acke
2020-11-20 11:01

Det s.k nytänkandet har prövats ett otal gånger förr och utan framgång. Nu tror sig några investerare och lokala “flygexperter” kunna få till det. Misstänker att det finns en koppling till Gotlands flyg och att S340 kommer från Polen. Vart passagerarna skall komma ifrån borde vara prio. Klart är att pengarna snabbt rinner iväg och därmed investerarnas vilja att satsa mer…….

ATR
2020-11-20 10:32

Tror ATR42-500 passar på denna linjen.
Ska de flyga till Bromma eller Arlanda?

Tekmek
2020-11-20 01:55

Som det är nu med passagerar antal, ska dessa 2 betala 8000 kr st för att bolager ska gå runt eller hur ska de ordna finansieringen

Serieentreprenör
2020-11-20 01:10

Men ska dessa herrar driva ett ”flygbolag” plus en serieentreprenör? Hur i h ska det gå till? Var är branschkunskapen? Det kommer aldrig funka och mycket stålar kommer brännas. Finns det ingen i branschen där nere som kan hjälpa till?

ABC
2020-11-19 21:31

Hur skiljer sig priserna per flygning åt mellan SF3 eller AT7 vid 15 flygningar t&r KID-ARN per vecka?

PF
2020-11-19 19:46

Om det blir Saab 340 så är det väl NyxAir eller Sprint som står på tapeten?

SkålMedVodkaFörAllaNykterister
2020-11-19 19:03

Oj vad vacker målning! Här snackar vi nog sveriges snyggaste målning!!!!
Önskar all lycka till detta bolag

Gh
2020-11-19 18:02

Kul i dessa tider

TS
2020-11-19 17:27

Återigen, Skåneflyg är INGET flygbolag med AOC, OL osv. Det är en resebyrå, biljettförsäljare eller kalla det vad du vill, men inget flygbolag!!

Fokker 50
2020-11-19 17:22

Så trafiken för RESEBYRÅN ”Skåneflyg” ska alltså köras med Saab 340! Då får jag säga GRATTIS till Air Leap 🙂
För det är väll en SVENSK operatör som ska göra jobbet?? ELLER???
Med vänlig hälsning
F/C Fokker 50

SAAB340
2020-11-19 17:22

Underbart med en SAAB 340.
Dock hade kanske en SAAB2000 varit bättre på sträckan, men helt underbart att de dock undviker ATR72 helt. Detta miserabla flygplan.

thomas
2020-11-19 16:08

Du “partners” starta själv ett flygbolag? minst tio miljoner i kapital, klara driften tre månader när allt är groundat, en miljon och + för AOC ansökan cash upfront, sen anställ teknisk chef, kontroll chef, VD etc betala lön från dag 1, flera hundra tusen per månad.
Vem tar en sån risk i dessa tider, DU!!!!
Väntar med iver på den goda nyheten när Du startar.

Mr €
2020-11-19 15:30

Jag skulle ta med Thunbolagen som delägare. Erik T. är den enda som drivit konstant lönsamt flygbolag i Sverige och nu TAM

Bertil
2020-11-19 15:12

Men kära lilla Gullan, jag förstår om du till varje pris vill servera ditt underbara kaffe och leende. Men hur är det med geografikunskaperna, Kalmar ligger ju nästan runt hörnet. Det kanske blir en omväg att åka via huvudstaden, men visst, allt för ditt kaffe.
När jag bor på Österlen flyger jag ju från Sturup så jag kanske missar ditt kaffe.

Partners
2020-11-19 13:53

“I dagarna inleds förhandlingar med potentiella partners för att utföra flygningarna.”

Ok, så inget flygbolag alltså, förklädd resebyrå.

FO
2020-11-19 13:36

Roligt med lite nyheter. Hoppas de tar in en seriös leverantör som utför flygningarna.

Gullan Purser&ServiceExpert
2020-11-19 13:19

Spännande, det behövs som komplement trafik till oss större operatörer, Bra matar trafik om man skall till Kalmar, Malmö, Kiruna och Luleå, då matar de in i våra trafiksystem.

Jättefin målning och jag kan tänka mig att det blir skånerost ombord, detta kul att följa.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten