Skriv ut  

Singapore Airlines laddar för comeback med A380

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 december 2020
Långlinjetrafiken kommer tillbaka. Det är ledningen för Singapore Airlines helt övertygad om och har därför uppgraderat A380-flottan och förbereder också för de nya Boeing 777X.

Flygbolag efter flygbolag har fasat ut de stora maskinerna ur respektive flottor i svallvågorna efter pandemin. British Airways och Air France till exempel har varken A380 eller Boeing 747 kvar när efterfrågan återhämtar sig. Istället är det den nya generationen långlinjemaskiner, A350 och 787 som ska bygga den interkontinentala kapaciteten. 

Men det finns flygbolag som resonerar på annat sätt. Emirates, till exempel, fortsätter att sätta sin tilltro till A380 och har nyligen tagit emot ytterligare att par maskiner. Även Singapore Airlines tror på det långväga resandet när väl Covid-19 släpper greppet. Flygbolaget har hittills lyckats ta in cirka 150 miljarder i olika ekonomiska stöd. Tack vare det har hittills bara 2 000 av de drygt 23 000 anställda behövt lämna företaget. Visserligen bränner stillaståendet cirka 3 miljarder i månaden men ledningen för flygbolaget menar trots det att de är väl rustade att möta efterfrågan när pandemin är över.

- Vi är troligen det bäst positionerade flygbolaget i världen inför återstarten av flygtrafiken. Sa nyligen M Lee, vd för Singapore Airlines i en intervju med internationell press.
Därför förbereds nu flottan för att snart vara i luften igen. Bland annat ska alla de tolv A380 vara klara att sättas i trafik så snart situationen tillåter. Singapore Airlines var visserligen första med att fasa ut den stora maskinen och sju har försvunnit, men resterande tolv ska fortsatt flygas och har också fått helt ny kabininredning och nytt digitaliserat underhållningssystem.

- Vi tror på A380 som en viktig kugge i vår framtida flygplansflotta. Därför behåller vi tolv maskiner och räknar med att använda dem på lång sikt.
Dessutom vill Singapore Airlines så snart som möjligt börja ta emot de helt nya Boeing 777X som är beställda. Den nya, stora generationen trippelsjua är dock försenad från Boeing och blir troligen inte certifierade förrän i slutet av 2021.

De positiva tongångarna till trots finns en stor osäkerhet inför framtiden. I dagsläget ligger Singapore Airlines på bara 20 procents verksamhet jämfört med förra året. Förutsättningen för att de siffrorna ska förbättras är bland annat ett fungerande vaccin och införande av Covid-pass för resenärer. Men också så kallade destinations-bubblor och gröna resekorridorer är verktyg för att öppna många av de gränser som just är stängda för internationell flygtrafik. När det väl sker då räknar flygbolaget med att de stora reseströmmarna är tillbaka.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn