Skriv ut  

Så ser Norwegians framtid ut

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 januari 2021
Långlinjerna bort och med dem alla Dreamliners. Istället är det Norden och Europa som nu blir basen i det framtida Norwegian och de ska trafikeras med B737-800.

Norwegian avvecklar hela den interkontinentala verksamheten. Det är något som ryktats kring en längre tid och som Flygtorget rapporterat om med jämna mellanrum. Ingenting har dock varit officiellt kommunicerat kring den delen av det framtida Norwegian. Inte förrän nu. Igår presenterade flygbolagets styrelse det framtida sättet att arbeta: enklare bolagsstruktur och ett europeiskt linjenät utan långdistans: ”Planen lägger grunden för ett starkare och mer konkurrenskraftigt Norwegian som kommer attrahera investerare och ge ett förbättrat erbjudande till kunderna”, enligt ett pressmeddelande.

- Inrikesresor i Norge och flygningar mellan vår nordiska hemmamarknad och resten av Europa har alltid varit själva ryggraden i Norwegians linjenät och det är just det som ligger till grund för hur Norwegian ska se ut i framtiden, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.

Med de nya förutsättningarna är alltså långlinjetrafiken inte ”hållbar och bolaget har därför beslutat att avveckla den.”, som det lyder i ett annat meddelande, ställt till Oslobörsen. Det innebär i sin tur att de fyra långlinjebaser som fortsatt finns kvar, i alla fall på pappret, läggs ner samtidigt som hela Dreamlinerflottan säljs eller lämnas tillbaka till leasingföretagen. Istället fokuserar Norwegian på att ha cirka 50 Boeing 737-800 i drift under 2021 och öka till 70 maskiner 2022 när flygtrafiken förhoppningsvis har återhämtat sig. Norwegian tar alltså ett steg tillbaka och litar till de B737-800 som varit ryggraden för kort- och medeldistanstrafiken. MAX-maskinerna återtas inte i trafik och beställningen på hundratalet A320neo som legat hos Airbus ska avvecklas.

Vidare ska Norwegian minska skulden till cirka 20 miljarder NOK och ta in fyra till fem miljarder NOK i friskt kapital genom en kombination av nyemission till befintliga aktieägare, en riktad nyemission till nya aktieägare och andra former för eget kapital. Enligt Norwegian finns det ett ”konkret intresse” för att delta i nyemissionen. Norwegian har även återupptagit dialogen med den norska regeringen om möjligt statligt deltagande baserat på den nya affärsplanen.

- Det här är en gedigen affärsplan som ger Norwegian en ny start. Genom att fokusera på kortdistanslinjenätet är målet att attrahera investerare, ha ett bra erbjudande till våra kunder och framför allt bidra till att trygga arbetsplatser, en sund konkurrens och bidra positivt till resebranschen i Norge, Norden och i Europa, fortsätter Schram.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Missmanagement
Skrivet av Acer, 2021-01-18 13:25:04
Värför söka felen på andra ställen än där de hör hemma! Hos ledningen! De har beställt dreamlinerna med de motorerna för att de var billigare! Alla andra strategiska felbedömingar och att satsa bara på expansion ledde till konkursmässighet redan innan Covid!
Anmäl inlägget
uflaks
Skrivet av Bjørn, 2021-01-17 19:30:22
Hadde ikke Norwegian vært rammet av både store motorproblemer med RR, og Covid på toppen, taler det meste for at Long haul hadde vært bærekraftig. Norwegian var rett og slett svært uheldig med store ekstrautgifter andre selskap slapp, som hadde andre motorer på sine Dreamlinere!
Anmäl inlägget
Enda vettiga
Skrivet av Röda Baronen, 2021-01-16 09:38:54
Att göra. Norwegian longhaul har altid varit en ekonomisk fiasko.
Enda anledningen till att Norwegian longhaul kom till var Björn Kjos storhetsvansinne. Det var helt feltänkt från början.
Nya dyra obeprövade flygplan, med stora problem. ingen C klass och därmed ingen möjlighet att tjäna pengar på biljetterna. Att direktkonkurrera med etablerade långlinje bolag på samma linjer, med detta LCC koncept har aldrig haft en chans.
Att lägga ner långlinje delen är bolagets enda chans att överleva.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn