Norwegian vill kapa beställningar hos Airbus och Boeing
Publicerad den 24 februari 2021Beställningarna är överväldigande: 185 flygplan. Det är vad Norwegian har liggande hos Airbus och Boeing. Men nu vill flygbolaget kapa de beställningarna för att klara den pågående rekonstruktionen.
Norwegian har en jätteorder på 97 flygplan liggande hos Boeing: 92 Boeing 737 MAX och fem 787. Eller har de det? Norwegian hävdar att den ordern avbeställdes redan i juni förra året samtidigt som tonläget höjdes i debatten om kompensation för de 18 strandsatta MAX-maskiner som redan levererats till flygbolaget. Bara ett par veckor efter avbeställningen stämde Norwegian Boeing: ”Istället för att leverera enligt löften har Boeing avsiktligt vilselett och hållit tillbaka information, visat grov oaktsamhet, driver en klumpig produktion som tillverkar flygplan med låg kapacitet och låga värden, vilket när det gäller MAX-flygplanen ledde till ödesdigra konsekvenser.”
Det gjorde knappast samtalsklimatet mellan Norwegian och Boeing bättre och enligt flygplanstillverkaren har någon avbeställning inte gjorts utan de 97 flygplanen ligger kvar i orderboken.
Men det finns ytterligare en nästan lika stor beställning liggande hos Airbus. Det var sommaren 2012 som Norwegian, något otippat beställde 100 Airbus A320neo. Många ifrågasatte det kloka i att lämna den enhetsflotta med Boeing 737 för kort- och medeldistans som hittills gällt. Den officiella förklaringen som Björn Kjos presenterade då, var att Norwegian, när förhandlingarna pågick med båda flygplanstillverkarna, som försökte övertrumfa varandra, lyckades pressa fram ett så bra avtal från Airbus att ”han inte kunde tacka nej”.
Mycket riktigt stod det snart klart att Airbus-maskinerna aldrig skulle flyga i Norwegians färger. Via det egna leasingbolaget Artic Aviation Asset skulle flygplanen hyras ut till andra flygbolag. De tolv som hittills levererats hamnade hos HK Express i Hong Kong. Under de år som gått har några avde 88 maskiner som ligger kvar i beställning ändrats A321. Orderboken hos Airbus i Toulouse innehåller i dagsläget 58 A320neo och 30 A321neo. Men den affären vill Norwegian inte fullfölja.
Hur förhandlingarna med de två flygplanstillverkarna utvecklar sig är oklart. Däremot är det helt klart att det nya Norwegian som enligt förhoppningarna ska resa sig efter den pågående rekonstruktionen, inte behöver en flygplansflotta av de storleksordningen. Långlinjerna är redan ett avslutat kapitel och vad gäller flygningarna inrikes, inom Skandinavien tillsammans med en sakta växande europeisk trafik, så behövs maximalt 30 flygplan de närmaste ett-två åren. De flygplanen har Norwegian redan tillgång till, särskilt som det nu är grönt ljus att flyga med de 18 MAX som ingår i flottan.