Fortsatt tungt för de fyra nordiska flygplatserna
Publicerad den 16 april 2021Flest inrikespassagerare i Oslo medan Arlanda är störst på utrikes. Tillsammans går de fyra nordiska huvudstadsflygplatserna fortsatt kräftgång, under 800 000 passagerare tillsammans i mars.
I det rådande läget är resandet point-to-point det som resenärerna föredrar. Det går ut över en del av de traditionella hubbarna som tidigare levde på stora mängder transittrafik, en situation som märks tydligt i Norden där både Köpenhamn och Helsingfors fortsatt ligger kvar på låga nivåer när siffrorna för mars är offentliga. På Kastrup var det bara 8 892 transitpassagerare under månaden, att jämföra med 256 963 samma månad 2019, innan pandemin. Historiskt sett har transit stått för upp till 50 procent av alla resenärer på flygplatsen, även om den andelen sjunkit de senaste åren. I Helsingfors, vars existens i det närmaste hänger på att vara transit för passagerare mellan Europa och Asien, var det rekordlåga 1 530 passagerare som bytte flygplan där under mars.
Över huvud taget är passagerarsiffror från mars tung läsning: Knappt 800 000 passagerare. För alla flygplatserna tillsammans. Och det är Oslo som klarar sig bästa, uteslutande tack vare det starka inrikesflyget i Norge. Arlanda kan å sin sida stödja sig på ett relativt stort antal utrikesresenärer, flest av de fyra flygplatserna.
Antalet passagerare i mars:
Oslo – 282 469
Inrikes: 224 411
Utrikes: 57 987
Arlanda – 219 850
Inrikes: 80 484
Utrikes: 139 366
Kastrup – 148 877
Inrikes: 31 159
Utrikes: 117 718
Helsingfors – 118 091
Inrikes: 44 94
Utrikes: 73 097