Skriv ut  

Lufthansa behöver sitt stålbad

Krönika, Redaktionen, den 28 maj 2021
Lufthansa har länge haft status som Europas främsta stora premiumbolag med hög servicenivå, genom alla klasser. Men nu vacklar verksamheten och SAS kanske ska vara glada över att slippa vara en del av den problemtyngda flygbolagsgruppen, skriver Jan Ohlsson i en krönika.

Lufthansa har hittills kunnat undvika de drastiska besparingar som brittiskt flyg, Iberia, Air France, SAS, Alitalia och grekiskt flaggflyg redan gått igenom. I Tyskland är det istället de inhemska konkurrenterna som fallit. Lufthansa har haft en relativt skyddad marknad. Nu kommer stålbadet, vid sämsta möjliga tidpunkt.

Lufthansa har hittills gjort sig av med 20 000 anställda. Nu vill finanschefen ha bort ytterligare 10 000 ur Lufthansa Groups personalstyrka på 111 200 anställda i nio flygbolag med 658 flygplan, av mer än ett dussin olika grundmodeller.

- Antingen måste de lämna eller så behåller vi dem, men då måste alla i så fall jobba för betydligt lägre lön, säger finansdirektören Remco Steenberger. I Tyskland är avsked eller lönesänkning något oerhört, närmast förbjudet. Inte minst i ett Tyskland som kan få ett grönt parti i topp, med en grön kansler efter Merkel. Det oroar, märkligt nog, inte Lufthansas vd Carsten Spohr.

- Nej, vi har sett de gröna agera förnuftigt ekonomiskt när de nått maktställning i en rad europeiska länder, säger han.
Som svensk måste man läsa den kommentaren två gånger. Carsten Spohr följer uppenbart inte med i svensk politisk debatt. Men han har sina skäl att säga som han gör. Med ekonomiskt förnuft, syftar han till exempel på de gröna i Österrike; som vill driva igenom ett lägsta biljettpris för lågprisflyg på minst 40 euro. Det är klart det skulle smaka bra för Lufthansa. Allt för att slippa det renande stålbad Lufthansa förr eller senare måste igenom. Statsreglerade biljettpriser är till för att hindra Europas mest vinstgivande och grönaste flygbolag; lågprisbolagen, att fortsätta erbjuda billiga flygstolar och låta de gamla flaggflygbolagen fortsätta en ineffektiv och dyrbar drift.

I Lufthansa Group är det oftast Austrian och Brussels Airlines som fått på fingrarna för sämre lönsamhet. Hela Eurowings håller dessutom på att struktureras om. Lufthansa Cargo har under pandemin INTE lyckats flytta fram sina positioner. Men nu är det faktiskt Swiss, ofta klassens ljus, som stiger fram och låter flyglarmet gå genom att varna för “strukturell marknadsförändring”. De ska ta bort 780 anställda och 15 procent av sin flygplansflotta. 1000 av 9500 anställda har redan fått gå.

En annan silverräv som verkar ha bilden av en förändrad framtid helt klart för sig är sir Tim Clark, CEO för Emirates, som menar att affärstrafiken aldrig blir densamma. Emirates introducerade därför premium economy, bland annat på sina senaste A380. Det blev en knallsuccé. Sedan kom pandemin. Clark tror nu på en prissänkning i all affärstrafik på 15-20 procent framöver. “En full C-klass till 80 procent av dagens biljettpris är betydligt bättre än 10 procents beläggning till fortsatt fullt pris”, säger han och sätter därmed ribban även för konkurrenternas uppstart efter pandemin. Förstaklasspassagerare lär inte återvända, de har gått över till egna affärsflyg.

Långdistans blir det svåraste att åter lyfta. Men lägre prisnivåer kommer att locka lågprisflyget också dit.
Lufthansa håller helt naturligt även på att ta bort de onödigt många flygtyperna, Bland annat A380, B747-400, B747-8, A340-600, A340-300, A350-900 och nu även beställa 787-9. Det mest trimmade de har i gruppen är nog nu Sverigeaktuella Air Dolomiti med 15 Embraer 195, vanligtvis spjutspetsen in i Italien för att locka ut italienska resenärer att flyga via München
. Men Lufthansa har två nav i Sydtyskland och inget i sin egen huvudstad. Det är udda. 

Just nu kan SAS vara glada att de aldrig blev en del av Lufthansa Group. Men EU har just nu tappat greppet om sin tidigare så hårt övervakade fria konkurrens. Det är svårt att förklara ännu ett miljardregn över Air France, men strypta stöd till Alitalia. Men globalt är det bara kostnadseffektivitet som gäller. Annars kommer resenären välja utomeuropeiska bolag som snabbare anpassar sig. Lägst kostnad vinner.
Just nu är Tyskland snarast Europas sjuke man i flygvärlden.
De gröna får ju också svårt att falla in i förbudskören angående lågprisflyg. Det är ju där vi finner de överlägset lägsta utsläppen per passagerare och det går inte trovärdigt att förklara bort.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Till flygplans kyrkogården
Skrivet av thomas, 2021-05-31 16:13:59
Det är ofta flygbolag med många flygplan som hamnar i de Amerikanska öknarna
Pan am, Eastern, Sabena Swissair etc.
Att anrika LH nu verkar få den utgången är inte förvånande, storhetsvansinnet att absorbera enn massa flygbolag straffar sig på slutet.
Anmäl inlägget
Inga planer
Skrivet av LH, 2021-05-30 14:21:19
LH har idag inga planer på att avveckla 747-8.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn