Skriv ut  

Boeing och Airbus ser gemensam fiende i kinesiska Comac

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 juni 2021
Vapenvilan mellan USA och EU öppnar dörren för ökad konkurrens mellan flygplanstillverkarna Boeing och Airbus på deras hemmamarknader. Samtidigt ökar hotet från kinesisk flygplansindustrin. Kanske blir det gemensamma kriget mot kinesiska Comac det största någonsin?

Sedan 2004 har USA och EU anklagat varandra för att orättvist subventionera sina flygplanbyggande jättar - Amerikas Boeing och Europas Airbus. Under de senaste två åren förklarade Världshandelsorganisationen, som avgör sådana tvister, båda sidor skyldiga.

President Biden twittrade direkt från handelsmötet mellan EU och USA i tisdags: “Today I met with European Council President Charles Michel and European Commission President Ursula von der Leyen and we reached an agreement in the 16-year-long Boeing-Airbus dispute.”

Detta innebär att man skjuter fram strafftullarna med fem år medan man väntar på en mer permanent lösning.

När Flygtorget går igenom vad internationell media skriver, är det också tydligt att EU och USA ser ett gemensamt hot från Kina. Kina har för avsikt att utveckla sin egen flygplanstillverkning med stort statligt stöd. Statsägda Comac, Commercial Aircraft Corporation of China, har redan nått framgång med sin ARJ21. ARJ21, som annars är mest känd för att påminna om MD80:n, började användas kommersiellt i slutet på förra året. Det är Kinas första flygplan med egen tillverkning.

COMAC har två andra passagerarjetprogram under utveckling: C919, som för närvarande genomgår flygprovning och CR929, i samarbete med Ryssland.

USA och EU har kommit överens om att samarbeta för att motverka Pekings försök att få tillgång till utländsk flygteknik. De kommer dessutom motverka handelsmetoder som verkar vara avsedda att ge kinesiska flygplanstillverkare orättvisa fördelar.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARJ21
Skrivet av Kjosan , 2021-06-19 09:00:31
ARJ21 ”påminner” inte bara om MD80, det var ju Boeing som själv sålde MD95/B717 programmet till Kina som ligger till grunden för ARJ21. Dessutom hade McDonnell Douglas (numera Boeing) montering av MD90-serien i Kina tidigare. Man har ju skapat denna ”konkurrens själv!
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av Flygare , 2021-06-18 20:22:06
Kineserna klarar inte ens av att utveckla en modern personbil som håller måttet.
Jag kommer aldrig nånsinn våga gå ombord på ett kinesiskt trafikflygplan. Varken kineser eller ryssar vet vad kvalitet är
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Plupp, 2021-06-17 19:36:43
"har redan nått framgång med sin ARJ21..."
Har på ca 20år, sen "utvecklingen" började, lyckats skramla fram ca 50 maskiner som alla går till inhemska regionalbolag. Misstänker att de fick dem billigt med stöd av kinesiska staten bara för att flyga en kinesisk produkt. Tveksamt om det kan kallas framgång...
Anmäl inlägget
Kinesisk kvalité
Skrivet av thomas, 2021-06-17 11:13:40
Är inte frågan här en fråga bara om vilken kvalité Kineserna kan erbjuda, och den över lång tid, alla minns nog superjeten som skulle konkurrera, de operatörer som lurades fick erfara otaliga freqventa tech problem, modellen fasades ut här i väst.
Kinesisk kvalité är ju inte den högsta, bara ex. virus labben i wuhan som läcker som soll. Vadå fladdermusar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev