Skriv ut   Kommentera artikeln

Norse Atlantic skjuter på starten

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 juli 2021
Lågpris över Atlanten. Det är affärsidén hos nya Norse Atlantic, Men nu skjuts av allt att döma den planerade starten av flygningarna upp till en bit in på nästa år.

Norse Atlantic Airways ska ta vid där Norwegian slutade. Med långlinjeflygningar till lågpris mellan de stora städerna i Europa och utvalda destionationer i USA, bland annat New York och Fort Lauderdale. Ironiskt nog är en av tillskyndarna Björn Kjos som än en gång vill ge sig in flygbranschen.
 
Norse Atlantic Airways ska enligt de första planerna som presenterades i mars i år vara i luften med de första flygningarna i december i år. Sedan tidigare finns ett undertecknat leasingavtal med AerCap. Avtalet gäller sex Boeing 787-9 med 290 stolar i en typisk kabin med två klasser och tre Boeing 787-8 som i snitt har 242 stolar med två klasser ombord. Flygplanen ska vara levererade till Norse Atlantic senast under första kvartalet 2022. Leasingen sträcker sig över en period på 8 – 12 år. Flygplanen ska sedan i första hand sättas in i trafik mellan Europa och USA, bland annat från Gatwick, Paris och Oslo till ett utvalt antal amerikanska städer. Stockholm har hittills inte nämnts som en möjlig destination.
 
Men nu börjar det knaka i den planeringen. Det är huvudägaren Björn Tore Larsen, som tidigare bland annat startat OSM Aviation, som menar att restriktioner och trög vaccinering sätter käppar i hjulet.
- Jag är säker på att lusten att resa är stor men osäkerheten är fortsatt stor även den, säger han till dn.no.
 
Affärsmodellen för Norse Atlantic bygger på analysen att fritidsresandet snabbt kommer att återhämta sig efter pandemin. Norse ska enbart flyga långlinjer och räknar därför med att bygga upp samarbete med andra flygbolag som kan feeda in passagerare till de långa linjerna. Det talas redan nu om Jet Blue, easyjet och kanske också Norwegian. 
 
Men av allt att döma skjuts nu trafikstarten fram till ett stycke in på nästa år, även om det innebär att den lukrativa jul- och nyårsefterfrågan försvinner. Enligt Björn Tore Larsen ska biljettförsäljningen ge en indikation om när det är dags och den startar cirka tre månader innan första flygning.
 
- Vi startar hellre ett par månader för sent än en månad för tidigt. Jag hoppar hellre på vagn nummer två än ställer mig framför loket om marknaden inte öppnat sig. Så länge som vi inte tagit in manskap och opererar flygplan bränner vi väldigt lite kontanter, säger han till dn.no



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er, skriv en egen kommentar.

Trist
Skrivet av Gullan Purser&IntercontExpert, 2021-07-22 23:09:39
Åh vilka tråkiga nyheter, konkurrens över Atlanten behövs, å det hade blivit många arbetstillfällen för kabinpersonal.
Hoppas verkligen de kommer tillbaka efter jul.
Deras affärsmodell verkar väl genomtänkt och hållbar, miljö och kundvänlig.
Anmäl inlägget
Nya pyramidspelet
Skrivet av Flygare, 2021-07-22 15:41:30
Björn Kjos och hans kumpaner har inte lärt sig nånting alls
Lågpris långlinjer funkar inte. Det går inte att tjäna pengar på något sådant.
Det enda ” innovativa” vid BKs affärer är hans förmåga att få andra att ta notan för alla luftslott. Denna oseriösa personen borde ha näringsförbud inom flyget.
Anmäl inlägget
Glöm Horse!
Skrivet av Ehrmantrout, 2021-07-22 11:22:01
Jet Blue flyller upp tomrummet efter Norewgian och dom kommer att lyckas !
Anmäl inlägget
Low Cost Long Haul
Skrivet av Mr €, 2021-07-22 10:49:28
Kan vara att Kjos lärt sig att misstagen med Norwegian och inte gör om samma misstag. Säkrast är att flyga med MTOW så långa sträckor som möjligt för att utnyttja 787'orna bäst. Tex till LAX med full kabin och tung frakt för att toppa upp till max startvikt. Även Asien nu när Norska staten är ur SAS. Billiga leasade A330 kan flyga till JFK, EWR, ORD, MIA, ATL.
Anmäl inlägget
Somliga lär sig aldrig
Skrivet av ABC, 2021-07-22 10:06:25
Vad skönt att Björn Kjos denna gång lärt sig starta litet och först hitta små lönsamma marknader…
Anmäl inlägget
njae kommer detta bolag att ens bli airborne
Skrivet av thomas, 2021-07-22 09:11:18
Frågan är om bolaget får förtroende i marknaden, när Kjoos är involverad, han har blåst alla, personal myndigheter leverantörer passagerare med sitt kedjebrevsuppllägg. Dessutom det är dyrare att ta sig hem från long haul än ex i Europa, om det blir kk, så tror inte på nån marknads anstormning av biljettförsäljningen.
De storabolagen kommer dessutom möta alla priser i den aktuella marknaden
Anmäl inlägget

Namn/Alias (max 30 tecken)

Rubrik (max 50 tecken) 

Text (max 500 tecken)

Jag godkänner reglerna för kommentarer och insändare  

Bevakning



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn