Skriv ut  

BRA återstartar två linjer till Bromma

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 september 2021
Växjö förra veckan och Ronneby idag. BRA fortsätter att återuppbygga linjenätet, nu med ytterligare två linjer. Det ger än mer trafik på Bromma.

Samtidigt som debatten om Bromma flygplats än en gång hettat till, nu efter den statliga rapport som säger att flygplatsen kan läggas ner inom fem år, fortsätter BRA att återstarta linjenätet till och från Bromma. I förra veckan var det Växjö som efter cirka ett och ett halvt år åter har trafik till Stockholm.

- Att återigen kunna ta sig till och från vår huvudstad på ett smidigt och tidseffektivt sätt är efterlängtat bland både näringsliv och privatpersoner. Vi önskar BRA välkommen tillbaka till Växjö Småland Airport, säger Ulf Axelsson VD Växjö Småland Airport.
En vecka senare, idag måndag, är det trafikstart på ytterligare en linje, denna gång till Ronneby. Där sker trafiken i konkurrens med SAS som blandar A320neo och ATR72 på sträckan. Med Bra på flygprogrammet har Ronneby nu linjer till båda flygplatserna i Stockholm.

- Det är viktigt för oss här i Blekinge att ha båda Stockholmsdestinationerna trafikerade, det skapar tillgänglighet som regionen så väl behöver. Det är otroligt glädjande att BRA återkommer med full kraft på Ronneby - Bromma med ett bra flygprogram framöver, nu är det upp till oss i regionen att se till så vi fyller den kapacitet som tillhandahålls, säger flygstationschef Arri Kallonen.

I båda fallen blir det en första lite försiktig tidtabell med en rotation om dagen, sex dagar i veckan. Den skruvas sedan upp till flera avgångar, beroende på hur efterfrågan utvecklar sig. I och med att ytterligare två destinationer nu är igång, är BRA uppe i dussinet linjer till Bromma


- För oss på BRA är det av största vikt att finnas där för alla som har behov av att flyga. Vi ser nu att efterfrågan på inrikesresor ökar och vi öppnar därför upp fler linjer för att knyta samman Sverige, och på måndag är det äntligen dags att koppla samman Ronneby med Stockholms cityflygplats Bromma, säger BRA´s kommersiella chef Martin Erkenborn.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

FlygBRA
Skrivet av Nattugglan, 2021-09-06 22:56:15
Intressant att BRA valde bort A220.
Förstår fortfarande inte hur folk vågar sätta sig i en ATR.
Varje gång jag ser den på inflygning till Bromma ryser jag.

Flertalet piloter håller med mig. De flyger bara ATR på sommaren.

Anmäl inlägget
Därför behövs Bomma!
Skrivet av Sverre, 2021-09-06 18:46:50
Härligt när man ska till SHLM!
Anmäl inlägget
Hösten
Skrivet av Stockholmare, 2021-09-06 13:55:34
Hösten blir intressant då privatresorna lär minska… hur mkt affärsresenärer kan det tänkas vara? På koncernen jag jobbar på har resandet fortfarande inte kommit igång. De resor som görs tar man bilen.
Anmäl inlägget
allt är rätt timing
Skrivet av thomas, 2021-09-06 12:16:01
Kabinfaktorn blir avgörande, öppnas nya linjer är den god, då kan alla se det, så även marknaden som blir villig att boka, finns nog ett uppdämt resebehov.
Per har gjort allt rätt med att vänta tills nu med grand opening av flygbolagets inrikes.
Air leap har gjort det bra i att härda ut med låg kabinfaktor, hoppas även de får ut av ett igångsättande av inrikesflyget
Anmäl inlägget
Kabinfaktor
Skrivet av Undrar, 2021-09-06 11:33:00
Man undrar om Per snabb öppnar nya linjer för att visa hur många destinationer som trafikeras från Bromma nu när Brommas nedläggning är het igen. Nån som vet något om kabinfaktorn på BRA´s flygningar?
Anmäl inlägget
Härligt med fler linjer
Skrivet av 737, 2021-09-06 10:26:02
Bromma behövs verkligen, och det syns tydligt och klart nu! Man stänger inte ner en välfungerande flygplats.
Anmäl inlägget
Ska inrikes nu sparka nej flyga igång. På
Skrivet av thomas, 2021-09-06 08:18:16
Bara önska Per och BRA lycka till, fungerar det här kommer inrikestrafiken igång igen, och inte bara till öfvre Norrland, undrar om Gullan tagit fram sitt sur-pulverkaffe för att toppa Sas konkurrensmedel. Egentligen en osolidarisk metod, vem kan konkurrera mot det kaffet?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn