Skriv ut  

SAS fortsatt störst i Norden

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 september 2021
SAS fortsatt störst i NordenSAS och Norwegian klarar återhämtningen allt bättre. Finnair och Icelandair tyngs fortsatt av att deras två nyckelmarknader inte kommit igång.

De nordiska flygbolagen har nu presenterat sina passagerarsiffror för augusti månad och SAS fortsätter att vara det ledande flygbolaget i Norden. Även denna månad klättrade SAS över miljonstrecket och ligger även kvar på samma kabinfaktor som förra månaden. Norwegian är inte så långt efter och en av anledningarna till att de två flygbolagen klarar sig relativt väl, är att inrikestrafiken är av stor betydelse. I Sverige behärskar SAS i dagsläget 74 procent av all trafik inom landet.

När det gäller Finnair och Icelandair har de två nyckelmarknaderna, Asien från Helsingfors och Nordamerika via Reykjavik, ännu inte återhämtat sig. Det ger en kraftig påverkan på passagerarvolymerna hos de två flygbolagen. Finnair flög bara 7 900 passagerare till Asien under månaden och istället är det europatrafiken som håller verksamheten igång. 

Antal passagerare i augusti 2021:

SAS: 1 087 000, kabinfaktor: 61 procent
Norwegian: 790 220, kabinfaktor: 72,6 procent
Finnair: 266 500, kabinfaktor: 42 procent
Icelandair: 264 151, kabinfaktor: 71,7 procent
Siffror och statistik kan som vanligt användas till att visa på det mesta. Läggs siffrorna för 2019 upp är det fortsatt mer än 50 procent ner för alla de fyra flygbolagen. Om jämförelsen å andra sidan görs med augusti 2020, ser det betydligt muntrare ut, särskilt för Icelandair:

Icelandair: uppgång på 232 procent
Norwegian: uppgång på 152 procent
Finnair: uppgång 130 procent
SAS: Uppgång 52 procent



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vinnarna inrikes
Skrivet av thomas, 2021-09-10 14:50:20
Tror inte Gullans surpulverkaffe är konkurrensavgörande.
Det är den som erbjuder freqvenser och jet som blir vinnare, det gör SAS, ex folk valde att åka ut till ARN för GOT resa i somras trots att det fanns direkt avgångar från BMA, dock med prop plan.
Anmäl inlägget
Mildura
Skrivet av British Ross, 2021-09-10 12:37:45
SAS har lång närvaro och kontinutitet. Men dessvärre vilar det på gamla erfarenheter. Vi behöver ett flygbolag som satsar på ARN.
Anmäl inlägget
Erik,
Skrivet av pf, 2021-09-10 10:12:51
kan du gi oss en link til den undersøkelsen.

Er den fra før eller etter starten av pandemien, og Norwegians restrukturering ?
Anmäl inlägget
@gullan
Skrivet av hotshot, 2021-09-09 20:31:34
Menar du det "hårda servicearbete" som de i kabinen på SAIL, CityJet, Xfly osv utför?
Anmäl inlägget
Norwegian i kapp
Skrivet av Erik, 2021-09-09 13:48:59
Hvorfor skal det bli svårt for Norwegian? Tør jeg minne om at på worldwide rankings av topp 100 flygbolag. Hvor service inngår, er Norwegian nr. 38, mens SAS er nr. 65…..Basert på millioner av passasjerers oppfatning.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&TrafikExpert, 2021-09-09 11:48:58
Men så härlig statistik, få kvittot på att vårt hårda servicearbete i kabinen ger resultat.
Det märks verkligen att kunderna saknat att flyga och riktigt gott kaffe.
Det kommer att bli svårt för DY att komma ikapp, Kunderna är kräsna och vill ha value for money och då väljer de väljer någon med bra priser, tidtabell, trafiknät och service.
Anmäl inlägget
Kan størst
Skrivet av pf, 2021-09-09 10:23:19
i Norden, også måles på antall avganger, Flygtorget ?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av pf, 2021-09-09 09:57:41
flyr flere ruter med klart underskudd, dog med en del pax, som statsdopet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev