
SAS fortsatt störst i Norden
Publicerad den 9 september 2021Kommentarer
Hur många miljarder blödde ut ur SAS nu senaste kvartalet? Finns det ngt kvar i kassan innan sommarn? Tanka kontant?
SAS virker helt desperate for å være størst. Flyr med 30% tomme seter. Og förlorar penger hver dag. Norwegian flyr med kun 16% tomme seter, og har redusert kapasiteten om vinteren, for å unngå tap. Hva er best?
Men vilka fina nyheter, som vi kabinpersonal har kämpat för att leverera det våra kunder förväntar sig, vi har en bra prisvärd produkt och service i toppklass. Boknings ingången för sommaren är magisk och kaffet är levererat. Vi har luft under vingarna igen.
Inrikes i Sverige och Norge. Sas Link med sina 114 pax är lämplig på många ruter.
Utmaning for begge, særlig sas kommende vintersesong.
Visst är det bra med positiva nyheter i flygbranschen men när SAS säger att de öppnar 20 nya linjer i sommar när de samtidigt har avslutat 40 linjer jämfört med förra sommaren blir det lite löjligt. Norwegian verkar använda exakt samma informationspolicy som SAS. Jämfört med innan pandemin är antalet linjer för båda bolagen betydligt färre.
Härliga nyheter! Flyger alltid SAS! Är Skandinaviens nummer 1! 🙂
at SAS wet-leaser andre bolag for en kortere periode. Her for ulike “tursitpregede” ruter som skal gå en kort periode S23.
SAS behöver således ikke å bry seg hvor flykapasiteten skal resten av året.
Erik, det är säsongssvängingar i flygbranschen. Även om 30% av stolarna är tomma nu under vintern kan det vara relevant att öka kapaciteten till sommaren när efterfrågan är högre. Dessutom kanske SAS kan vinna över passagerare från konkurrenter om de t.ex. erbjuder två flyg om dagen på en linje istället för ett?
SAS-sjefen, vil øke kapasiteten. Et bolag på konkursens rand, bør fokusere på lønnsomhet, og ikke på død og liv fly ulønnsomme ruter. – Allerede er 30% av stolene tomme. Hvor mener han kapasiteten skal økes? På hvilke ruter? Nå skal SAS hyre in Jettime maskiner. Why?
“Cherrypicker” er vel det eneste skjellordet SAS-falangen har igjen fra “fornstora dar”. Nå gjelder det også for SAS å vise at ruter er lönnsomme, og at bolaget fortsetter å trafikere disse…..frågan er vel om dom finns ? Upphandling kan være fortsettelsen der hvor den fattige svenske staten fortfarande önsker lufttransport.
Efter rekonstruktionen så kommer SAS vara ett kraftigt nerkrympt bolag så dessa passagerar siffror är missvisande på många sätt för det som komma ska.
Hoppas SAS lyfter 2023.
Flög Arlanda-Nice med Eurowings efter julhelgen, en totalt okoordinerad och rörig flygning. Flög tillbaka med SAS efter nyår, en behaglig och trivsam flygning.
Du verkar vara helt okunnig om flygbranschen.
Du kan inte jämföra cherry picker bolag som Ryanair med nätverks bolagen .
Mer relevant är att jämföra SAS med bolag som Finnair Swiss, Austrian, m.fl.
SAS är tyvärr ett ganska ineffektivt och olönsamt bolag. Det gäller att göra om bolaget helt, för att få till ett effektivt och modernt bolag. Att skära och försöka lappa och laga har man ju försökt, det har inte löst djupare liggande problemen.
Inget att glädjas åt för SAS. Antalet passagerare är drygt 33 % lägre i 2022 jämfört med 2019. Samtidigt växer konkurrenterna dvs Eurowings, Ryanair och andra lågprisbolag i Skandinavien så det knakar. Det enda som ökar hos SAS är tyvärr förlusterna
Tror inte Gullans surpulverkaffe är konkurrensavgörande.
Det är den som erbjuder freqvenser och jet som blir vinnare, det gör SAS, ex folk valde att åka ut till ARN för GOT resa i somras trots att det fanns direkt avgångar från BMA, dock med prop plan.
SAS har lång närvaro och kontinutitet. Men dessvärre vilar det på gamla erfarenheter. Vi behöver ett flygbolag som satsar på ARN.
kan du gi oss en link til den undersøkelsen.
Er den fra før eller etter starten av pandemien, og Norwegians restrukturering ?
Menar du det “hårda servicearbete” som de i kabinen på SAIL, CityJet, Xfly osv utför?
Hvorfor skal det bli svårt for Norwegian? Tør jeg minne om at på worldwide rankings av topp 100 flygbolag. Hvor service inngår, er Norwegian nr. 38, mens SAS er nr. 65…..Basert på millioner av passasjerers oppfatning.
Men så härlig statistik, få kvittot på att vårt hårda servicearbete i kabinen ger resultat.
Det märks verkligen att kunderna saknat att flyga och riktigt gott kaffe.
Det kommer att bli svårt för DY att komma ikapp, Kunderna är kräsna och vill ha value for money och då väljer de väljer någon med bra priser, tidtabell, trafiknät och service.
i Norden, også måles på antall avganger, Flygtorget ?
flyr flere ruter med klart underskudd, dog med en del pax, som statsdopet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten