Skriv ut  

Caravellen på Arlanda flyttas till Åbo

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 oktober 2021
Den har stått på marken i 47 år och risken fanns att den skulle skrotas. Men nu ska Caravellen på Arlanda flyttas till Finland och bli ett monument vid flygplatsen i Åbo.

Caravelle är en av de klassiska flygplanstyperna och även om de numera inte finns någon kvar i trafik i världen, typcertifikatet drogs in i början av 2000-talet, så syns maskinen både här och där. På Arlanda finns i dagsläget tre Caravelle. Det är SE-DAI som tillhör Le Caravelle Club, välvårdad och en maskin som faktiskt motorkörs med jämna mellanrum. SE-DAA är inte i samma glänsande skick utan används vid brandövningar och så SE-DAF som ingår i Arlanda Flygsamlingar.
Men det gör den inte så länge till. 

Nyligen blev det klart att den ska flyttas till Åbo i Finland. Där ska den placeras som ett monument vid infarten till flygplatsen i staden och påminna om flygets glansdagar och jetflygets inträde i Finland. Av förklarliga skäl kan flygplanen inte flygas över till Finland utan måste monteras ner och transporteras med bil och båt. Väl framme i Åbo ska maskinen renoveras och målas i de tidstrogna färger som Finnair flög i under 1960-talet, sparsmakat silver, grått och blått. Flygplanet ska ingå i Finlands flygmuseum och blir det första stora tillskottet på över 30 år. Att den placeras i Åbo beror också på platsbristen på flygplanssamlingarna vid Helsingfors-Vanda. Åbo hade för övrigt flygtrafik till Köpenhamn, en sträcka som i huvudsaks flög med Caravelle. Finnair använde flygplanstypen under åren 1960 till 1984 och hade sammantaget 14 maskiner av typen i flottan, fyra Caravelle III och tio Caravelle 10B.

SE-DAF har stått parkerad på Arlanda sedan 1974 och flög innan dess i SAS i tolv år. Under en kortare period var den utlånad till Thai Airways. Vid pensioneringen, efter en sista flygning från Kastrup till Arlanda, skänktes flygplanet till det som då hette Luftfartsverkets historiska samlingar. I många år var det möjligt att ha närkontakt med maskinen men 2011 hamnade den innanför airside vilket i princip omöjliggjorde underhåll av flygplanet. Officiell ägare är Sveriges maritima- och transporthistoriska museum som nu skänker den till Finland.

- Vi har länge sökt efter en framtida uppställning av SE-DAF och det här blir en väldigt bra lösning. De senaste åren har det funnits en överhängande risk för att flygplanet helt enkelt skulle skrotas, säger Jan Forsgren på Arlanda Flygsamlingars Vänner.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Min första flygning
Skrivet av Kent, 2021-10-06 14:31:01
Första gången jag flög i mitt liv var 1975 med Club 33 i en Sterling Caravelle från Jönköping till Rimini. Snyggt flygplan och vilka härliga minnen.
Anmäl inlägget
Carra
Skrivet av Italien, 2021-10-06 13:09:22
Trevligt!
Anmäl inlägget
Nostalgi ++ moms
Skrivet av thomas, 2021-10-06 10:51:00
Ett härligt flygplan
Minns alla resor med Sterling caraveller
även en runt vårt högsta berg.
Lite bullrig längs bak och man fick ducka när man gick in genom den främre dörren
Anmäl inlägget
SE-DAI får delar från DAF
Skrivet av Bengt, 2021-10-06 09:44:56
Le Caravelle Club har fått lov att ta delar av inredning som saknas i DAI från DAF för att kunna få sitt flygplan mer komplett som det såg ut före åren i FRA:s tjänst då de byggdes om rätt kraftigt inuti.
Anmäl inlägget
Finnair och Caravelle
Skrivet av Markus, 2021-10-06 09:24:01
Om jag inte har fel så var Finnair först ut med tvåmansbesättning i cockpit när man fick sin första Caravelle.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev