Skriv ut  

Piloter köar för jobb på Norse Atlantic

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 oktober 2021
Kaptener och styrmän. Det söker Norse Atlantic just nu och gensvaret är enormt. Drygt 2 000 piloter har sökt jobb i flygbolaget. Hittills. Och de ska alla svara på tre särskilda frågor.

Norse
Norse Atlantic
 
I slutet av mars, början av april nästa år. Då ska Norse Atlantic inte bara ha de första Dreamlinermaskinerna i luften utan också en arbetsstyrka på cirka 1 600 personer baserade i Oslo, London och Fort Lauderdale.

Ett första steg i de rekryteringar som krävs pågår just nu: 50 pilotjobb ska tillsättas i Oslo och London. Det gäller både kaptener och styrmän och gensvaret är stort, för att inte säga överväldigande. Hittills har 2 300 personer sökt, ansökan ska vara inne senast 30 oktober så det kan bli än fler som anmäler intresse. 

- Jag tror att det är många som tycker att det är spännande med ett nytt flygbolag som ska flyga långlinjer och har den typ av kultur som vi vill bygga upp, säger Björn Tore Larsen, vd för Norse Atlantic till e24.no. 

Den kultur som Björn Tore Larsen, som tidigare startat och byggt upp OSM-gruppen, talar om avspeglar sig bland annat i att de som anmäler intresse för att jobba i Norse ska vid sidan av att redogöra för sedvanliga meriter och svara på tre frågor:
• Varför söker du jobb på Norse?
• Om du skulle starta ett flygbolag, vilken typ av kultur skulle du vilja möta?
• Hur skulle du bygga upp den kulturen?

Bakom de frågorna ligger, enligt Norse-chefen, det gamla talesättet ”you hire for attitude, you train för skills”.

- Att bli med i Team Norse är mer än att skaffa ett jobb. Det handlar om att höra till, skriver flygbolaget på sin hemsida.
Det stora gensvaret bygger också på det faktum att piloter och kabinpersonal ska vara anställda direkt i Norse Atlantic. Därtill finns redan avtal klara med det brittiska pilotfacket BALPA och med AFA, det största facket för kabinpersonal i USA och med ITF, det internationella transportarbetarförbundet. Ytterligare en morot är att Norse inte räknar med att ha säsongsanställningar. Den 15 flygplan stora flygplansflottan ska hållas i luften året om genom att växla marknader och destinationer.

Ännu finns bara knapphändiga uppgifter om linjenät och destinationer. Enligt hemsidan är det dock transatlantisk trafik som är grunden inledningsvis med flygningar från Oslo, London och Paris till New York, Los Angeles och Florida. 



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Typiskt piloter
Skrivet av FlyBoy, 2021-10-27 13:20:42
Börja med att säga att NAS piloter skall in på NORSE. Inskränkt. Och snart ersatta av AI
Anmäl inlägget
Arbetsgivarens svar till Visual
Skrivet av mike h, 2021-10-27 12:35:16
Arbetsgivaren säger att man vill anställa folk som har en positiv attityd som vill bygga upp ett gott samarbete.
Man vill inte ha folk som bara sticker när det kommer något bättre, samt att gnällspikar inte göre sig besvär.
Bolaget har just nu chansen att välja och vraka och kan därför välja dem som har en positiv livsinställning. Man kan naturligtvis aldrig garantera att det blir 100% bra, men bjuder båda parter till så är chansen högre att det blir bra och medarbetarna får inflytande.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av kalle, 2021-10-26 17:03:01
Finns det ingen kölista för dom som rattade dom här kärrorna hos nas. Hur svårt är det att snabbt plocka tillbaka dom. Vilket trams att lägga ut jobben till lägstbjudande till dom som går med på sämsta möjliga villkor.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Mrfly, 2021-10-26 09:09:58
Hur många piloter ska de anställa?
Anmäl inlägget
Tre frågor som arbetsgivaren bör få
Skrivet av Visual, 2021-10-25 18:28:30
1. Varför ska en pilot stanna hos Er när han kan få ett mycket bättre schema/liv hos andra bolag, när resandet ökar och pilotbehovet återvänder?
2. Hur ska ni lyckas bli en bättre arbetsgivare än tidigare ägare av maskinerna?
3. Varför ställer ni managementfrågor till en pilot? Är det inte ni som ska sköta det och låta oss göra det vi kan? Vi frågar väl knappast er hur man bäst undviker turbulens kring ett cb? Eller hur man gör en VOR-inflygning in till Pisa? Trams! Gör om gör rätt.
Anmäl inlägget
!
Skrivet av FO, 2021-10-25 18:08:01
Klart att piloterna står i kö när en anständig arbetsgivare uppenbarar sig.
Anmäl inlägget
Piloter
Skrivet av GJT, 2021-10-25 16:20:50
Det verkar vara attraktivt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev