Samarbetet mellan SAS och kanadensiska CAE har drygt tio år på nacken och fortsätter. Så sent som för två år sedan skrevs ett femårigt kontrakt om fortsatt utbildning på samtliga flygplanstyper, från Boeing 737 till Airbus A320-familjen och A330. Då flaggades även för att A350 skulle bli en del av överenskommelsen i och med att SAS hade tillgång till A350-simulatorer i London och Madrid.
Nu är det klart att CAE tar hand om utbildningen av A350-piloterna i SAS de kommande tio åren. Den ska ske i Köpenhamn i och med att CAE bygger upp en A350FFS, Full Flight Simulator där och som ska vara på plats i början av nästa år. I avtalet finns även en A320-simulator som redan är på plats i Oslo.
SAS ska enligt planerna ha åtta Airbus A350 i långlinjeflottan, de kompletteras av sju A330-300. Det ger kapacitet att, när pandemin klingar av, öppna fler långlinjer. Bland annat har SAS nye vd Anko van der Werf talat om att återvända till Sydamerika. Förra året genomfördes för övrigt två undsättningsflygningar med A350 till just Sydamerika, till Sao Paulo och Lima. Den senare är med 11 000 kilometer den längsta flygningen som en SAS-maskin genomfört.