Skriv ut  

Oslo snabbast på återhämtning av storflygplatserna

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 november 2021
Ordningen är återställd bland de fyra nordiska huvudstadsflygplatserna. Det visar siffrorna för oktober. Oslo är störst, följt av Köpenhamn och Stockholm medan Helsingfors sladdar på slutet.

Oslo Airport
Oslo Airport
 
Två av de tre största destinationerna från Kastrup var under oktober månad Oslo och Stockholm, däremellan trängde sig Aalborg in. Det ger en fingervisning om hur trafiken just nu fördelar sig. Den interkontinentala flygtrafiken går fortsatt på knäna, vilket syns tydligt hos alla de stora flygplatserna i Norden under oktober månad. På Kastrup är den fortfarande cirka 75 procent under siffrorna från oktober 2019, innan pandemin. Samma situation råder på de övriga flygplatserna i Norden även om de inte särredovisar långlinjerna i statistiken. Av allt att döma ljusnar det dock successivt för de långväga flygningarna, bland annat har SAS ökat på frekvenserna nu under vintersäsongen från alla de skandinaviska flygplatserna och på Arlanda rullar Finnairs interkontinentala linjer vidare.

Men innan de kommer på fötter ordentligt är det inrikes, inom Skandinavien och ut till Europa där reslusten ökar och passagerarnivåerna sakta återhämtar sig. Den alltid starka inrikestrafiken i Norge syns tydligt i siffrorna och motsvarande utveckling finns i Sverige. I båda länderna står inrikes för nära hälften av alla passagerare under månaden.

Gardermoen är nu åter är största flygplats i Norden, räknat i antalet passagerare under oktober. Köpenhamn är tätt i hälarna, trots att transit och långlinjer ännu inte hämtat sig men europatrafiken får draghjälp från den svenska marknaden.

- Det är särskilt danskarna och sydsvenskarna plockat fram pass och Coronapass och rest ut i Europa på semester och i affärer, säger Peter Krogsgaard, kommersiell direktör på Kastrup i en kommentar. 
Flygtrafiken på Arlanda fortsätter att växa men flygplatsen ligger fortsatt ett stycke efter Oslo och Köpenhamn. Den riktigt stora tillväxten står Helsingfors för, 346 procent jämfört med oktober 2020. Det beror bland annat på att långlinjerna så smått kommit igång men också på att oktober 2020 var en nattsvart katastrof med bara 147 000 passagerare.

Oslo: 1 583 888, en uppgång på 181 procent jämfört med oktober 2020
Köpenhamn: 1 571 633, en uppgång på 102 procent jämfört med oktober 2020
Stockholm: 1 055 578, en uppgång på 128 procent jämfört med oktober 2020
Helsingfors: 656 255, en uppgång på 346 procent jämfört med oktober 2020



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Undrar
Skrivet av Jasså, 2021-11-17 10:01:15
om Stockholms talen är för båda BMA och ARN.
Om så är fallet, ligger ARN ännu längre efter OSL och CPH.
Anmäl inlägget
Konstigt sätt
Skrivet av The Vikinng, 2021-11-16 13:07:17
att skriva,” Oslo är störst, följd av Köpenhamn och Stockholm”
OSL och CPH är ugf. lika med nästan 1,6 milj. medan ARN ligger långt efter med drygt 1 miljon passagerare….
Anmäl inlägget
Bara en fråga om
Skrivet av Jasså, 2021-11-16 13:01:22
När HELblir större än ARN…
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev