Featured article image

Ryanair fortsätter: Etablerar bas på Gardermoen

Publicerad den 17 november 2021
Kommentarer
Tre linjer blir elva när Ryanair fortsätter sin skandinaviska expansion. Det blir en direkt konkurrens med i första hand Flyr och Norwegian men även SAS får nu än mer konkurrens på hemmaplan.
Ryanair

Ryanair
 
Ryanair tar nu steget vidare i stärkandet av den egna närvaron i Skandinavien. Även denna gång är det, liksom i Sverige, huvudstadsflygplatsen som är i fokus för expansionen. Ryanair har ansökt om slot-tider för åtta nya linjer på Gardermoen med start till sommarsäsongen nästa år. Den blir en tydlig ökning av närvaron i Oslo som i nuläget består av tre linjer. Ryanairs nya linjenät är en utmaning för alla tre flygbolagen, SAS, Norwegian men kanske framför allt Flyr som har en prisfilosofi liknande den hos Ryanair. Det två logkostnadsbolagens linjenät kommer nästa sommar att överlappa varandra på sex destinationer: Köpenhamn, Berlin, Alicante, Malaga, Paris och Bryssel. Men även Norwegian och SAS kommer att känna av konkurrensen på bland annat Alicante, Bryssel och Malaga där samtliga fyra flygbolagen ska hitta en marknad. 
Intressant är att Ryanair när trafiken på Oslo utökas, kan flyga den så kallade huvudstadstriangeln, alltså Oslo – Stockholm – Köpenhamn – Oslo. Det var i många tider en av de främsta intäktskällorna för SAS med ett stort antal dagliga flygningar i varje riktning. Även om den minskat i betydelse idag, är det fortsatt ett viktigt linjenät. Ska Ryanair få till intjäningen lär det krävas en tämligen tät tidtabell, något som kan peka på att det ska etableras en bas med flygplan och besättning i Oslo, på samma sätt som det nu finns på Arlanda. 
Om mönstret från etableringen på Arlanda upprepas kan det också bli tal om att successivt bygga på med fler destinationer. I det läget är inrikestrafik i Norge ett logiskt steg. Sträckan Oslo – Trondheim är en av de stora europeiska linjerna och även linjerna till Bergen och Tromsö är tydligt lönsamma.
Med start nästa vår består Ryanairs flygprogram från Oslo av elva linjer: Arlanda, Köpenhamn, Berlin, Bryssel, Stansted, Vilnius, Katowice, Alicante, Malaga, Palma och Paris Beauvais.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Anton
2021-11-18 21:13

Sträckan Oslo – Stavanger eller Arlanda – Stavanger borde vara lönsamma …

REALITY
2021-11-18 17:58

Det är alltid intressant med inlägg som är helt verklighetsbefriade. Har du rest med de olika bolagen Nina? Än mer intressant, har du arbetat för dem? Ditt inlägg kan inte vara längre från sanningen.

Nina
2021-11-18 07:03

Blir nog tuffast för Norwegian. Hur länge klara de sig. Gillar Ryan air ingen skillnad i service eller klass mot Norweigan. Flyr har bättre service än dessa två.

Bosse Andersson
2021-11-17 21:46

Äntligen!,
Nu händer det grejer här!
Oerhört kul och trevligt med stabilt företag, med unga maskiner i flottan och trevlig personal.

Kanske Gullan kan börja flyga på RYR istället för SK?

MCT
2021-11-17 16:17

Åh nej.. inte mer av detta skräpbolag

Johnnie Kobbelgaard
2021-11-17 15:47

Flyr kommer aldrig ind på den rute såfremt de ikke flyver dagligt med flere frekvenser. Det er spild af penge!

DS
2021-11-17 09:50

Rubriken stämmer väl knappast. Det blir nya linjer men ingen bas på Gardermoen.

Johan
2021-11-17 09:47

Nej, den stora skillnaden mellan Flyr och Ryanair är att den sistnämnda har en stor kassa vilket knappast är något man kan säga om Flyr.

Bjørn-E Engebretsen
2021-11-17 09:22

Den største forskjellen på Ryanair og Flyr, er at Flyr har et svært godt mottatt service nivå. Har selv fløyet med begge selskap, og Flyr er i en klasse for seg selv når det kommer til god service!

pf
2021-11-17 09:16

to avganger per uke OSL-CPH, og ingen base…neppe trussel for noen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten