Skriv ut  

Trängselavgifter skulle drabba flygbolagen hårt

Debatt, Redaktionen, den 27 januari 2022
I veckan kom Transportstyrelsens rapport ”Trängselavgifter inom luftfarten”. Idén är att flygplatser ska tvingas ta ut högre start- och landningsavgifter på flygplatser under så kallad ”peaktid”, när det är attraktivt att flyga.

För flygbranschen kom regeringens förslag om trängselavgifter som ett kraftigt bakslag. Flygbolagen kämpar på för att hantera pandemin och trängselavgifter skulle drabba branschen hårt. 

Coronapandemin har påverkat flyget dramatiskt. Både inrikes- och utrikesflyg har mer än halverats. Att under en sådan tuff period ytterligare slå undan knäna för flyget med förslaget om trängselavgifter är ett bevis på stor oförståelse inom regeringen för både flygets roll i Sverige och om flygets förutsättningar. I ett glesbefolkat och avlångt land beroende av export är flygets existens helt avgörande.

Transportstyrelsen skriver i sin rapport att det är svårt att göra kopplingar mellan en trängselavgift och en minskad miljöpåverkan i ett svenskt sammanhang. 

Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg kommenterar:
- Trängselavgifter för flyget skulle ge en mycket liten, om ens någon, mätbar klimateffekt. Däremot skulle trängselavgifter innebära ytterligare administration och svensk särreglering inom EU. Dessutom behöver många, inte minst inrikesresenärerna, resa just morgon och kväll.

Regeringens idé var att trängselavgifter inom luftfarten skulle kunna leda till effektivare kapacitetsutnyttjande och minskad miljöpåverkan. Transportstyrelsen beskriver dock i sin rapport att det finns mycket som talar för att en avgift skulle behöva vara hög för att få effekt på kapacitetsutnyttjandet. Det beror bland annat på att resenärer som vill flyga under det som kallas för peak inte är särskilt priskänsliga.

Är det inte viktigare att göra det möjligt för flygbolagen att fortsätta jobba för omställningen till ett fossilfritt flyg? Borde inte företag som gör rätt och driver på den klimatsmarta utvecklingen belönas i stället för att bestraffas?

Flygbolagen borde få lättnader i arbetet mot ett hållbart flyg, inte bestraffningar i form av högre avgifter. Flyget är vägen till livskraftiga svenska regioner och ett sammanhållet land.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

You get what you pay for
Skrivet av Mark, 2022-01-30 08:38:10
The free market brand. Applies in all capitalist thoughts.

Well that's what most people want, free enterprise and no socialist system!

Or what do you want?

Anmäl inlägget
Typiskt svenskt
Skrivet av Gh, 2022-01-28 12:44:40
Ett typiskt Svensk verklighetsfrånvänt förslag. Skulle inte förvåna mig om Sverige blir först ut som vanligt och ta död på allt flyg.
Anmäl inlägget
Skattjakt
Skrivet av Ju-Anita, 2022-01-27 16:38:09
Nä det lär ha väldigt liten inverkan på klimatet, men detta var ett förslag från miljöpartiet 2018, för att försöka samla röster bland de få lojala som finns för att kunna behålla sin framfusiga storhet i regeringen, hoppas dom försvinner för gott snart.
Anmäl inlägget
Vanligt, man tjänar mer
Skrivet av Linkan, 2022-01-27 16:28:28
Detta är på samma sätt som privata företag gör för att tjäna pengar.

Ett företag som har mycket jobb lämnar ofta anbud även på nya jobb. Då lägger man på en hel del på priset. Får man jobbet har man pengar att nyttja personal på övertid. Ofta gör man stor ekonomisk vinst på sådana jobb.

Anmäl inlägget
Krama ur pengar
Skrivet av Italiensk rondellhund, 2022-01-27 16:06:22
Ytterligare en desperat idé att krama ur pengar från individer. Det blir ju resenärerna som får står för notan. Och sen lever man idrömmen att flytta Bromma trafiken till Arlanda.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Imse, 2022-01-27 15:30:44
Om man flyttar trafiken från Bromma till Arlanda saknas slottar i peak. Vad lämpligt!
Anmäl inlägget
Skattjakt
Skrivet av Ulla, 2022-01-27 13:40:41
det har en väldigt liten inverkan på klimatet, så det argumentet är väldigt dåligt. Öppna ögonen, det är ett sätt driva in pengar till staten.
Anmäl inlägget
tja
Skrivet av Henrik, 2022-01-27 12:59:16
Logiskt sätt så om det blir dyrare att ha start- och landningstider under peak så borde det bli billigare utanför dessa tider. Har alltid undrat varför exempelvis charter ska avgå peak från ARN.
Anmäl inlägget
Klimat?
Skrivet av Ju-Anita, 2022-01-27 12:40:50
Ja, det är just pga av klimatet som detta förslag uppkommit, så då är det väl ganska enkelt att dra paralleller till just, klimatet. Klart Slut.
Anmäl inlägget
Varför klimat?
Skrivet av Stockholmare, 2022-01-27 10:54:43
Varför blanda in klimatet i allt?

Om det är trångt vissa tider så är det väl självklart att man ska betala mer för att utnyttja den begränsade resursen. Marknadsekonomi…
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev