Skriv ut  

Sunclass Airlines: Ny flygplansflotta ska minska CO2-utsläpp

Miljö, Redaktionen, den 10 februari 2022
År 2050 ska koldioxidutsläppen vara helt borta. Därför tar Sunclass Airlines redan nu ett första steg och ska minska utsläppen med 25 procent de kommande åtta åren. Det innebär att flygplansflottan ska förnyas senast 2030.

Sunclass Airlines
Sunclass Airlines
 
I november kan Sunclass Airlines fasa in ytterligare en långlinjemaskin i flottan. Det är en A330-900neo som kompletterar de två A330 som redan flyger i flygbolaget. De tre långlinjemaskinerna ska, när restriktionerna nu släpper än en gång och bokningarna skjuter i höjden, sättas in på vinterdestinationer som Mexiko, Jamaica, Aruba och Vietnam.  

-  Vi har med stort intresse följt utvecklingen av A330-900neo, och det är imponerande att se hur Airbus har förbättrat den redan fantastiska A330, som vi älskar att flyga. Att NEO står för New Engine Option syns tydligt med den revolutionerande Rolls Royce Trent 7000-motorn. Ett annat exempel på teknisk utveckling är de nydesignade vingarna. Det är dessa två saker som gör det så mycket mer bränslesnålt att flyga, berättade Niels Mikkelsen, chefspilot på Sunclass Airlines, när Flygtorget rapporterade om köpet.

Men flygplansflottan hos Sunclass står inför större omställningar än så. Ägaren Ving har nu antagit en helt ny hållbarhetsstrategi med målsättningen att helt undvika koldioxidutsläpp senast 2050. I det arbetet är flygplansflottan en viktig del.

- Det här är vår viktigaste resa någonsin! Vi ska vara en del av lösningen och ta de nödvändiga stegen för mer hållbara semesterresor. Det finns inga andra alternativ och för det har vi nu en tydlig plan att minska koldioxidutsläppen per passagerarkilometer med 25 procent till 2030 från vårt eget flygbolag – och en målsättning att helt undvika koldioxidutsläpp senast 2050, säger Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group.
Rent konkret innebär det att de två äldre A330-maskinerna, en -200 och en -300 ska fasas ut. Så också de åtta A321-classic som idag flyger kort-och medeldistanstrafiken. Av allt att döma ska de bytas mot samma flygplanstyp i neo-utförande. 

- Om det blir exakt samma antal, två A330 -900neo och åtta A321neo, är vi inte helt klara över än. Det beror mycket på hur vi tror att resemarknaden utvecklar sig de kommande åren, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving till Flygtorget.

En annan fråga som ska avgöras är om några av de nya A321neo ska vara av LR-varianten. Under vintersäsongerna finns Gambia och Cap Verde med i linjenätet och är sträckor som dagens A321 inte mäktar med utan mellanlandning. En A321LR kan alltså vara ett alternativ, samtidigt som det öppnar för nya, lite mer avlägsna destinationer. Kanske även till nischade resmål som inte kräver en stor A330-900. Samtidigt ska A321-flottan också vara anpassade för den traditionella trafiken till medelhavet under sommarhalvåret då även de stora A330 sätts in på tunga linjer som Rhodos, Mallorca och Kreta. 
Flottförnyelsen ska nu ske kontinuerligt under de kommande åren för att nå målsättningen att minska den egna klimatpåverkan med minst 25 procent fram till 2030. Att det blir Airbus-maskiner är helt klart.

- Absolut. Det ger stora fördelar med en enhetsflotta och våra besättningar, både piloter och kabin, alternerar fritt mellan de olika flygplanstyperna. 



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev