ATR
Att sänka koldioxidutsläppen står högst på flygplanstillverkarnas lista. ATR Evo ska minska bränsleförbrukningen med 20 % jämfört med nuvarande modeller. Flygplanet utrustas med en åttabladig propeller och en helt ny kabin. det är fortfarande en turboprop, men den största skillnaden är att den kan tankas med 100 % hållbart flygbränsle.
- ATR Evo ska utrustad med “mild” hybridteknik, säger Stephane Viala, chefsingenjör på ATR. Vi kommer använda batterier och en elmotor för att komplettera den konventionella motorn under start och stigning. Den nya motorn ska också kunna drivas på 100 % hållbart flygbränsle (SAF).
Motorn ska också vara “framtidssäkrad”, för att möjliggöra utbyte av batterierna på längre sikt.
- Eventuellt kan batterierna bytas mot ett vätebränslecellsystem när den tekniken mognar, berättar Viala i ett nyhetsbrev.
När Evo drivs med traditionellt jetbränsle kommer det släppa ut 50 % mindre CO2 än ett vanligt jetmotor. Vid användning av 100 % SAF kommer utsläppet att vara nära noll.
Tidigare i år genomförde ATR en serie flygningar med 100 % hållbart flygbränsle. En prototyp av ATR 72–600 flög i drygt sju timmar. I tankarna fanns enbart biobränsle från finska NESTE, tillverkat av förnybart avfall och restråvaror.
Flygningarna var resultatet av ett samarbete mellan ATR, NESTE och Braathens Regional Airlines (BRA) hoppas kunna köra ett av sina ATR-flygplan helt på hållbara bränslen före årets slut. De beräknade minskningarna av CO2-utsläppen för en ATR-turboprop som enbart flyger på SAF i båda motorerna på regionala rutter beräknas vara upp till 82 %.
Den största konkurrenten blir kanske Airbus som arbetar vidare med flera nollutsläppsflygplan under namnet ZEROe. Här ingår en vätgasdriven turboprop med 100 säten, som förväntas tas i bruk från 2035, bara fem år efter att ATR Evo är planerad att lanseras.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Bättre prestanda tack
Skrivet av Julle, 2022-05-20 06:31:19
Som f.d styrman på ATR72 kan man ju bara hoppas att framtida kollegor på denna nya flygplans typ har bättre prestanda att "leka" med!
Nej det var ofta svettiga stunder för mig och mina kollegor i denna typ av flygplan när man ligger nära MTOW. 72an kändes mycket trög och krävde att man var på tårna vid T/O.
Vid ett motorbortfall vid T/O: Ja ligger man nära MTOW i detta skede så är det bara att plana ut. Det finns ingen prestanda för mer climb i det läget....
|
|
BRA
Skrivet av Väntar, 2022-05-19 19:32:44
Då väntar vi på att BRA ska släppa ett pressmeddelande om att dessa maskiner skall köpas in, nåt som aldrig kommer ske. Men det är ju häftigt att lova saker som låter bra iaf.
|
|
Airbus äger 50% av ATR
Skrivet av Op, 2022-05-19 18:13:58
Blir intressant om de får utveckla detta plan. Dessutom behövs hela 42/72 serien uppdaterad med starkare motorer o nytt landställe osv..
|
|
ATR
Skrivet av Bosse Andersson, 2022-05-19 13:25:01
Jisses, "framtidssäkrad"!
ATR kan ju inte ens säkra de motorer och flygplan de flyger för tillfället, så varför utveckla någon nytt?
Har en kollega på mitt nuvarande jobb som flugit ATR.
|
|