Airbus rapporterade också att de fick 13 nya beställningar i maj 2022, vilket inkluderade ytterligare fyra A350-flygplan till Turkish Airlines.
Problemet är att Airbus har en enorm eftersläpning av olevererade plan och 47 leveranser är avsevärt under den önskade produktionen. Enligt Reuters siktar Airbus på 720 flygplansleveranser i år – eller 60 per månad. Reuters-rapporten nämner också att Airbus får det svårt att öka produktionen p.g.a. efterverkningar av pandemin och en kris i försörjningskedjan.
Trots detta sa Airbus Groups VD, Guillaume Faury, att man fortfarande är säker på sina framtida produktionsmål.
Leveranserna i maj inkluderade 37 av A320-familjens single aisle-flygplan, vilket utgör huvuddelen av Airbus intäkter. A320 neo levererades till bl.a. SAS, EasyJet och Spirit Airlines, medan A321 neo levererades till bl.a. Wizz Air, American Airlines och China Airlines.
Fyra Airbus A220-300 levererades i maj - en vardera till Air France och Breeze Airways, medan airBaltic fick två. Leveranserna av widebodyplanen går trögare; sammantaget har Airbus bara levererat åtta A330-900 under kalenderåret till 31 maj och 19 A350-900.
2021 levererade Airbus 611 flygplan och blev därmed världens största flygplansleverantör för tredje året i rad. Airbus förväntas behålla leveransledningen under överskådlig framtid. Innan 2019 var det Boeing som dominerade flygplansmarknaden.
Nyligen uppmanade Airbus europeiska ledare att inte införa sanktioner mot titanimport från Ryssland. Airbus hävdar att sanktioner mot metallen skulle skada flyget i Europa samtidigt som de knappt skadar den ryska ekonomin. Airbus får vanligtvis hälften av sitt titan från Ryssland, men meddelar att de har täckt sitt behov åtminstone på kort sikt. Både Airbus och Boeing har lagrat titan under de senaste månaderna.