Air France-KLM förbereder för SAS-integrering
Air France-KLM har börjat förbereda för att integrera SAS in i gruppen genom att tidigare i veckan ha utsett Henri de Peyrelongue, tidigare EVP Marketing, till den nyskapade tjänsten EVP SAS Integration.
Rimligen kommer hans arbete till att börja med bara vara att leda processen kring myndighetsansökan. Ingen integration kan ju ske innan EU har godkänt affären.
svar
Sv pf . Lite respekt för SAS norske och svenska anställda,tack.
Du vill som det troll du är, bara kasta skit på SAS.
Alla andra än du fattar att SAS reggar sina nya flygplan i Sverige för att det är mest fördelaktigt för dom. Det är dyrare att regga i Danmark, FYI.
Till PF
Tror inte ”Danskarna” lite oklart vilka du menar kommer ha så mycket att säga till om om det blir så att AF/KLM ökar sin ägarandel till 60% eller mer.
Tycker själv det är tråkigt att SAS kanske hamnar helt eller i huvudsak i ickenordiska händer men hellre ett livskraftig SAS med franska ägare som ingår i en lönsam koncern än ett SAS med eviga ekonomiska problem.
Sedan måste tanken med att gå in som huvudägare vara att man vill utveckla verksamheten, hade det bara handlat om att bli av med en konkurrent har man valt en dyr och krånglig modell.
Att SAS får en helt ny hemsida som baseras på AF/KLMs låter som en “no brainer”.
På sikt lär administrationen i Skandinavien bestå av lokala HR avdelningar.
Hvor lenge vil SAS’s flåte forbli registrert på SE- og LN- ?
Vil danskene kreve at flåten registreres på OY- ?
sv Rampen. Om AF/KLM får och vill öka ägandet till 60% i SAS kommer de naturligtvis att lägga ner SAS egen websida dvs den funktionalitet som finns på dagens sida och ersätta den med AF/KLM bakomliggande IT-lösning. Naturligtvis kommer det att finnas en SAS websida med en SAS-adress men den kommer att bygga på AF/KLM. De flesta IT-system kommer att samordnas utom möjligtvis lokala HR-system. En helt avgörande fråga för AF/KLM om de skall få lönsamhet i en eventuell affär är att kapa kostnader och inte ha dubbelkommando i alla funktioner. AF/KLM kommer knappast att ha två leverantörer av ground handling i Skandinavien så SGH:s dagar som leverantör till SAS är räknade.
@Rampen
Att SAS hemsida skulle vara smart och ha bra funktioner måste ju vara ett skämt? Sämre hemsida när det kommer till fel kan man ju inte hitta. Ständigt en röd “bar” längst upp med felmeddelande. Nej tack, gör om, gör rätt SAS.
D Jarl: Vad pratar du om? Vadå “många av AF/KLMs lågprisbolag”? Air France-KLM har två lågprisbolag; Transavia och Transavia France. De har inte business class eftersom de är…lågprisbolag.
Sv @Richard
SAS kommer med största sannolikhet behålla sin nuvarande hemsida eftersom den genererar intäkter, med dess smarta funktioner och AI-teknik.
Air France-KLM har nästan identiska hemsidor eftersom det just är ‘Air France-KLM’. Transavia är också en del av gruppen men har en helt annan uppbyggnad av hemsida.
@John
Ja, och många av AF/KLMs lågprisbolag har också “Business”. SAS kommer som du också förstår vara det svarta fåret i bolagsgruppen.
Det lyser igenom att du jobbar på SAS, men det är tyvärr bara att inse fakta att SAS är inte vad det en gång var.
Sv. Martin,
Du har helt fel.
AF -KLM kommer til en början ta över 60% av SAS, troligen kommer man ta över hela bolaget på sikt.
Benjamin Smith har från början varit tydlig med att man vill utveckla SAS långlinje trafik från främst CPH.
Man behöver inge feeder line till AMS och CDG.
Däremot behöver man mer interkontinental trafik och CPH är tänkt som koncernens tredje navet.
Det är ganska roligt att SAS hatarna här som länge har sagt att nej, nej AF- KLM kommer aldrig ta över aktiemajoriteten i SAS. nu har ändrat sig till att ” SAS kommer bli koncernens lågprisbolag,
Detta stämmer också väldigt dåligt med sanningen, eftersom man återinfört business class på Europa linjerna..
Jag minns när AirFrance slogs ihop med KLM. Efter några månader integrerades KLMs hemsida och bokning med AirFrance och är idag helt identisk (bortsett från loggan på toppen av sidan). Samma sak väntar SAS där deras ganska trevliga hemsida försvinner och blir en AirFrance-kopia. De nya ägarna ser nog mest till värdet av SAS som varumärke. Det skandinaviska alternativet i norra Europa. Allt hänger på hur det går ekonomiskt, men om SAS inte gör en ordentlig upphämtning så blir nog flygbolaget i praktiken en rent lokal aktör och matar till Amsterdam och Paris. SAS är ett fint bolag, men konkurrensen på det kommersiella flyget är så hår att framtiden blir svår oavset.
Hoppas det blir som ni säger och något riktigt flygbolag tar över.
SAS kommer bli Air France – KLMs lågprisbolag, likt Transavia. Så Skandinaviens stolthet kommer troligtvis inte vara mer värt än Eurowings, German Wings osv som för Lufthansa.
Snart blir SAS et lydrike styrt fra Paris og Amsterdam.
Man vil neppe trenge et stort HQ lenger. Det operative går til CPH.
Kan vi förvänta oss att slippa se SAS-loggan på fenorna framöver?
javisst, ännu ett bevis på att AF – KLM menar allvar med att ta över aktiemajoriteten nästa år.
AF – KLMs VD Benjamin Smith har flera gångar sagt att AF – KLM är väldigt nöjda med investeringen i SAS och att det går bättre än väntat.
Enda som fattas är godkännande av affären från EU ”. Centralkommittén ”