Skriv ut  

Boeing kan tvingas skrota 737 MAX 10

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 juli 2022
Stora beställningar till trots måste Boeing ha mer tid för att klara certifieringen av nya MAX 10-maskinen. Om det inte beviljas hotar flygplanstillverkaren med att skrota den nya flygplansmodellen.

Under den stora flygmässan på Farnborugh kunde Boeing räkna in en strid ström av beställningar på MAX-familjen, enbart Delta tecknade sig för 100 maskiner av MAX 10, den största medlemmen i MAX-familjen med upp till 230 stolar ombord och den maskin som ska utmana Airbus succé med den växande A320-familjen. Det är en välbehövlig knuff framåt för Boeing och framför allt för MAX 10 som just nu är ett av de stora sorgebarnen för flygplanstillverkaren.
 
Boeing dras nämligen med stora problem kring certifieringen och det har fått marken att skaka under marken på den nya flygplanstypen. Det är i svallvågorna av de två flygkrascherna för tre år sedan i Etiopien och Indonesien och kravet på att det så kallade MCAS-systemet ska designas om, som nu stör certifieringsarbetet. Det är kravet på ett helt nytt varningssystem som ska ge piloterna möjlighet att avgöra vilka varningssignaler som ska prioriteras. Det är ett nytt krav som infördes för två år sedan och gäller nya flygplanstyper, alltså MAX 10, men inte de mindre medlemmarna i MAX-familjen som redan flyger. Amerikanska flygmyndigheterna FAA har satt en deadline till slutet av 2022 för certifieringen av MAX 10. Om Boeing inte klarar att ha det nya systemet klart då, förvandlas hela ärendet till en politisk fråga som kräver att den amerikanska kongressen ger grönt ljus för en ny deadline.
 
Det har startat ett ordkrig där Boeing med VD David Calhoun i spetsen hotar med att skrota hela MAX 10-projektet om inte kongressen redan nu förlänger tidsfristen. Det sätter press på främst de politiker i de regioner där Boeing är en viktig arbetsgivare, men handlar också om att många anser Boeing vara ett av de viktigaste företagen i USA.
- Nu gäller allt eller inget. Jag tycker att vi har ett stabilt case så jag är villig att ta risken. Om jag förlorar striden så förlorar jag striden, sa David Calhoun nyligen till amerikanska media.
 
Det lugnar dock inte en del analytiker som menar att Boeing, som redan dignar under tekniska problem med både 787 och den nya 777X, inte har råd att vara stöddiga mot myndigheter och politiker. Uttalandet retar också upp FAA som fått mycket kritik för att ha haft alldeles för nära band till Boeing tidigare och som nu skärpt till sina rutiner.
 
I dagsläget har Boeing drygt 700 beställningar på 737 MAX 10 och dessutom ryktas om att Delta är på gång med en jätteorder på upp till 150 MAX 10.




Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Precis varför Flygtorget är en nonsenssida
Skrivet av Stisse, 2022-07-27 09:45:22
Er rubrik är exakt varför ni inte är vederhäftiga, spekulation ut till yttersta gränsen. Endast motvilligt kommer ert nyhetsbrev in i postlådan, men det var droppen, nu åker ni ut igen.
BiBi!
Anmäl inlägget
Fel företag att hota!
Skrivet av ABC, 2022-07-26 20:29:17
Boeing 737 MAX certifierades från början trots att det var en flygande likkista. Räkna med att ingen vågar göra samma misstag med certifiering som man gjorde från början,
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn