Xfly har hand om de långsiktiga kontrakten medan Nordica flyger de kortare serierna. Det är tanken bakom att en första A320 nu fasats in i flottan hos Nordica, där det tidigare enbart fanns en CRJ900. Det innebär i sig att Nordica, som fortsatt ägs av den estniska staten och som tidigare flugit linjetrafik från Tallinn, nu enbart fokuserar på uppdragstrafik. Däremot finns fortsatt den upphandlade linjen Arlanda-Arvidsjaur-Gällivare kvar minst ett år till när statligt understödda linjerna ska upphandlas igen. Där har under vintern en inhyrd Fokker 100 från Carpatair flugit trafiken men är just nu ersatt av den egna CRJ900. Vinterförhållandena i Gällivare kan dock innebära att det åter blir aktuellt med en annan maskin när vintertidtabellen startar.
Fokus ligger nu helt och hållet på att flyga trafik på uppdrag med egna maskiner och egna besättningar.
- Vi är redan idag en regional ”capacity provider” i och med att Xfly har de långtgående uppdragen, bland annat för SAS. Från och med nu kan vi ta uppdrag också på kortare sikt, en marknad som växer rekordsnabbt just nu efter pandemin och där räknar vi med att ta en plats, säger vd Jan Palmer till Flygtorget.
Den första A320-maskinen som levererades i början av juli, har redan full beläggning hela den kommande vinterperioden. Ambitionen är dock att växa flottan i Nordica än mer, upp till tio maskiner ska tillföras under de kommande åren.
- Vi ger oss inte in i det här utan att ha ambitionen att växa. Dessutom krävs det ett tiotal maskiner för att vara konkurrenskraftiga och kunna erbjuda resurser när det krävs.