Skriv ut  

Förslag: De här fem långlinjemaskiner kan lämna SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 september 2022
SAS har för många långlinjemaskiner. Nu är det bestämt vilka fem som ska lämna flottan tillsammans med ytterligare fem medeldistansflygplan.

SAS
SAS
 
SAS gör just nu en genomgående översyn av flygplansflottan och av allt att döma ska den krympas med i första skedet tio flygplan. Det är ett sätt att minska kostnaderna och är därmed en del i rekonstruktionsarbetet inom SAS Forward. Maskinerna ägs av ett tiotal olika leasingbolag, varav de största finns i Kina och Japan och SAS betalar varje år cirka fyra miljarder i leasingkostnader. Totalt drar de samlade leasingavtalen närmare 16 miljarder de kommande åren. något som Flygtorget rapporterat om tidigare. 

Nu börjar det klarna vilka enskilda flygplan det rör sig om. I de dokument som behandlas av Southern District of New York Bankruptcy Court, den domstol som hanterar SAS Chapter 11-ansökan, finns tio flygplan uppsatta, fem långlinjemaskiner och fem medeldistansare. Att det är fem av de stora flygplanen som är listade är inte förvånande. De tyngsta kostnaderna ligger för närvarande på de nya A350-maskinerna, samtidigt som de har mycket låg nyttjandegrad där vissa står på marken fyra-fem dagar i veckan. Tanken var att de skulle flyga bland annat på de längsta linjerna till Kina och Japan, en marknad som just nu är hårt kringskuren av dels fortsatta covid-restriktioner, dels kriget i Ukraina som stängt flygkorridoren över Sibirien. Med undantag för Shanghai som flygs två gånger i veckan från Köpenhamn, är SAS långlinjetrafik koncentrerat till USA och Kanada med det senaste tillskottet Toronto. Men det är ett flygprogram som inte sysselsätter de åtta A330 och sex A350 som just nu finns i flottan. 

Därför är två A350-900 och tre A330-300 nu på väg bort, allt under förutsättning att de leasingbolag som äger dem vill återta dem, vilket i så fall sker under oktober månad. Samtidigt är det hela en pågående process där mycket fortfarande kan hända.

A350-900
SE-RSB, Hagbard Viking. Levererad i februari 2020
SE-RSC, Orvar Odd Viking, levererad i mars 2020
 
A330-300
LN-RKS, Frithiof Viking, levererad i september 2016
LN-RKT Bele Viking, levererad i januari 2016
LN-RKU, helge Viking, levererad i april 2016
 
Airbus A320neo
SE-ROC, Torarin Viking, levererad i juni 2017
SE-ROD, Ingolf Viking, levererad i juli 2017
EI-SIF, Turgesius Vikinglevererad i april 2018
 
Airbus A321ceo
OY-KBL, Gunnbjörn Viking, levererad i november 2001
 
Boeing 737-700
SE-RET, Katarina Viking, levererad i maj 2012

Dessutom finns fem motorer, CFM56 med på listan.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Innrömmer feil
Skrivet av Jens, 2022-09-13 01:37:56
Sv Flygkonsult. Bra at du endelig innrømmer dine feil. Og og konstanterer at Finnair er majoritets-eid, av den finske stat. Mens SAS er det ikke. - Det betyr selvsagt veldig mye. -Den finske stat går ikke konkurs!
Anmäl inlägget
Gör som Finnair
Skrivet av Flygkonsult, 2022-09-09 18:32:47
Tillägg innan avslut:
Ni som svarat har inte läst om vilka förslag jag har lämnat gällande Finnair.
Ni har hittills endast pratat om ägare och personal.
Vilket INTE har varit det huvudsakliga budskapet.
Mitt förslag gällde fortsatt drift av de A350 och A330 som SAS tänkt göra sig av med.Det enda som gällde personalen var möjligheten för dem att fortsätta flyga dessa maskiner.
Håll er till detta, tack.
Jag avslutar här nu!
Anmäl inlägget
Gör som Finnair
Skrivet av Flygkonsult, 2022-09-09 17:55:16
Kort konstaterande.Gissar att de som svarat emot mina inlägg jobbar på SAS.Och som vanligt vet man bäst själv hur företaget ska lösa sina konstanta problem.Alla andra har fel.Inte så konstigt att detta flygbolag aldrig lyfter och aldrig går med vinst. Konstant omkörd av andra bolag inkl lågprisbolagen.
Det är för mig därför underligt att bolaget fortfarande existerar som flygbolag. Kan därför bara önska lycka till??
Anmäl inlägget
Gör absolut inte som Finnair
Skrivet av Anarkist, 2022-09-09 12:17:52
gFör det första ska inte SAS vara ett bolag som staterna har majoritets ägande av. Detta leder bara till större kostnader och ännu mer ineffektivitet.
Finnair har också stora problem, och tänker nu också överväga outsourcing av kabin personal och annat.
Finnair är inget att sträva efter.
SAS behöver bli et modernt kostnadseffektivt flygbolag huvudsakligen privatägd, helt privat ägd är nog tyvärr orealistiskt p.t.
Anmäl inlägget
Gör som Finnair
Skrivet av Flygkonsult, 2022-09-09 00:08:19
Finska statens andel i Finnair har varit konstant oförändrat
i 10 år med summan 55,9% (sedan 2012). Jag skrev fel siffra inledningsvis.
Men att bedriva bra business har inget att göra med antalet ägare el typ av ägare.SAS ägare samt ledning har inte sett möjligheterna med sina flygplan och konstant slingat sina maskiner på ett mycket ifrågasättande sätt.Små flygplan (CRJ,ATR) på stora destinationer.Större flygplan på mindre.
Anmäl inlägget
Gör som Finnair
Skrivet av Flygkonsult, 2022-09-08 23:52:43
Till Jens: Som du ser via lånken till SAS i mitt senaste inlägg så äger Sverige och Danmark tillsammans idag 43,6% (21,8% per land) av bolaget SAS. Ungefär samma fördelning de haft hela tiden med några få procents skillnander.
Anmäl inlägget
Gör som Finnair
Skrivet av Flygkonsult, 2022-09-08 23:44:16
Oavsett antalet shareholders så är det alternativ Finnair gör med sina flygplan ett mycket bättre alt. än det SAS gör.
Och antalet aktieägare ändras hela tiden hos alla företag. Framförallt om de är börsnoterade.

Shareholders
SAS:https://www.sasgroup.net/investor-relations/the-share/shareholders/
Finnair:https://investors.finnair.com/en/shareholders
Anmäl inlägget
Gör som Finnair
Skrivet av Flygkonsult, 2022-09-08 23:32:53
Till Jens: All info jag lämnat till dig är dagsaktuell finansiell information från de båda bolagen. Jag jobbar med detta dagligen som flygkonsult.Du har tyvärr fel hur du än försöker.
Anmäl inlägget
Hvor?
Skrivet av Bjørn, 2022-09-08 17:38:54
Hvor er "Clara" sine negative kommentarer nå?
Lykke til da SAS...
Anmäl inlägget
Ikke som Finnair
Skrivet av Jens, 2022-09-08 14:13:54
Sv Flygkonsult. Helt feil også vedr statlig eierskap i Finnair, det er 55,9 prosent! Source https://investors.finnair.com/en/shareholders - Altså statlig kontroll. - Helt ulikt SAS.
Anmäl inlägget
Ikke som Finnair
Skrivet av Jens , 2022-09-08 14:05:24
Sv Flygkonsult. Helt feil. Svenske stat er IKKE langsiktig eier i SAS. De vil IKKE tilføre mer kapital. Da har du bare den danske andel på 21%. -Den finske staten bidrar i henhold til sin 50% andel, hele tiden.
Anmäl inlägget
Flotta
Skrivet av OO, 2022-09-08 13:27:33
SAS Main har "ungefär" följande flotta idag;

04st Airbus A319-100
11st Airbus A320-200
36st Airbus A320-neo
05st Airbus A321-200
03st Airbus A321-LR

08st Airbus A330-300
06st Airbus A350-900

07st Boeing 737-700
04st Boeing 737-800

SAS Connect:
16st Airbus A320neo

SAS Link:
03st Embraer ERJ-195

Cityjet / Xfly
06st ATR72-600
20st CRJ-900

Om ca 10 ska bort, varför fasar man inte ut en typ/variant för mindre komplexitet?
Anmäl inlägget
Gör som Finnair
Skrivet av Flygkonsult, 2022-09-08 11:57:52
Svar till Jens:
SAS är också 43,6% statligt genom
ägarna Danmark och Sverige.
Finnairs statliga ägarandel är 49,54% enligt Finnair själva.
Resten av de båda bolagens ägare hittar du på börsen.
Därför har ditt argument noll betydelse i detta sammanhang.
Anmäl inlägget
Ikke som Finnair
Skrivet av Jens, 2022-09-08 10:55:45
Sv Flygkonsult. Nei, Finnair er et stalig bolag. Den finske stat pøser på med penger til bolaget. SAS need a reality check.
Anmäl inlägget
SAS Intercont
Skrivet av Mr €, 2022-09-08 10:16:12
SAS har traditionellt haft problem med fraktaffären från Postflyg tills idag. Interkont kräver att den fungerar för att fylla upp buken på planen så att break-even load faktor sjunker, samt att pilotavtal matchar dess krav och inte glöms bort. Tror Emirates och Qatar kan lära SAS lite om dess betydelse.
Anmäl inlägget
Långlinjer
Skrivet av Maverik, 2022-09-08 10:04:26
Att starta upp nya långlinjer med wide body är en enorm risk kostnadsmässigt. Däremot så lär vi säkert få se nya långlinjer med A320 LR. Då kan man enklare testa nya marknader och därefter utveckla affären om det finns konkret underlag. Nackdelen med A320 LR är fraktkapaciteten - något som ger betydande revenue där det finns underlag.
Anmäl inlägget
Förslag
Skrivet av Maverik, 2022-09-08 10:03:43
Att SAS måste dra ner på wide body är självklart i nuläget. Dock så ska dessa flygindivider som listas tas med en nypa salt. Det är en del av SAS Forward och alla underlag och förslag på åtgärder måste in till domstol i USA. Då blir det även offentliga handlingar. Men det är också en del av förhandlingsprocessen med leasingbolag etc.

Anmäl inlägget
Besparingar
Skrivet av SPF, 2022-09-08 09:58:34
Detta var det vi ville uppnå med strejken, större besparingar, färre flygplan och ett bantat SAS !
Anmäl inlägget
Gör som Finnair
Skrivet av Flygkonsult, 2022-09-08 09:45:15
Varför inte istället flyga dem på högfrekventa linjer i Europa som Finnair gör med sina A330 o A350? D gör att besättningar kan tränas och bibehålla sina tjänster o ha flygplanen i drift. De destinationer som Finnair trafikerar i Europa med dessa fpl är t ex LHR.
Finnair flyger fortfarande till Asien med A350 resp A330 men flyger routen norrut via Barents hav till bl a Tokyo.Förvisso ngt längre sträcka men A350 är bevisligen ett flygplan som är byggd f väldigt långa flygsträckor.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Ro, 2022-09-08 08:53:32
De verkar ha noll fantasi och initiativförmåga. Starta fler långlinjer från Stockholm. Från Göteborg. Eller låt danskarna fortsätta styra så kan vi starta ett eget nationellt flygbolag i Sverige som ser till Sveriges intressen.
Anmäl inlägget
Bra Beslut
Skrivet av Gullan Purser&LeasingExpert, 2022-09-08 07:36:16
Härliga nyheter, lägre kostnader och SAS forward går framåt enligt plan. Det är konsekvenser av pilot strejken vi ser nu, men kostnaderna måste ner. Vi har också dragit ner på servicemomenten i kabinen. Det är allvarligt läge nu!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev