Skriv ut  

Pajala Airport ska rustas för mer trafik

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 november 2022
Pajala Airport är en av de yngsta i Sverige men har trots allt drygt 20 år på nacken. Nu visar det sig att banan behöver åtgärdas för att det inte ska påverka flygsäkerheten. Ambitionen är också att på sikt kunna ta emot mer trafik.

Pajala Airport är den näst yngsta flygplatsen i landet sedan Scandinavian Mountains Airport öppnade. Det var i augusti 1999 som Pajala invigdes och sedan dess har det funnits upphandlad trafik till Luleå, en linje som i dagsläget flygs av Jonair med en Beechcraft Super King Air. Det har också förekommit en del chartertrafik från Europa, särskilt efter att banan förlängts till 2300 meter och även i år kommer ett antal flygningar från England med besökare till Santas Winter Village. Nu pågår också utbyggnad av avgångshallen för utrikes passagerare där målet är att utrikesterminalen ska rymma 200 ankommande och 200 avresande resenärer samtidigt. Det ska också öka möjligheten att på allvar vara en året-runt flygplats med blandad trafik. 

I och med den satsning som nu görs har även en genomgång av hela flygplatsen gjorts och det visar att flygplatsen på vissa håll är sliten efter drygt tjugo års verksamhet. Framför allt gäller det bansystemet där bärigheten, friktionsvärdena och även ytskiktet måste underhållas.

- Den sammantagna analysen av bansystemets kondition och även flygplatsens åldrande maskinpark, tekniska system och infrastruktur visar på att flygplatsen är i behov av underhållsåtgärder. Vid ökad flygtrafik, speciellt tyngre flygplanstyper ökar slitaget markant vilket i sin tur ger ökat underhållsbehov och ökade kostnader. Risken för ”akuta” reparationer av bansystem, vitala fordon och tekniska system ökar vilket innebär ökad risk för begränsningar i verksamheten och oförutsedda kostnader. Dessa kostnader kan bli mycket höga, säger Patrik Haraldsson, Safety Manager vid Pajala Airport.
Vilka åtgärder som måste sättas in är i dagsläget oklart, men mycket pekar på att en omtoppning av banan kan bli aktuell. En analys ska ge klara besked.

- Det innebär att vi kommer kunna få fram ett omfattande underlag avseende banan och banunderlagets skick samt kunna få koll på vilka åtgärder som bör eller måste göras och i vilken ordning, säger Robert Pettersson, verksamhetsansvarig Pajala Airport.

Innan pandemin hade Pajala Airport cirka 6 000 passagerare årligen och är tillsammans med Sveg, Hagfors och Torsby en av de minsta flygplatserna i landet.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra!
Skrivet av Björn K, 2022-11-16 08:41:42
Pro-aktivt säkerhetsarbete är den bästa sortens! SM/FSK har en mkt viktig roll i detta, heja Patrik H!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev