Skriv ut  

Ännu inga avtal mellan SAS och kabinpersonalen

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 november 2022
Utan kabinavtal ingen utbetalning av lånet. Men ännu finns inga rapporter om hur förhandlingarna går, trots att medlare nu är inkopplade.

Den första delen på 3,5 miljarder är utbetalt men den andra delen på lika mycket dröjer. Det beror på att i villkoren för det så kallade brygglån som SAS har med Apollo Capital Management, krävs att ett avtal är klart också med den norska kabinpersonalen. De svenska och danska kabinanställda har gällande avtal så det är de norska som nu måste lösas.

Men ännu finns inga tecken på att de förhandlingarna rör sig särskilt mycket framåt, trots att de skulle varit klara för två månader sedan. De senaste två veckorna sker samtalen under ledning av den norska medlaren, riksmekleren. Trots det har ingenting rapporterats, annat än att ingenting finns att rapporterats. Det understryker de knapphändiga kommentarer som kommit ut tidigare och talar om att de norska kabinanställda ligger långt efter kollegorna på andra flygbolag och att fokus därför ligger på lönenivåerna. 

- Sedan den frivilliga medlingen har vi haft en del dialog med ledningen men i nuvarande läget är inga nya förhandlingar inplanerade, säger Martinus Røkkum, ledare för SAS Norge Kabinförening, en av de två kabinföreningar som just nu förhandlar, till dn.no. 
Den medling som alltså pågår just nu är frivillig. För att den ska bli tvingande krävs ett konkret konflikthot och något sådant är ännu inte uttalat. Det hindrar inte att det till del är ett skarpt läge för SAS, som nu närmar sig de första månaderna i början av året då det traditionellt är ett minskat flygande och en period då ”alla flygbolag behöver så mycket kontanter som det över huvud taget är möjligt”, enligt intervjun med Anko van der Werff.

Alltså är den sista delen av brygglånet viktigt, både för den kommande vintersäsongen och för finansieringen av den pågående rekonstruktionen som bland annat innebär att skära ner leasingkostnaderna för flygplansflottan med en miljard svenska kronor per år.

- Och när vi förhandlar med hela världen är också kabinpersonalen tvungna att komma fram till en lösning, säger SAS vd till dn.no



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS framtid
Skrivet av Anonym direktör, 2022-11-28 01:27:55
Jag har insyn dels på den norska och dels på den svenska sidan.
Särskilt på den norska så är det precis som ni säger. Man förhalar till jul.
Stressen är nu påtaglig i SAS i Norge i ledningen.
Jag spår eventuell konkurs denna gång.
Anmäl inlägget
@sas
Skrivet av Peter, 2022-11-27 23:41:42
Då är det snart SAS Links tur att få vettiga villkor. Just nu har de svårt att fylla kurser med piloter då Bond är för lång i förhållande till lönen.
Anmäl inlägget
Avtal
Skrivet av PF, 2022-11-27 19:55:28
Om piloter och cabinpersonal inom SAS Connect har samma avtal som i det sk SAS Main, vad är då anledningen att ha flera olika AOCn/bolag med all erforderlig management struktur och chefer och postholders?

Blir det inte bara mer komplext och man kan inte använda sig av stordriftsfördelar? Det borde betyda mer personal.
Anmäl inlägget
Utstuderat
Skrivet av Flygteknikern, 2022-11-27 16:23:45
Skulle inte förvåna mig om Norsk Cabin har samma strategi som piloterna hade.
Att man förhalar förhandlingarna och varslar om konflikt lagom till Jul och Nyår då det gör störst skada för SAS.
Vi har svaret om ca 1 vecka, så vi får vänta och se.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Nono , 2022-11-27 11:59:03
Har SAS någonsin gått i konkurs? Och kommer heller aldrig göra det.
Anmäl inlägget
Swe
Skrivet av SAS, 2022-11-27 09:48:39
SAS Connect i Sverige har precis fått samma avtal som personalen i SK, vilket är bra, ingen ska jobba utan avtal..däremot det blir svårt att motivera personalen i SK att gå med på försämringar och besparingar nu…när den ”billigare” plattformen Connect flyger på exakt samma avtal.
Anmäl inlägget
Sv: Sten
Skrivet av Andreas, 2022-11-27 07:49:24
Finansiären har kostnadsbesparingsprogrammet som krav för att tro på SAS framtid och kräver nu att det här avtalet ros i hamn. Annars betalas resten av lånet inte ut = konkurs. Har Apollo alltid varit där? Nej. Alltså haltar ditt resonemang.

Vem är "arbetsgivaren" som består medan anställda kommer och går? SAS styrelse och ledning är väl också anställda...som har bytts ut genom åren. Många flygande börjar däremot unga och stannar till pension.
Anmäl inlägget
Konflikt
Skrivet av Sten , 2022-11-26 10:53:23
SAS har i många år haft inställningen att hellre låta SAS gå i konflikt med sina anställda med risk för konkurs, än att ha anständiga villkor för sina anställda. De verkar ha fortsatt samma inställning.

Tiden rinner inte bara ut för SAS utan för samtliga anställda i bolaget som kommer att få söka nya jobb eller leva på statlig lönegaranti i enlighet med lagstiftning.

Många har insinuerat att SAS har konfliktsökande personal. Men SAS anställda kommer och går, medan arbetsgivaren består…
Anmäl inlägget
Det skrives kabinpersonalet.....
Skrivet av pf, 2022-11-25 20:28:04
men det er kun de to norske foreninger det forhandles med. Dansk og svensk kabins avtaler går först ut på ettervinteren vel ?
Anmäl inlägget
Norska kabinföreningen vill ha konkursj
Skrivet av Gro, 2022-11-25 18:30:40
Norska pilotföreningen uttalade sig i somras att de heller spg SAS gå i konkurs än att ge efter. deras kolleger i kabinen verkar ha samma inställning.

Tiden rinner inte bara ut för SAS utan för samtliga anställda i bolaget som kommer att få söka nya jobb eller leva på statlig lönegaranti i högst tre månader samtidigt som all innestående semester kommar att försvinna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev