
Ännu inga avtal mellan SAS och kabinpersonalen
Publicerad den 25 november 2022Kommentarer
Jag har insyn dels på den norska och dels på den svenska sidan.
Särskilt på den norska så är det precis som ni säger. Man förhalar till jul.
Stressen är nu påtaglig i SAS i Norge i ledningen.
Jag spår eventuell konkurs denna gång.
Då är det snart SAS Links tur att få vettiga villkor. Just nu har de svårt att fylla kurser med piloter då Bond är för lång i förhållande till lönen.
Om piloter och cabinpersonal inom SAS Connect har samma avtal som i det sk SAS Main, vad är då anledningen att ha flera olika AOCn/bolag med all erforderlig management struktur och chefer och postholders?
Blir det inte bara mer komplext och man kan inte använda sig av stordriftsfördelar? Det borde betyda mer personal.
Skulle inte förvåna mig om Norsk Cabin har samma strategi som piloterna hade.
Att man förhalar förhandlingarna och varslar om konflikt lagom till Jul och Nyår då det gör störst skada för SAS.
Vi har svaret om ca 1 vecka, så vi får vänta och se.
Har SAS någonsin gått i konkurs? Och kommer heller aldrig göra det.
SAS Connect i Sverige har precis fått samma avtal som personalen i SK, vilket är bra, ingen ska jobba utan avtal..däremot det blir svårt att motivera personalen i SK att gå med på försämringar och besparingar nu…när den ”billigare” plattformen Connect flyger på exakt samma avtal.
Finansiären har kostnadsbesparingsprogrammet som krav för att tro på SAS framtid och kräver nu att det här avtalet ros i hamn. Annars betalas resten av lånet inte ut = konkurs. Har Apollo alltid varit där? Nej. Alltså haltar ditt resonemang.
Vem är “arbetsgivaren” som består medan anställda kommer och går? SAS styrelse och ledning är väl också anställda…som har bytts ut genom åren. Många flygande börjar däremot unga och stannar till pension.
SAS har i många år haft inställningen att hellre låta SAS gå i konflikt med sina anställda med risk för konkurs, än att ha anständiga villkor för sina anställda. De verkar ha fortsatt samma inställning.
Tiden rinner inte bara ut för SAS utan för samtliga anställda i bolaget som kommer att få söka nya jobb eller leva på statlig lönegaranti i enlighet med lagstiftning.
Många har insinuerat att SAS har konfliktsökande personal. Men SAS anställda kommer och går, medan arbetsgivaren består…
men det er kun de to norske foreninger det forhandles med. Dansk og svensk kabins avtaler går först ut på ettervinteren vel ?
Norska pilotföreningen uttalade sig i somras att de heller spg SAS gå i konkurs än att ge efter. deras kolleger i kabinen verkar ha samma inställning.
Tiden rinner inte bara ut för SAS utan för samtliga anställda i bolaget som kommer att få söka nya jobb eller leva på statlig lönegaranti i högst tre månader samtidigt som all innestående semester kommar att försvinna.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten