Skriv ut  

Staten bör ta mer ansvar för de regionala flygplatserna

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 december 2022
De mindre regionala flygplatserna är allt viktigare för infrastrukturen i Sverige. Då bör staten ta mer ansvar, till exempel för flygtrafikledningen och banorna på de icke-statliga flygplatserna, menar företrädare för Sveriges Regionala Flygplatser.

I slutet av maj drog den dåvarande regeringen igång en statlig utredning om de regionala flygplatserna i Sverige. Den var efterlängtad av branschen, en liknande utredning som gjordes i samband med arbetet på Arlanda framtid hade hamnat i en låda någonstans i regeringskansliet. Den här gången verkar det dock finnas ett större allvar kring arbetet, nyligen fick utredaren Peter Norman mer tid på sig för att göra en grundlig genomgång av hur de regionala flygplatserna i landet ska säkras. 

- Personligen är jag hoppfull kring utredningen och det faktum att det finns en större förståelse för hur viktiga våra flygplatser är, säger Ronny Lindberg, vd på Kalmar Öland Airport och aktiv i Sveriges Regionala flygplatser.

Inte sällan har de mindre flygplatser vid sidan av de som ingår i Swedavia setts som en lokal eller regional angelägenhet. 

- Men faktum är ju att de är en del av infrastrukturen i hela landet och viktiga kuggar i tillgängligheten. Och gäller resande, sjuktransporter, brandflyg och militär beredskap, fortsätter Ronny Lindberg.

Det var i samband med bildandet av Swedavia som staten bestämde att tio flygplatser skulle ingå där i ett basutbud, som en rad av de mindre flygplatserna ”puttades ut” till kommuner och regioner att ta ekonomiskt och praktiskt ansvar för. Samtidigt används de cirka 30 lokala och regionala flygplatserna kontinuerligt för att hålla viktig samhällsnytta igång, utan att det kostar den statliga kassan något. Visserligen betalar staten ett mindre belopp till de regionala flygplatserna varje år, men det har dels inte höjts på många år, dels är det mer en symbolisk summa som inte täcker de verkliga kostnaderna för att exempelvis ha beredskap för samhällsflyget. Sveriges Regionala Flygplatser har därför föreslagit för utredaren Peter Norman att staten ska ta ett grundläggande ekonomiskt ansvar också för de mindre flygplatserna utanför Swedavia.

- Flygtrafikledning, landningsbanor, räddningstjänst till exempel. Alltså inte den kommersiella delen utan det som i det närmaste är en myndighetsutövning. Det vore en stor hjälp för flygplatserna och samtidigt ett sätt att hålla ihop hela Sverige. 
Flygplatsutredningen ska redovisas den 15 februari nästa år. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Verkligheten
Skrivet av thomas, 2022-12-31 14:00:45
Blir en intressant läsning 15 feb.
Såg inte att man tog in försvarsmaktens behov.
Det gäller att helt obegränsat och över hela landet kunna flytta runt trupp och utrustning. Speciellt med tanke på att försvaret är nedbantat, trots nu satsningar, men med en begränsad material volym. Där kommer iden med inlandsbanan in, att fi inte får fäste nånstans eller kommer djupt in i landet.
Bara den aspekten borde räcka för att förstå att alla regionala flygplatser behövs.
Anmäl inlägget
Flygvapnet
Skrivet av Anarkist , 2022-12-29 23:52:08
kan få ta över driften av dessa flygplatsers banor och flygledning.
Swedavia ska det inte vara, de mäktar inte på något sätt med den uppgiften de redan har
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev