Skriv ut  

Nu utökas antalet beredskapsflygplatser

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 januari 2023
Tio flygplatser blev 27 när regeringen vill ha högre flygberedskap i landet. Det kan också bli aktuellt att utöka med ytterligare någon, en flygplats som då måste väckas till liv igen.

Under många år fanns det tio så kallade beredskapsflygplatser i landet, i princip de som ingick i Swedavia. Men när pandemin slog till, skogbränderna rasade och omvärldsläget förändrades insåg regeringen att tio flygplatser inte räcker till i ett så långsträckt land som Sverige. Som en temporär åtgärd upphöjdes ytterligare tolv flygplatser att ingå i beredskapssystemet. Ett första halvår förlängdes och snart insåg regeringen att det inte räckte med en temporär insats utan att antalet måste ökas på lång sikt och dessutom bli fler än de 22. Nu har 

Trafikverket får i uppdrag att förhandla och ingå överenskommelser med 27 utpekade flygplatser att vara beredskapsflygplatser under 2023. 
- Det nuvarande säkerhetspolitiska läget i Sveriges närområde understryker behovet av beredskapsflygplatser, bland annat utifrån totalförsvarets behov men även för att säkra samhällsviktig luftfart för till exempel ambulansflyg, brandflyg och räddningstjänst, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Att utnämnas till beredskapsflygplats kan bli räddningen för några av de minsta regionala flygplatserna i landet som hotas av nedläggning, bland andra Mora. Med utnämningen följer nämligen ett statligt ekonomiskt bidrag på 200 000 per månad, en summa som kan komma att utökas till 300 000 kronor, vilket bland andra Sveriges Regionala flygplatser krävt.

- 200 000 kronor täcker kostnaden för att hålla personal i jour men inte kringkostnader, till exempel snöröjning. Vi menar att höjs det till 300 000 kronor per månad täcker det även de kostnaderna, har Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala flygplatser tidigare sagt till Flygtorget. 
I förteckningen över de flygplatser som nu ska vara beredskapsflygplatser under minst hela 2023 har tre som tidigare ingick fallit bort: Norrköping och Eskilstuna eftersom det finns andra flygplatser i närheten och Skövde som numera är nedlagd. 

Det kan också bli tal om att tillföra ytterligare en flygplats för att täcka området Gävleborgs län. Det kan då bli tal om flygplatsen i Söderhamn, den tidigare militära flygbasen för flygflottiljen F 15. Det som idag kallas Helsinge Airport har dock inte haft reguljär flygtrafik sedan 2011 men det finns fortsatt flygverksamhet i och med att bland andra Polisen, räddningstjänsten och Sjöfartsverket har en gemensam tankstation på flygplatsen.
 
Den fullständiga listan över beredskapsflygplatser 2023:
Kiruna flygplats
Lycksele flygplats
Skellefteå flygplats
Örnsköldsviks flygplats
Mora-Siljan flygplats
Borlänge flygplats
Karlstads flygplats
Örebro flygplats
Västerås flygplats
Skavsta flygplats 
Trollhättan-Vänersborgs flygplats 
Linköping-Saab flygplats
Jönköpings flygplats
Växjö-Kronobergs flygplats
Kalmar flygplats
Halmstad flygplats
Kristianstad-Österlens flygplats
Gällivare flygplats
Luleå flygplats
Umeå flygplats
Sundsvall-Timrå flygplats
Åre-Östersund flygplats
Stockholm - Arlanda flygplats
Visby flygplats
Göteborg-Landvetter flygplats
Ronneby flygplats
Malmö-Sturup flygplats



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Få tillbaka Folkflyget.
Skrivet av Sven-Åke Ekstrand, 2023-01-04 11:49:12
Godfortsättning
Positivt att vi börjar satsar och rusta upp våra medelstora och mindre flygplatser och eventuellt utöka med några till för att få bra täckning över Sverige. Sedan att kunna öppna flyget med att kunna flyga kors och tvärs över landet hade varit en dröm. Exempelvis flyga från MMX till KSD direkt.
Lycka till med upprustningen.
Anmäl inlägget
Flygvapnet och beredskapsflygplatser
Skrivet av Mr €, 2023-01-04 09:49:44
Bra om det rustas upp även för Flygvapnet så det finns bergsrum för plan, bränsle o vapen, färdiga robotplatser, färdiga radarplatser, förberett för militära landningssystem, hallar för snöröjning och lagningsutrustning för landingsbanan så FV o ambulansflygets PC-24'or kan köra både vinter o sommarövningar på var beredskapsflygplats.
Anmäl inlägget
Miljötillstånd
Skrivet av UW, 2023-01-04 09:35:22
Hur löser flygplatserna det med miljötillstånd. Låt säga att nattrafik inte tillåts enligt miljötillståndet, men att vara en beredskapsflygplats innebär att väl ändå att trafik kan ske dygnet runt?
Anmäl inlägget
Gör alla flygplatser till beredskap
Skrivet av Torne, 2023-01-04 09:11:04
Så klart en kostnadsfråga men jag anser att alla flygplatser som i dagsläget är i bruk bör göras till beredskapsflygplatser... Varför är inte flygplatser som t.ex Torsby, Hemavan, Pajala, Sveg med som beredskap? Hemavan är närmst till många byar i västerbottens inland, finns bra möjligheter för räddningstjänst och militär att ha det som utgångs och passeringspunkt in till norge t.ex. Pajala täcker upp ett bra område i norrbotten som inte täcks upp av kiruna eller luleå....
Anmäl inlägget
rätt beslut
Skrivet av thomas, 2023-01-03 15:10:51
Sent ska syndaren vakna, men mycket bättre sent än aldrig. Så rätt beslut att ta med alla dessa regionala, speciellt för försvarsmaktens möjlighet att obegränsat röra sig över Sverige, flytta stridskrafter snabbt och effektivt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev