Skriv ut  

Oslo fortsatt största flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 januari 2023
Oslo. Köpenhamn, Stockholm. Det är fortsatt storleksordningen bland flygplatserna i Norden. Gardermoen är dessutom den mest punktliga flygplatsen i Europa.

Sammanställningarna över hur flygtrafiken utvecklats under förra året fortsätter att publiceras och visar på att återhämtningen fortsätter, om än i långsam takt. 

- Luftfarten blev inte friskförklarad 2022, konstaterar norska Avinor i ett pressmeddelande. 
Norge kan dock peka på att där har återhämtningen gått snabbare ån på många andra håll vilket framför allt visar sig i passagerartalen från Oslo Airport på 22 460 000, en bråkdel före Köpenhamn som landade på 22 143 000. Arlanda sladdar efter på tredje plats med 18 427 000 passagerare.

- Det beror på att Oslo Airport var snabbare på att hämta tillbaka passagerarna än en del andra flygplatser. Flygtrafiken är viktig för både näringsliv och privatpersoner så därför är vi nöjda med den här utvecklingen, säger Stine Ramstad Westby, koncerndirektör för de stora flygplatserna i Avinor i en kommentar. 
I vanlig ordning var det också inrikestrafiken i Norge som drivit på utvecklingen. Antalet resenärer inom Norge är nu bara sex procent lägre än under 2019 och i december var det 23 procent fler passagerare inrikes än 2019, innan pandemin. Det märks också bland de regionala flygplatserna i Norge; Bergen, Stavanger, Trondheim ligger alla på 3 – 5 miljoner passagerare under förra året och det är till största delen inrikespassagerare som bär de siffrorna. Bergen hade 5 927 000 vilket gör det till den fjärde största flygplatsen i Norden, före Göteborg som kunde räkna in 4 445 000 resenärer förra året. 

Oslo Airport kan också titulera sig ”Den mest punktliga flygplatsen” i Europa när det gäller avgångar: 76,2 procent av flygningarna gick enligt tidtabell. Kastrup hamnar på sjätte plats medan Arlanda inte är med bland de 20 i topp på Eurocontrols sammanställning.

De största flygplatserna i Norden 2022:
Oslo: 22 460 000 – återhämtning jämfört med 2019 = 79 procent
Kastrup: 22 143 000 – återhämtning jämfört med 2019 = 73 procent
Arlanda: 18 427 000 – återhämtning jämfört med 2019 = 75 procent
 
Finavia och Isaviahar ännu inte presenterat siffrorna för förra året för Helsingfors respektive Reykjavik. Men siffrorna under året pekar på att de ligger an bra bit under de tre storflygplatserna i Norden.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Andreas,
Skrivet av pf, 2023-01-16 21:16:52
det har vel ikke mye for OSL sin posisjon om SAS fordeler sine fly sånn, eller sånn, på longhaul. Det er en annen diskusjon.
Anmäl inlägget
Andreas,
Skrivet av pf, 2023-01-16 21:16:43
det har vel ikke mye for OSL sin posisjon om SAS fordeler sine fly sånn, eller sånn, på longhaul. Det er en annen diskusjon.
Anmäl inlägget
Vilka möjligheter?
Skrivet av Andreas, 2023-01-16 06:59:17
Vad är det för möjligheter du tänker på, Saltkammargutten? Eftersom SAS har longhaul från alla tre huvudstäderna har man ju också siffror att jämföra. Det låter inte helt rimligt att Norge skulle vara lönsamt när OSL-EWR nedgraderas till A321LR, säsongen för OSL-MIA kortas och de nya regionala EWR-linjerna går till GOT och AAL.
Anmäl inlägget
OSL
Skrivet av Saltkammargutten, 2023-01-13 10:43:46
Synd att SAS inte riktigt ser Oslos möjligheter före Köpenhamn när det gäller longhaul.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev