
Heart Aerospace bygger flygplansfamilj
Publicerad den 27 januari 2023Nitton stolar blev 30 och kan bli ännu fler. Heart Aerospace räknar med att den egna ES-30 ska bli första delen i en flygplansfamilj. Och det är United Airlines som trycker på.
Heart Aerospace
I dag är snart sagt alla flygplanstyper en del av en familj: A320, 737 MAX, 787 och A350 för att ta ett par exempel. Även ett av de senaste tillskotten, A220 har två versioner – 100 och -300 och av allt att döma är en större A220-500 på väg.
Det mesta pekar på att även Heart Aerospace planerar för en familj av maskiner i olika storlekar. Det faktum att flygplanstillverkaren i Göteborg valde att öka storleken från ursprungliga 19 stolar till 30, har tillskrivits bland annat att efterfrågan på en regionalmaskin med 30 stolar har både en bättre driftsekonomin och större chans att slå igenom på marknaden.
Dessutom var det ett tydligt krav från den största kunden United Airlines.
Med en order på 200 flygplan fanns ett starkt förhandlingsargument och när den nya, större versionen presenterades i september förra året, var United snabba med att konfirmera att beställningen låg kvar på 200 flygplan också i den större storleken.
– Heart ökade till 30 stolar eftersom vi ville att de skulle göra det, konstaterar Mike Leskinen, vd för United Airlines Ventures i en intervju med amerikanska media.
Han konstaterar också att den större maskinen ger möjlighet att använda den på betydligt fler rutter i linjenätet, än vad den lilla ES-19 skulle klara. ES-30 ska därför bli en del i den omvandling av matartrafiken som United Airlines har inlett. United har ett omfattande linjenät som matar intrafik till de åtta stora hubbarna, bland annat Chicago, Denver, Los Angeles och New York. Den trafiken har länge dragits med sviktande ekonomi eftersom de mindre jetmaskinerna har svårt att klara lönsamhetskraven. Att då istället sätta in eldrivna flygplan ger en helt annan kostnadsbild samtidigt som det visar på att seriöst miljöengagemang.
– Kombinationen av lägre bränslekostnader och mindre underhåll av elmotorerna ger en betydligt bättre kostnadsbild än för en traditionell regionalmaskin, fortsätter Mike Leskinen.
Ytterligare en fördel är att elflygplanen kan återstarta trafik på en del mindre lokala flygplatser som inte längre har flygtrafik och på så sätt öka inmatningen direkt till hubbarna än mer. Uniteds tilltro till Heart Aerospace skyndar också på utvecklingen av större versioner av ES-30. Det har redan talats om versioner med 50 och 75 stolar vilket skulle göra att den nya flygplansfabriken i Göteborg på sikt kommer att tillverka en hel familj eldrivna flygplan.