Skriv ut  

SAS hyr in långlinjekapacitet från HiFly

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 februari 2023
Åtta Airbus A320 från SmartLynx och nu också en eller två A330 från HiFly. SAS fortsätter att täcka upp resursbehovet inför nästa sommar.

I förra veckan blev det klart att SAS hyr in åtta Airbus A320 från lettiska Smartlynx för att stärka resurserna inför den kommande sommaren. De ska av allt att döma vara baserade i Stockholm och rekrytering av personal är just nu i full gång. 

Nu kommer nästa besked i och med att SAS även tar in en eller två A330 från den portugisiska wetlease-specialisten HiFly. Avtalet är ännu inte undertecknat, fortsatt pågår förhandlingar men tanken är att de ska förstärka långlinjekapaciteten eftersom SAS fasat ut ett flertal A350 och A330 under den pågående rekonstruktionen Chapter-11. Enligt uppgifter till Flygtorget har det skapat brist på kapacitet, bland annat beroende på att biljettförsäljningen inför kommande sommar överträffar förväntningarna. I början av april ska SAS dessutom återstarta linjen mellan Köpenhamn och Tokyo, en rutt som i och med flygförbudet över Sibirien är betydligt längre än normalt och bäst utförs med en av de kvarvarande A350-900. Sammantaget räknar SAS med att i sommar komma upp i en kapacitet snubblande nära de nivåer som gällde före pandemin. I år ska de nå 90 procent av de nivåerna och nästa sommar ska SAS vara helt i kapp.

I och med att det ännu inte finns några klara avtal, finns heller inga konkreta uppgifter om var maskinerna ska sättas in eller om de ska flygas av SAS egna besättningar. Det troligaste är dock att de går i trafiken västerut, till USA.

Enligt den egna hemsidan har HiFly i dagsläget tio A330 i tre olika modeller, sex A330-300, tre A330-200 och en ny A330-900neo. Några av dem är dock uthyrda och den nya A330-900 är överförd till Airhub Airlines. Andra källor visar att det är fem A330 i flottan varav i dagsläget två är parkerade, en A330-200 och en A330-300, som i så fall skulle bli aktuella för SAS under kommande sommarperiod. I nuläget är de konfigurerade med business och economy och saknar alltså mellanklassen Plus som SAS använder på långlinjerna. 

SAS är inte ensamma om att säkra tillgången på kapacitet inför kommande sommarsäsong. Samtliga europeiska flygbolag har den förra sommarens kaos, både i luften och på marken i färskt minne då bland andra SAS tvingades avlysa upp mot 4 000 flygningar. Även Lufthansa förbereder sig, dels genom att åter sätta några A340 i trafik, dels genom att redan nu banta flygprogrammet med upp till 34 000 flygningar.  

- Flygindustrin har lärt sig mycket av 2022. Det var en erfarenhet som inte var så härlig och vi vill inte upprepa det. Vi är kollektivt i bättre form även om det fortfarande finns vissa utmaningar. Men vi räknar absolut inte med att hamna i en sådan situation med inställda flyg som förra sommaren”, sa Anko van der Werff i en intervju med di.se i förra veckan.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Kanske
Skrivet av ?, 2023-03-02 16:11:49
blir det då i framtiden på ” nya SAS”Eftersom det är för dyrt att nyttja egna crew och flygplan, har man bara en liten ” kärna” av egen produktion som klarar av lågsäsongen, för att hyra in billigare produktion på högsäsongen…
Anmäl inlägget
Kanske
Skrivet av ?, 2023-03-02 16:11:28
blir det då i framtiden på ” nya SAS”Eftersom det är för dyrt att nyttja egna crew och flygplan, har man bara en liten ” kärna” av egen produktion som klarar av lågsäsongen, för att hyra in billigare produktion på högsäsongen…
Anmäl inlägget
Hur många fler blir det
Skrivet av Roligt, 2023-03-01 15:32:40
SAS main, SAS Connect, SAS Link, Cityjet, Xfly, Airbaltic, Smartlynx, Hifly.

Vad är oddsen att man hamnar på SAS main egentligen när man bokar…
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&LeasingExpert, 2023-03-01 12:45:21
Vilka glada nyheter, att vi inte ställer in utan möter kundernas efterfrågan. Det är så duktig kabinpersonal som jobbar där, vi skall bara slipa till dem lite så märker kunderna ingen skillnad.
Anmäl inlägget
For better or for worse?
Skrivet av CCcph, 2023-03-01 11:16:56
Drygt 300 cabin crew på SAS CPH blev definitivt uppsagda mitten/slutet av 2022. Ingen av dessa blev erbjudna jobb på de nya Connect & Link. Man fick söka som alla.
Nu även wetlease på ca 10 Airbus & crew från 2 olika bolag. Bara faktumet att vårt skandinaviska språk inte talas ombord på många linjer redan är trist och på kort sikt får man tyvärr vänja sig.
På längre sikt är ovan ohållbart och det vet ledningen. #scandinavianheritage
Anmäl inlägget
Hifly
Skrivet av Sunclass, 2023-03-01 02:23:34
Grattis SAS nu får ni snart samma härliga klagomål som sunclass med hifly a330!
Anmäl inlägget
Havererat bolag
Skrivet av PR-konsulten, 2023-02-28 22:59:44
Herre min skapare vilket haveri till bolag och varumärke. Lågprisbolaget norwegian kritiserades kraftigt för att hyra in smartlynx och här ska fullservicebolaget SAS komma och i panik hyra in dessa. SAS kan sälja dyrare flygbiljetter pga dess varumärke men just nu gräver man sin egna grav där.
Anmäl inlägget
Hyra eller köpa?
Skrivet av Steffen , 2023-02-28 22:40:41
Det är väl lite som när du hyr en bil…hyr du en helg eller någon vecka blir det väl billigare än att köpa en egen bil, men i längden blir det dyrare…Vad ska SAS flyga själva i sommar?
Anmäl inlägget
Wet lease och kabinfaktor
Skrivet av Mr €, 2023-02-28 18:58:21
Driver man flygbolag för att tjäna pengar måste man fylla planen med pax och frakt till bra priser. Det styrs av upptagningsområdet samt om man är konkurrensmässig med avgångar, tillförlitlighet, renhet, kvalitet på incheckat bagage samt sina driftskostnader.
Anmäl inlägget
Förtroende?
Skrivet av Lucas, 2023-02-28 18:16:05
Självklart hyr inte SAS in kapacitet om det inte skulle löna sig. Hur kan man ens tro något annat ?
Anmäl inlägget
Wetlease
Skrivet av Saltkammargutten, 2023-02-28 16:03:32
Är inte heller så insatt i den businessen. Men i grunden är det väl möjligheten att göra sig av med flyg istället för långa avtal med egen lease. Sen behöver de inte för den delen vara billigare att driva. Men det är väl avtalstypen då.
Anmäl inlägget
Lågvatten
Skrivet av FL 400, 2023-02-28 14:01:26
Har lämnat SAS för Lufthansa på de leggar det går att göra det. Inte ens ett glas vatten serveras längre utan kostnad på flera linjer.

Tveksam till att hyra in kapacitet är en billigare lösning, flygplanen har ju mer el mindre samma pris på införskaffande och de hyrs ju inte ut med förlust ……
Anmäl inlägget
Wet lease
Skrivet av Mr €, 2023-02-28 13:35:31
Man hyr in extra kapacitet under den årstiden man saknar plan/besättningar som är på semester. Man måste dimensionera flottan för ett medelvärde eller strax under för att gå runt. Det gäller att ha ett upptagningsområde som är rikt och vill flyga hela året till bra priser.
Anmäl inlägget
Sv. "A350"-Inga andra sätt att lösa krisen
Skrivet av Grossmutter, 2023-02-28 13:30:57
SAS hyr in Hi-Fly och Smartlynx för att det inte finns andra sätt att överleva sommaren. SAS har inte råd att köpa egna flygplan och de som f.n. finns kvar som "ägda" är pantsatta för lånet hos lånefirman Apollo Development.
Mycket märkligt att SAS-anställd flygpersonal i olika trådar smutskastar sitt eget bolag när ledningen gör allt för att SAS skall kunna genomgå sin rekonstruktion och att ett nytt livskraftigt flygbolag skapas.
Anmäl inlägget
Egna plan vs. wet lease
Skrivet av A350, 2023-02-28 10:13:54
Kan någon förklara för en icke-insatt: Varför gör man sig av med merparten av sina egna långlinjeplan (tre av sex A350 och två A330 om jag minns rätt), samtidigt som man hyr in kapacitet från HiFly?
Kan wetlease verkligen vara billigare än att ha egna plan i luften? Tycker att varumärket tar skada när man tar in ständigt varierande underleverantörer. Finns det något flygbolag i Europa som använder sig av fler underleverantörer än SAS, även om vi inte räknar med Link och Connect?
Anmäl inlägget
Hemsidan
Skrivet av Klasse, 2023-02-28 09:55:13
Den A339 som Hiflys hemsida refererar till är CS-TKY som numer flyger hos Sunclass, de har inte uppdaterat hemsidan bara. Den maskin som flyger för Airhub var i Hiflys flotta en dag i mars 2019.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev