SAS hyr in långlinjekapacitet från HiFly
Publicerad den 28 februari 2023Kommentarer
blir det då i framtiden på ” nya SAS”Eftersom det är för dyrt att nyttja egna crew och flygplan, har man bara en liten ” kärna” av egen produktion som klarar av lågsäsongen, för att hyra in billigare produktion på högsäsongen…
blir det då i framtiden på ” nya SAS”Eftersom det är för dyrt att nyttja egna crew och flygplan, har man bara en liten ” kärna” av egen produktion som klarar av lågsäsongen, för att hyra in billigare produktion på högsäsongen…
SAS main, SAS Connect, SAS Link, Cityjet, Xfly, Airbaltic, Smartlynx, Hifly.
Vad är oddsen att man hamnar på SAS main egentligen när man bokar…
Vilka glada nyheter, att vi inte ställer in utan möter kundernas efterfrågan. Det är så duktig kabinpersonal som jobbar där, vi skall bara slipa till dem lite så märker kunderna ingen skillnad.
Drygt 300 cabin crew på SAS CPH blev definitivt uppsagda mitten/slutet av 2022. Ingen av dessa blev erbjudna jobb på de nya Connect & Link. Man fick söka som alla.
Nu även wetlease på ca 10 Airbus & crew från 2 olika bolag. Bara faktumet att vårt skandinaviska språk inte talas ombord på många linjer redan är trist och på kort sikt får man tyvärr vänja sig.
På längre sikt är ovan ohållbart och det vet ledningen. #scandinavianheritage
Grattis SAS nu får ni snart samma härliga klagomål som sunclass med hifly a330!
Herre min skapare vilket haveri till bolag och varumärke. Lågprisbolaget norwegian kritiserades kraftigt för att hyra in smartlynx och här ska fullservicebolaget SAS komma och i panik hyra in dessa. SAS kan sälja dyrare flygbiljetter pga dess varumärke men just nu gräver man sin egna grav där.
Det är väl lite som när du hyr en bil…hyr du en helg eller någon vecka blir det väl billigare än att köpa en egen bil, men i längden blir det dyrare…Vad ska SAS flyga själva i sommar?
Driver man flygbolag för att tjäna pengar måste man fylla planen med pax och frakt till bra priser. Det styrs av upptagningsområdet samt om man är konkurrensmässig med avgångar, tillförlitlighet, renhet, kvalitet på incheckat bagage samt sina driftskostnader.
Självklart hyr inte SAS in kapacitet om det inte skulle löna sig. Hur kan man ens tro något annat ?
Är inte heller så insatt i den businessen. Men i grunden är det väl möjligheten att göra sig av med flyg istället för långa avtal med egen lease. Sen behöver de inte för den delen vara billigare att driva. Men det är väl avtalstypen då.
Har lämnat SAS för Lufthansa på de leggar det går att göra det. Inte ens ett glas vatten serveras längre utan kostnad på flera linjer.
Tveksam till att hyra in kapacitet är en billigare lösning, flygplanen har ju mer el mindre samma pris på införskaffande och de hyrs ju inte ut med förlust ……
Man hyr in extra kapacitet under den årstiden man saknar plan/besättningar som är på semester. Man måste dimensionera flottan för ett medelvärde eller strax under för att gå runt. Det gäller att ha ett upptagningsområde som är rikt och vill flyga hela året till bra priser.
SAS hyr in Hi-Fly och Smartlynx för att det inte finns andra sätt att överleva sommaren. SAS har inte råd att köpa egna flygplan och de som f.n. finns kvar som “ägda” är pantsatta för lånet hos lånefirman Apollo Development.
Mycket märkligt att SAS-anställd flygpersonal i olika trådar smutskastar sitt eget bolag när ledningen gör allt för att SAS skall kunna genomgå sin rekonstruktion och att ett nytt livskraftigt flygbolag skapas.
Kan någon förklara för en icke-insatt: Varför gör man sig av med merparten av sina egna långlinjeplan (tre av sex A350 och två A330 om jag minns rätt), samtidigt som man hyr in kapacitet från HiFly?
Kan wetlease verkligen vara billigare än att ha egna plan i luften? Tycker att varumärket tar skada när man tar in ständigt varierande underleverantörer. Finns det något flygbolag i Europa som använder sig av fler underleverantörer än SAS, även om vi inte räknar med Link och Connect?
Den A339 som Hiflys hemsida refererar till är CS-TKY som numer flyger hos Sunclass, de har inte uppdaterat hemsidan bara. Den maskin som flyger för Airhub var i Hiflys flotta en dag i mars 2019.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten