Skriv ut  

Amapola och Jonair vann upphandlingen

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 februari 2023
Trafikverket har nu tilldelat kontrakten för flygtrafik på tolv inrikeslinjer för perioden 2023–2027. Hur man löser problemet med ”tillgänglighetsbrist” är nu löst och svaret är – flyg.

I april beslutade Tafikverket om fortsatt allmän trafikplikt för samtliga tidigare befintliga linjer med ett tillägg av sträckan Mora–Arlanda. Man konstaterar också att upphandlad flygtrafik bidrar till tillgänglighet i hela landet.
–Trafikverket har förbättrat utbudet av turer under högsäsongerna för Arvidsjaur och Hemavan. Arvidsjaur får något minskat antal turer totalt sett men de produceras i stället när de behövs. För övriga sträckor har Trafikverket upphandlat lika många turer som det är idag, säger Lennart Kalander, avdelningschef på Trafikverket. Antal upphandlade stolar har minskat för de flesta orter på grund av minskat resande under femårsperioden före pandemin.

Operatörerna Amapola Flyg AB och Jonair Affärsflyg AB som vunnit upphandlingen trafikerar i pågående avtalsperiod och Trafikverket menar att de har relevant erfarenhet av att trafikera flygplatser med vinterklimat.

Jonair Affärsflyg AB kommer under perioden oktober 2023-oktober 2027 att trafikera:
• Pajala–Luleå
• Östersund–Umeå
• Sveg–Mora–Arlanda
• Torsby–Hagfors–Arlanda

Amapola Flyg AB kommer under perioden oktober 2023–oktober 2027 att trafikera:
• Gällivare–Kramfors–Arlanda
• Hemavan–Arvidsjaur–Vilhelmina–Lycksele–Arlanda i en samslingning. Ingen sträcka kommer innebära fler än en mellanlandning. Trafikeringen kommer att ske med två flygplan.
 
Uppdraget från regeringen avser att verka för en grundläggande tillgänglighet och vid behov avtala om kollektivtrafik där det inte är kommersiellt lönsamt.
 




Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nordica
Skrivet av Kalla fakta, 2023-03-02 23:02:06
Nordica har under sin tid som operatör lyckats öka flygandet. Inte från Gällivare men från Kiruna och Luleå, eftersom mer än hälften Gällivares flygresenärer valt att flyga därifrån istället.
Anmäl inlägget
jämförelse
Skrivet av @Bertil, 2023-03-02 01:37:48
Fast nu förstår jag inte vad du menar faktiskt?
Dash 8 är en av världens mest driftsäkra turboprop och är dels snabbare och kan stiga bättre än Fokker 50. Även om jag älskar bägge typerna föredrar jag helt klart Dash 8.
Det enda jag inte sätter mig i är en ATR.
Känner även flygmeckar som hävdar samma sak.
Anmäl inlägget
F50 bättre än Dash 8
Skrivet av Bertil, 2023-03-01 16:27:08
Åker mycket hellre i en gammal F50 än opålitliga Dash 8. Bästa SAS någonsin gjort var att göra sig av med sina Dash8.
Anmäl inlägget
@Fokker 50
Skrivet av F50 pilot, 2023-03-01 16:03:09
I dagens miljösamhälle kan jag upplysa dig om att F50 drar mindre bränsle än alla konkurrerande flygplanstyper.
Anmäl inlägget
Svar till Fokker 50
Skrivet av Flygkonsult, 2023-03-01 11:26:01
Svar till Fokker 50:
Som vanligt är det påpekanden om flygplanens ålder. Faktum kvarstår fortfarande att flygoperatören enligt gällande regelverk skall genomföra en regelbunden maintenance på flygplanen. Dessa regler kan laddas ner både från EASA och Transportstyrelsen. Och självklart klart navigerar man inte med Google maps i något enda trafikflygplan. Var sig det är en Boeing 787 eller en Fokker 50. Punkt!
Anmäl inlägget
Amapola
Skrivet av A, 2023-03-01 09:43:38
Amapola har 11st Fokker50, (6 pax, 5 cargo), snittålder ca 33år. Årsmodeller ca 1990 +/- nåt år.
Anmäl inlägget
Perfekt
Skrivet av Åke, 2023-03-01 09:39:28
Vad skönt att det blir två svenska bolag som flyger, känns tryggt för oss resenärer. Nu när nordica är borta så kanske vi slipper se fler avåkningar också. Blir perfekt med två seriösa bolag istället!
Anmäl inlägget
Fokker 50
Skrivet av Fokker 50, 2023-03-01 00:09:43
Hur gammal är deras flotta egentligen!? Kan det verkligen vara miljövänligt att flyga med dessa gamla oaerodynamiska maskiner? Hur kan det vara ok i dagens miljösamhälle 2023-2027? Är dom verkligen i tekniskt bra och säkert skick? Navigerar dom runt med Google Maps på en IPad i knät som backup?
Anmäl inlägget
Lång flygtid AJR GEV
Skrivet av Nisse, 2023-02-28 19:18:54
Under Skywaystiden fram t 2008 användes inhyrd jet på vissa avgångar mellan AJR-ARN under biltestsäsongen. Snabb och plats för 110 pax. Dash 8 skulle kunna kapa flygtiderna, men Amapola har nog inte ekonomin för att göra avsteg från sin intrimmade organisation m de gamla trotjänarna från Fokker.
Anmäl inlägget
nordica
Skrivet av OP, 2023-02-28 19:06:23
Senaste tiden är det sällan Nordica som opererat linjen GEV-ARJ-ARN.
Det har varit väldigt många olika operatörer med olika flygplanstyper som hyrts in.
Anmäl inlägget
Nordica
Skrivet av Palle, 2023-02-28 13:43:26
Mycket tråkigt att Nordica inte fick fortsatt förtroende på GEV-ARJ-ARN, med tanke på att det finns ATR, CRJ och A320 i flottan så vore Nordica det bästa valet.
Anmäl inlägget
Jet
Skrivet av Lennart, 2023-02-28 10:30:56
Inget mer krav på jet på Gällivare/Arvidsjaur?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev