Skriv ut  

Två tidigare Norwegian Boeing 787 till skroten

Flygnyheter, Redaktionen, den 2 mars 2023
De var två av de otursförföljda Dreamliners som hamnade hos Norwegian med batteriproblem. Sedan flög de ett antal år i flygbolaget men nu ska de skrotas. Det är första gången som Boeing 787 skrotas.

Boeing 787 är fortfarande en ung flygplansmodell. All Nippon Airways tog emot den första maskinen 2011. Sedan började eländet med lithiumbatterierna och kvalitetsproblemen har sedan dess återkommande plågat Dreamlinern som just nu har dragit på sig ännu ett av oräkneliga leveransstopp.

Nu går dessutom de första Boeing 787 till skroten. 

Det är två 787-8 som tidigare tillhört Norwegian, levererade sommaren 2013 och två av de flygplan som drabbades av batteriproblemen och höll på att välta hela den storstilade satsningen på långlinjetrafik i det norska flygbolaget. En tid stod minst en av dem, LN-LNB, på Arlanda medan teknikerna febrilt arbetade med att lösa problemen. År 2019 la Norwegian ner hela långlinjeverksamheten och sedan dess har både den och systermaskinen LN-LNA stått parkerade på flygplatsen i Prestwick i Skottland, båda omregistrerade till VP-CVM och VP-CVL. Trots bara tio år på nacken ska de nu omvandlas till reservdelsbank i händerna på EirTrade Aviation. Båda maskinerna skulle, om de fortsatt flyga, genomgå en kostsam 12-årscheck vilket gör skrotningstillfället till en perfekt timing. 

Med tanke på att Dreamlinerflottan världen över fortsatt är en ung flotta, är intresset för de två norwegianmaskinerna stort. Tidigare har inga kommersiellt flugna Dreamliners pensionerats – bortsett från en av Boeings testmaskiner som skrotats ­– vilket gör att det inte heller finns begagnade reservdelar till flygplanstypen på marknaden. Därför köar nu flygbolagen hos EirTRade Aviation som räknar med att de båda maskinerna ska vara omvandlade till reservdelar och skrot redan i slutet av mars.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Måndagsex
Skrivet av @Pessimist, 2023-03-02 19:54:17
Komponenterna på flygmaskinen är utbytta flera ggr om och dom är uppgraderade till de senaste sträcknumren via GoldCare programmet som skötte om dom. Nu har dom dock stått och förfallit till följd av billig parkering och billigt underhåll i Irland..
Man kan sen erbjuda lånedelar med allt från frontrutor, roder och Flaps o Slats, Landställ, aerodynamiska paneler, avionik, radome etc medans flygbolag som fått problem får leasa dyrt men slipper stillestånd pga brist på delar.
Anmäl inlägget
Lite konstigt
Skrivet av På resande fot, 2023-03-02 13:21:15
Det verkar som en enorm kapital förstöring att det bara kunnat flyga i 6 år, det står ytligare 4 787 på Bordeaux's flygplus som inte ser ut att vara i skick att flyga något mer
Anmäl inlägget
Minnen
Skrivet av PF, 2023-03-02 09:50:12
Kommer ihåg när jag rattade dessa två, tillsammans med de andra 787-8. Fina att flyga när de funkade.
Anmäl inlägget
Netflix
Skrivet av cph4ever, 2023-03-02 09:37:00
Ett tips är att se Netflixdokumentären om Boeing.
Anmäl inlägget
En gång i tiden
Skrivet av Robban , 2023-03-02 09:24:04
var Boeing kända för att tillverka kvalitets flygplan. Så har det dock inte varit på ganska länge nu.
Anmäl inlägget
Reservdelar från måndagsexemplar?
Skrivet av Pessimist, 2023-03-02 08:50:53
Vilka flygbolag vill sätta in reservdelar från dessa måndagsexemplar i sina flygplan?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev