Skriv ut  

Jonair rekryterar piloter och tittar på nytt flygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 mars 2023
Ytterligare en linje i tillägg till de tre befintliga. Det gör att Jonair nu rekryterar fler piloter till en ny bas i Värmland. Det blir också aktuellt att öka på flygplansflottan.

I förra veckan presenterades de flygbolag som ska flyga de upphandlade flyglinjerna kommande år. Det visade sig att två svenska flygbolag delar på hela uppdraget där Amapola 

flyger de längre sträckorna: 
• Gällivare–Kramfors–Arlanda
• Arlanda­–Hemavan–Arvidsjaur–Vilhelmina–Lycksele

Jonair å sin sida har uppdraget att trafikera:
• Pajala–Luleå
• Östersund–Umeå
• Sveg–Mora–Arlanda
• Torsby–Hagfors–Arlanda
Jonair, med bas i Umeå växer därmed ytterligare från att den allra första upphandlingen togs hem på sträckan Pajala-Luleå. Ett uppdrag som dessutom startade tidigare än beräknat i och med att estniska Avies blev av med uppdraget efter stora kvalitets- och säkerhetsbrister. I den påföljande upphandlingen 2018 tilldelades Jonair även Umeå-Östersund och Sveg-Arlanda och nu är det alltså klart att linjenätet växer med den värmländska slingan Arlanda-Hagfors-Torsby. Dessutom läggs Mora till på linjen från Sveg. De nya uppdragen gör att Jonair nu rekryterar fler piloter och av allt att döma även ökar flottan med ett flygplan.

- Ja vi behöver åtta till tio nya piloter och en maskin till. Exakt vilken det blir är inte klart det beror lite på hur vi fördelar de flygplan vi har på de olika linjerna. Det kan bli aktuellt med en av de större King Air-maskinerna med upp till 13 stolar, säger Mattias Eriksson, vd på Jonair till Flygtorget. 
Rekryteringen innebär i princip en fördubbling av antalet piloter. De finns på de i dagsläget tre olika baserna, Umeå, Pajala och Sveg som kompletteras med en bas i Torsby. I de flesta fall är det besättningar med rötterna i de områden där basen ligger.

- Det skapar en familjär känsla när piloter och passagerare är bekanta. 

Jonair startade redan 1972 som ett renodlat taxiflygbolag och de uppdragen finns fortsatt kvar medan den upphandlade trafiken vuxit allt mer sedan den första linjen 2015. Det gör också att tankarna på att uppgradera flottan ytterligare till storleken ATR eller Saab340 finns med i framtidsplaneringen.
- Vi vill utvecklas stabilt och med koll. Vilken typ den än blir som kommer vi att äga den själva, vi vill ha flygplanen inhouse, fortsätter Mattias Eriksson.
I förlängningen av den tillväxten finns även tanken på att öka kapaciteten i taxiflygverksamheten till att kunna flyga långdistans, till USA och Asien. 

- I det fallet är till exempel en Gulfstream intressant. 
Jonair hann även med att driva en egen kommersiell linje på sträckan Umeå-Kronoby-Skellefteå, alltså tvärs över Bottenviken. En trafik som drastiskt minskar restiden mellan Sverige och Finland.

- Det utvecklade sig bra fram till att kriget i Ukraina drog igång vilket drev upp bränslepriserna. Vi beslutade att lägga ner den efter tre månader men den finns med som en möjlighet för framtiden.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Blir bra
Skrivet av Positiv, 2023-03-07 15:52:28
Blir nog bra bara allt sköts på rätt sätt, säkerheten först det är A och O.
Anmäl inlägget
JonAir
Skrivet av Bosse Andersson, 2023-03-06 15:49:43
Själv hoppas jag på SAAB 340 eller Dash 8 om de går att få tag i. Samma gäller SAAB 2000.

Hoppas verkligen inte på ATR.

Däremot har jag talat med en av kaptenerna och hans fru. Mycket trevliga bägge två!
Anmäl inlägget
Positiv
Skrivet av Fakta, 2023-03-06 01:18:20
Haha ena gången klagar insändare på att det läggs för mycket statliga pengar på dessa linjer och i nästa andetag så vill insändare ha nya flygplan för hundratals miljoner och höga löner, inte så konsekvent men det är väl insändare med helt olika agenda får man hoppas? Eller också är det som Teknik skriver…
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Positiv , 2023-03-05 13:33:22
Håller med dig Reality, planen kommer knappast bli modernare om snålheten går före säkerhetstänket. Jag är inte negativ bara ärlig. Sen angående lönerna så är ju inte det någon hemlighet, det kan man kolla med ett "klick” och den är låg. Men piloterna väljer ju själva då det är inget att klaga på.
Anmäl inlägget
Gnälligaste forumet.
Skrivet av Teknik, 2023-03-05 10:34:39
En massa wannabes och bittra här på som inte har en aning om hur det funkar i flygindustrin, dom kommer gnälla på allt och alla tills som sätter in A380 på inrikeslinjer eller tills när dom själva blir torra bakom öronen vilket som kommer först.
Anmäl inlägget
Mer positiva kommentarer!
Skrivet av Micke två, 2023-03-04 21:32:36
Bra skrivet Micke, äntligen någon som säger ifrån mot alla skeptiker och negativa människor på detta forum.

Vet inte om det bara är en massa långtidsarbetslösa piloter eller den allmänna svenska avundsjukan som skriver här men det skulle vara mycket roligare att läsa positiva och konstruktiva kommentarer!

Det är väldigt roligt att Amapola och Jonair vågar satsa i Sverige även om de har gamla flygplan eller fel färg och vem trodde att lönerna var lika höga i små bolag som stora?
Anmäl inlägget
Kommer varken målas eller flygas modernt
Skrivet av Micke , 2023-03-04 11:18:02
Ägarens föräldrar bor vell i boden så vet inte när man senast flög dit och fick övernatta där..

Avisning sker när man behöver göra det, en vinge på en jetmaskin är mer kritisk än vingen på en kingair.

Vad dom betalar i lön har du mest troligt inte en aning om.

sluta sprid skit!!

Anmäl inlägget
Kommer varken målas eller flygas modernt
Skrivet av Reality, 2023-03-03 19:42:59
Jonair är väl snudd på ökända som snålaste flygbolaget i Sverige. Kommer nog knappast målas eller bli något särskilt modernt flygplan.

Förr, när det var ett något mindre bolag, kunde man få övernatta hos ägarens föräldrar istället för hotell och därmed spara pengar. Avisning ser man inte med blida ögon på och lönerna skulle få en brevbärare att känna sig som en höginkomsttagare.

Bättre än estniska Avies, ja säkerligen. Men det är långt ifrån ett bra/seriöst flygbolag.
Anmäl inlägget
Gamla plan
Skrivet av Greta, 2023-03-03 16:35:19
Hoppas att de investerar i lite nyare propeller plan, de flesta är väl 40 år eller äldre. Vem skulle vilja åka en buss eller taxi som va så gammal?
Anmäl inlägget
Målning
Skrivet av 737, 2023-03-03 15:39:14
Hoppas dom målar sina plan. Ser förjävligt ut nu
Anmäl inlägget
Inte s340
Skrivet av Air, 2023-03-03 11:53:03
Spännande nyheter. Hoppas dem väljer något mer modernt flygplan än Saab340.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev