Skriv ut  

Långlinjetrafiken till Asien krymper

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 mars 2023
Den stängda flygkorridoren över Ryssland sätter effektivt stopp för trafiken mellan Europa och Asien. Istället siktar flygbolagen nu västerut, mot USA. Där ökar konkurrensen samtidigt som slotarna på de stora amerikanska flygplatserna håller på att ta slut.

De nordiska länderna har haft en gynnsam geografisk position när det gäller trafiken mellan Europa och Asien. Flygkorridoren över Sibirien har varit raka spåret till bland annat Kina, Japan och Korea. Det har framför allt Finnair tagit fast på genom åren med ett flygprogram österut som vissa år haft närmare tjugo destinationer. Norwegians långlinjeplaner var inledningsvis helt inriktat på Asien och Björn Kjos såg Arlanda som en framtida hubb för flygtrafiken mellan Asien och USA. De planerna gick dock i stöpet i och med att Norwegian inte fick tillstånd att flyga över Ryssland.
 
Men nu är allt vad flygtrafik österut förändrat. Först kom pandemin, sedan kriget i Ukraina.
Därför byter många av de traditionella nätverksbolagen fokus när det gäller långlinjerna och riktar blicken västerut istället. SAS vd Anko van der Werf sa nyligen att det är tveksamt om det blir någon mer trafik till Asien för SAS vidkommande, i alla fall inte så länge som luftrummet över Ryssland är stängt. Konkurrensen är dessutom snedvriden i och med att kinesiska flygbolag fortsatt kan flyga den vägen medan SAS, Finnair och andra europeiska flygbolag tvingas ta en omväg söder eller norr om Ryssland som drar upp till 40 procent mer bränsle. Samma sak med Finnair som nu satsar på ett samarbete med Qatar i ambitionen på att stärka närvaron i Mellanöstern och Indien och i viss mån Nordamerika för att minska effekterna av den krympta trafiken till Asien. Övriga europeiska flygbolag har drastiskt reducerat flygningarna till Asien samtidigt som de lagt om linjer. Det öppnar även för att passagerarströmmarna från Europa till Asien nu går via hubbarna i Turkiet, Qatar och Förenade Arabemiraten.
 
Istället ökar nu långlinjetrafiken mellan Europa och USA, bland annat tack vara att kapacitet frigörs hos flygbolagen. Samtidigt lockar det till nya satsningar, Norse Atlantic och JetBlue är två nykomlingar på den transatlantiska marknaden. Intresset pressar också de stora flygplatserna i USA som redan innan är hårt belastade. Visserligen frigjordes ett antal slotar när ryska flygplan stoppades från att flyga på USA och Kanada.
 
- Problemet är bara att det saknas slottar på de amerikanska flygplatserna så det är inte lätt för de stora bolagen att lägga om trafiken. Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå hur de ska klara det, säger Björn Kjos, som numera sitter i styrelsen för Norse Atlantic, i en intervju med svd.se
Den transatlantiska trafiken är alltså motorn när det gäller återhämtningen i långlinjeflygandet i Europa. Faktum är att London Heathrow är den flygplats i världen som har det största utbudet av långlinjetrafik, räknat i antalet tillgängliga stolar. Flygplatsen i London lägger beslag på de fyra översta platserna med New York i topp. På IATA är tongångarna också allt mer positiva. Där räknar organisationen med att långlinjeflygandet ska nå samma nivåer som innan pandemin, kanske redan 2025.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norwegian flög till både BKK och SIN
Skrivet av Torstein Faaberg, 2023-03-10 14:31:43
Grossmutter pratar bara skitprat. Jag flög själv linjenrna många gånger som aktiv kapten. ( Eller har jag drömt det?..) Till att börja med flög vi långa vägen rundt Ryssland, men dom sista åren fick vi flyga över Rysskand, den sydligs rutten enbart. Det kan vara bra att kolla lite fakta , eller hur? Rätt skall vara rätt som du säger.
Anmäl inlägget
DEF
Skrivet av pf, 2023-03-07 21:11:57
Osl/Arn mulig i et periode også fra Hel til Dxb
Mest med B738, noen Max, hvorav en ble stucked i Iran, etter motorincident.
Anmäl inlägget
DY SIN
Skrivet av ABC@Grossmutter, 2023-03-07 17:22:19
Norwegian flög upp till fyra gånger i veckan till Singapore mellan 29 september 2017 och 12 januari 2019.

Även om du inte var född då kan väll även du Googla?
Anmäl inlägget
Norwegian fløy 4 ggr uke. I ca 6 mnd år 2018, brit
Skrivet av pf, 2023-03-07 15:09:11
Og britisk luftfart avtale.
Norwegian ville ikke betale russisk Levy på Transsibirske, ca 500 kr sete per tur. Uoffisielt skyddgebyr Aeroflot
Anmäl inlägget
Singapore ?
Skrivet av Grossmutter, 2023-03-07 12:43:43
Luftfartsavtal skrivs mellan länder och om Norwegian hade begärt att Norge skulle inleda förhandlingar med Ryssland om överflygningar och en förhandlig med Japan hade Norwegian fått denna rättighet. Det finns inga avtal mellan "Skandnavien" och Ryssland eller Japan. Gamla Norwegian var ett korthus.

Och ABC - Att Norwegian flög till Singapore är något som möjligtvis finns i dina drömmar.
Anmäl inlägget
Men från annan flygplats
Skrivet av DEF, 2023-03-07 12:35:25
Jodå, DY flög på Singapore och Dubai men det var från Gatwick, alltså inte de svenska flygplatserna. Härifrån gick bara Thailand, med lagom omväg söderut.
Anmäl inlägget
Men från annan flygplats
Skrivet av DEF, 2023-03-07 12:35:18
Jodå, DY flög på Singapore och Dubai men det var från Gatwick, alltså inte de svenska flygplatserna. Härifrån gick bara Thailand, med lagom omväg söderut.
Anmäl inlägget
EU har somnat
Skrivet av Daniel, 2023-03-07 11:58:31
Kineserna tar över även denna marknad, medan EU tittar på. Sorgligt, men inte oväntad flathet.
Anmäl inlägget
Andra orsaker
Skrivet av ABC, 2023-03-07 10:36:54
Asiatiska resenärer undviker det krigsdrabbade Europa då de anser sig vara säkrare hemma. Europeiska resenärer äcklas över semestrande ryssar i Thailand, Sri Lanka och på Maldiverna. Vi som har gångbara pass behöver inte semestra på dessa platser.

Och gamla Norwegian flög till både Dubai och Singapore, mig veterligt ligger de i Asien.
Anmäl inlägget
Ingen idé
Skrivet av Messerschmitt, 2023-03-07 10:36:29
Nej, det var ju knappast någon idé eftersom bara en skandinavisk carrier, SAS, hade tillåtelse att flyga över Ryssland. Detta tack vare föråldrade regelverk som naturligtvis inte gällde det otal ryska flygbolag som flög över Skandinavien...
Anmäl inlägget
Fel om Norwegian och Asien
Skrivet av Grossmutter, 2023-03-07 07:36:07
Luftslottet Norwegian ansökte aldrig om att få luftfartsrättigheter till Asien. Som så mycket annat pratade Björn Kjos om att vilja öppna linjer till Asien i framtiden men som ni alla vet gick Norwegian under, rekosntruerades och fick naturligtvis ta bort alla långlinjer långt innan de ens ansökte om rättigheter. rätt skall vara rätt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev