Widerö
Det är drygt en månad sedan Flyr begärde sig i konkurs och det märks nu att överkapaciteten på norskt inrikes har minskat. Det menar Widerøe som likt SAS och Norwegian ser en liten men tydlig uppgång i februari. I och med att Flyr stoppat flygningarna har kapaciteten minskat men inte efterfrågan vilket i sin tur fyller flygplanen bättre än tidigare. I februari hade Widerøe 224 000 passagerare ombord vilket gav en kabinfaktor på 61 procent.
- Utvecklingen är som förväntat. Det är emellertid mycket som talar för att den kommande semestern har hög prioritet i norska hem och allt tyder på ytterligare en stark resesommar, säger Stein Nielsen, koncernchef i Widerøe i en kommentar.
Widerøe har hittills haft en tuff vinter där den ena vinterstormen efter den andra dragit in från Atlanten och påverkat trafiken, särskilt på de mindre flygplatserna längs kusten.
- Att driva flygtrafik vintertid i ett arktiskt kustklimat har visat sig vara mycket krävande under 2023, fortsätter han.
Den hårda vintern till trots har det norska flygbolaget höjt blicken och satsar nu på en rad nya utrikesdestinationer på helårsbasis, främst från hubben i Bergen där embraerflottan är baserad. Redan i slutet av mars öppnar två helt nya linjer, till Liverpool och Hamburg. De följs en månad senare av Dublin och München. De kompletterar de tidigare åretruntlinjerna till Aberdeen och London, Billund, Köpenhamn, Göteborg, Färöarna och Alicante. Dessutom återkommer sommartrafiken till Nice, Palma och Florens.
Sammantaget ger det ett flygprogram utrikes på 18 linjer till 14 destinationer kommande sommar.