Skriv ut  

Heart Aerospace letar efter ny flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 mars 2023
Heart Aerospace har skrotat planerna på att bygga den nya flygplanstrafiken på Säve i Göteborg. Det gör att flygplatsen läggs ner en andra gång. Istället tävlar bland andra Trollhättan om att få den nya flygplansfabriken.

Heart Aerospace
Heart Aerospace
 
Det var i april 2015 som beskedet kom att det tunga kommersiella flyget på Göteborg City Airport inte längre kan trafikera flygplatsen: Bärigheten på taxibanan höll inte för flygplan i Boeing 737- och Airbus A320-familjerna. Huvudägaren Swedavia var inte villiga att bekosta upprustningen, enligt olika uppgifter, cirka 250 miljoner. Istället flyttade Ryanair och Wizz Air över till Landvetter som i ett slag kunde räkna in närmare 900 000 nya passagerare.

Flygtrafiken fortsatte dock på Säve, som namnet numera är, främst som flygplats för allmänflyget och samhällsflyget som klarade sig med den kortade banan på 1 200 meter. Framför allt har också Säve varit platsen där Heart Aerospace byggt upp verksamheten och i takt med framgångarna och bytet från en regional maskin med 19 stolar till elhybriden HS-30 med 30 stolar, har ambitionen växt. I september förra året presenterades Northern Runway, en helt ny flygplansfabrik där de svenska flygplanen skulle tillverkas. Det skulle bli kronan i den juvel som ägarna till Säve, fastighetsbolaget Castellum, nu bygger upp kallat Gateway Säve som ett centrum för utveckling av framtidens transporter.

Men nu har den delen av planerna stoppats och det är den gamla banan som spökar igen. Den kräver upprustning för att klara de behov som Heart Aerospace har i samband med fortsatt utveckling av det nya flygplanet och det är en kostnad som de inte kan ta. Alltså väljer de att lämna Säve något som i sin tur innebär att flygplatsen krymper än mer. Kvar blir i princip bara det helikopterburna samhällsflyget som inte behöver bankapacitet. Det mesta talar för att det som är kvar av den kortade landningsbanan nu rivs upp till förmån för ytterligare industrietableringar. Av allt att döma måste då även allmänflyget lämna Säve.

Heart Aerospace letar nu efter en annan plats att lägga den planerade fabriken på och det har fått ett antal kommuner att visa intresse. Enligt uppgifter till Flygtorget är Trollhättan en het kandidat. Där finns sedan tidigare ett flygtekniskt kunnande i och med Volvo Flygmotor, numera GKN men framför allt i det närmaste inflyttningsklara industrifastigheter och produktionsmiljöer från Saab, sedermera Nevs. Dessutom ligger de bara ett stenkast från Trollhättans flygplats, vilket alltså skulle lösa själva flygplatsfrågan. Trollhättan har också kontinuerliga flygförbindelser med Stockholm vilket Säve inte haft på många år. Heart Aerospace har också varit på besök i Trollhättan för att bekanta sig med möjligheterna.

Men det finns fler kommuner som nu vill ge sig in i tävlingen om prestigesatsningen på en elflygsfabrik. Kalmar och Växjö är andra som lämnat offert och även Skövde som har en oanvänd flygplats som enligt planerna skulle rivas till förmån för Volvos nya batterifabrik. Men den hamnade i Göteborg och nu skulle det kanske gå att hysa en annan sorts fabrik där, med bibehållen landningsbana.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

En stor bluff
Skrivet av Op, 2023-03-26 15:44:57
Kommer aldrig flyga. Bara ett sätt att samla in investerarpengar som man sedan blåser dom på. Finns inte en chans i världen att dom lyckas certifiera en flygmaskin med helt ny teknik på tid o budget. Kommer kosta åtskilliga miljarder mer än budgeterat o vara 10-15 år försenat. Finns en anledning att de stora inte gett sig in i det getingboet….
Anmäl inlägget
Ekonomi och utrustning
Skrivet av Ali, 2023-03-24 15:26:01
78 miljoner kr back i senaste bokslutet. Ingen info på hemsidan om om fart, tryckkabin, avisning och IFR-räckvidd med alternativ 200 km bort. Låter det så seriöst?
Anmäl inlägget
vilken teknik
Skrivet av thomas, 2023-03-23 16:33:34
alla de här orterna är egala, det handlar bara om att få fram den optimala batteritekniken som skulle fungera med flyg, men ingalunda framme nu,
Elon har ett intressant koncept men inget avslöjat hur fungera, han har byggt även en fabrik att ta fram detta, det kommer att slå ut alla som tror sig ha tekniken. Fungerar det för flyget återstår att se.
Anmäl inlägget
ESSU
Skrivet av ESSU, 2023-03-23 07:42:22
Eskilstuna / pendlingsavstånd till Stockholm? Räcker inte bara med en flygplats, måste finnas tillgång till kompetens.
Anmäl inlägget
Linköping!
Skrivet av ESSL, 2023-03-22 23:48:51
Vore ju 100 alla dagar i veckan!
Anmäl inlägget
Dala Airport
Skrivet av Kalle, 2023-03-22 21:41:53
Dala Airport?
Anmäl inlägget
Got
Skrivet av G, 2023-03-22 20:06:22
Lägg fabriken på västra sidan av Landvetter flygplats
Anmäl inlägget
Hepp
Skrivet av Gh, 2023-03-22 20:02:40
Vem betalar mest för att få en flygplansfabrik ?
Anmäl inlägget
Heart
Skrivet av Hakaol, 2023-03-22 19:39:12
Man får nog tänka till som kommun för mig är det här ett högriskprojekt
Anmäl inlägget
Landvetter?
Skrivet av Sven , 2023-03-22 19:34:25
Västra sidan av Landvetter borde ju lämpa sig ypperligt…
Anmäl inlägget
Trollhättan
Skrivet av Anonym , 2023-03-22 18:04:10
Fyrstads flygplats är det bästa valet
Anmäl inlägget
ESOK
Skrivet av Frelle , 2023-03-22 17:28:12
Självklara valet borde bli Karlstad ??
Anmäl inlägget
ESSL
Skrivet av Kurtan, 2023-03-22 14:34:53
Borde ju rimligen vara det naturliga valet om kommunen där är intresserad.
Anmäl inlägget
Strategisk plats.
Skrivet av Ubbe Viking, 2023-03-22 12:23:45
Åhmål?
Anmäl inlägget
Örebro
Skrivet av Puffen66, 2023-03-22 10:52:37
Kom till Örebro, 3300m bana och mycket plats att bygga på!
Anmäl inlägget
ESKN
Skrivet av Biggles, 2023-03-22 10:16:41
Skavsta?
Anmäl inlägget
Heat och kostnad för certifiering
Skrivet av Mr €, 2023-03-22 09:52:34
Frågan är om de har kapital för att bygga ny fabrik + certifiera ett nytt civilt passagerarplan för 30pax. Normalt säljer du de första 200 planen till förlust innan man produktionstekniskt sänkt kontnadera till vinstnivå. T.o.m. Saab blev förvånade av certifiertingskostnaderna för SF340
Anmäl inlägget
ESSW
Skrivet av peterm, 2023-03-22 09:48:55
Västervik?
https://www.dronecentersweden.se/
Anmäl inlägget
Heart har mycket att bevisa
Skrivet av Erik, 2023-03-22 09:48:32
Heart har med största sannolikhet inte kunnat visa tillräcklig finansiell styrka och kunnat lämna garantier till Castellum. För att bygga ett Gateway Säve och förlita sig på att "Start-up" bolaget Heart ska få sina elflyg i luften och certifierade för kommersiell trafik är ett stor utmaning. Finns en anledning varför Heart plötsligt gick från 19 stolar till 30. Det fick Heart att flytta fram klockan 2-3 år..... Tid är entreprenörers störta fiende!
Anmäl inlägget
ESGL
Skrivet av Soller, 2023-03-22 08:14:42
Lidköping?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev