Heart Aerospace och Åland satsar på eldrivet flyg
Publicerad den 27 mars 2023
Kommentarer
Håller med Stockholmare o Ali. Alla vill utveckla fosilfritt flyg men blir mer o mer förvånad/häpen över dessa överentusiastiska och delvis utopiska avsikter. Skulle Boeing e Airbus designa ett nytt flygplan blir den i bästa av världar certifierad typ 2035. Heart = INGEN track record. Studera Mitsubishi MRJ. Vad handlar dessa tidsprojektioner om, investerare? Hoppas projekten lyckas men nog är det väl ambitiöst om inte omöjligt?
Flygplanet är inte ens godkänt. Alla ska vara först med att flyga med det 2028, det är inte så att man slänger ihop ett flygplan på en kafferast, det finns inte ens en fabrik.
Men hur länge kan den flyga i luften? Varför anger aldrig Heart om räckvidden är utan reserver, med VFR-reserver eller med IFR-reserver (tex till ett alternativ 250 km bort)?
Och tiden för att utveckla flygplanet? ES-19 skulle ha flugit 2023; hur långt hann man bygga på det innan man insåg att det var omöjligt?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten