Skriv ut  

Flygbranschen: Så kan det svenska flyget utvecklas

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 maj 2023
Regeringen tog 2017 fram en svensk flygstrategi. Sedan hände inte mycket. Därför har nu branschen tagit över ansvaret och arbetat fram en egen handlingsplan för hur det svenska flyget ska utvecklas. I går överlämnades den till regeringen.

Det var en tung grupp representanter för den svenska flygbranschen som i går överlämnade en handlingsplan för det svenska flyget till infrastrukturminister Andreas Carlsson: Geir Karlasen, vd för Norwegian, SAS vd Anko van der Werff, Ulrika Matsgård, Vd för BRA Swedavias koncernchef Jonas Abrahamsson, Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser, Wilhelm Wohlfart, vd ACR och Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.

Bakgrunden är att det inte hänt mycket på flygets område i Sverige de senaste sex åren. År 2017 tog den dåvarande regeringen fram En svensk flygstrategi – för flygets roll i framtidens transportsystem. Ambitionerna var goda, men genomförandet svagt, i princip har inget hänt utan Sverige står fortsatt utan en strategi för hur flyget ska kunna utvecklas. Istället har fokus legat på flygskam, nedläggning av Bromma och ett allmänt bromsande av flygets utveckling. 

De har gjort att de samlade aktörerna i den svenska flygbranschen tagit saken i egna händer och arbetat fram ett förslag till en uppdaterad flygstrategi tillsammans med en konkret handlingsplan för framtidens svenska flyg.

- Att vi som är de största aktörerna i den svenska flygbranschen gemensamt har tagit initiativ till en uppdaterad flygstrategi med konkreta förslag på hur vi kan snabba på omställningen till ett hållbart flyg, samtidigt som vi ökar både konkurrenskraften och tillgängligheten, visar att vi är enade och att vi tillsammans med beslutsfattare vill driva på utvecklingen för flyget. Jag är mycket glad över vårt gemensamma förslag och ser fram emot arbetet mot ett både hållbart och konkurrenskraftigt flyg i framtiden, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
Handlingsplanen preciserar en rad åtgärder som branschen och regeringen behöver vidta för att vi ska säkerställa ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg. Samtidigt axlar flygbranschen en stor del av ansvaret själva för att genomföra handlingsplanen och har också tagit höjd för den snabba tekniska utvecklingen som skett inom flyget sedan 2017 tillsammans med de krav som klimatomställningens ställer.

Flygbranschen har enats om fem fokusområden som behöver utvecklas för att flyget ska kunna bidra till positiv samhällsutveckling och minskad klimatpåverkan. Till dessa kopplas förslag till en rad insatser som flygbranschen och regeringen behöver vidta för genomförandet av handlingsplanen. 

• Öka tillgängligheten inom Sverige och internationellt med flyg.
• Säkerställ konkurrenskraftiga villkor för det svenska flyget för att möjliggöra sund konkurrens inom EU och övriga världen.
• Utveckla Stockholm Arlanda Airport som nav och en hållbar framtidsflygplats.
• Gör Sverige till föregångsland för utveckling och användande av fossilfritt flyg.
• Arbeta för hög flygsäkerhetsarbetet med effektiva målbaserade regelverk som omfattar drönartrafik.
Den handlingsplan som lämnades över till infrastrukturministern innehåller sammanlagt 32 förslag som branschen menar är en förutsättning för utvecklingen av flyget i Sverige.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygets påverkan
Skrivet av Trött, 2023-05-24 12:01:20
Flyget hanterar inte klimatfrågan, de hanterar flygets påverkan på klimatet, en viss skillnad. Börja med och se hur många procent flygets påverkan har och skala sedan ned den procenten. Flyget kommer som sagt kunna ändra på sin påverkan på klimetet sedan är det typ 99% kvar att arbeta med, industrier, bilar, shipping, osv....
Anmäl inlägget
Häpnadsväckande
Skrivet av Pierre, 2023-05-24 11:09:02
Dokumentet är häpnadsväckande. Klimatfrågan hanteras ungefär som: Om flyget elektrifieras så klaras klimatfrågan. Många "om", och svag realism. Branschen måste väl kunna bättre än så?
Anmäl inlägget
Fd svensk pilot - jaså...
Skrivet av Wallenbom, 2023-05-23 20:14:20
Har du glömt vd som hände i sjöfarten? Nästan alla jobb flaggades ut och Sverige har trots denna "skandal" fått ett blomstrande näringsliv. Däremot har många skyddade verkstäder lagts ned och personalen har antingen omskolats eller helt enkelt bytt jobb. Det är inte synd om svensk flygpersonal - bara en utmaning att ställa om.....
Anmäl inlägget
EU
Skrivet av Börje, 2023-05-23 18:25:45
Förfallet inom svenskt flyg började när Sverige gick med i EU, den fria konkurrensen och bemannings branschen tog över med personal från lågkostnadsländer! Snart är SAS i kk och alla får söka sina tjänster igen hos de nya ägarna.....
Anmäl inlägget
Jaha
Skrivet av Fd svensk pilot, 2023-05-23 14:00:11
Var är punkten när det kommer till anställningsavtal? Var är planen för att motverka vad som händer för piloter, kabinanställda tekniker mm? Att jobba inom flyget i Sverige har bara blivit sämre och sämre de senaste 30 åren. Att företag som Bra, Sas mm får fortsätta utsätta sin anställda för alla nedskärningar är ett hån. Så fantastiskt inkompetent ledning.
Anmäl inlägget
titta framåt
Skrivet av thomas , 2023-05-23 11:56:31
Hoppas beslutsfattarna lyssnar och tar till sig. Marcus Wallenberg till sin bror när SAS bildades var det på 40 50 talet
"detta är framtiden"
För att Svensk industri och företag ska vara med på den internationella arenan i fortsättningen är flyget såväl inrikes som internationellt en grundförutsättning
"Detta är framtiden"
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev