Skriv ut  

KLM tävlar med svenskt hållbart bränsle

Notiser, Redaktionen, den 30 maj 2023
Hållbart bränsle i tankarna. Ombordservering innan start – allt för att minska flygningens miljöpåverkan när KLM tävlar i hållbarhet.

Just nu pågår andra upplagan av flygbolagsalliansen Skyteams hållbarhetstävling The Sustainable Flight Challenge, där 22 flygbolag tävlar om att göra den mest hållbara flygningen. I årets tävling som drog igång 16 maj använde KLM hållbart flygbränsle importerat från Sverige för ett av sina tävlingsbidrag – en flygning mellan Amsterdam och Trondheim. Bränslet som användes motsvarar en minskning av de totala koldioxidutsläppen med upp till 80 procent.

– En stor utmaning är tillgången till hållbart flygbränsle (SAF). Den här gången var vi tvungna att transportera SAF från Sverige med lastbil då det inte finns tillgängligt i Norge. Det är ett stort problem som behöver adresseras för att skapa en mer hållbar flygindustri, säger Maria Hagelberg, marknadschef på AIRFRANCE och KLM i Norden.
Det hållbara flygbränslet som transporterades från Gävle är producerat av bränslebolaget Neste. Inför tävlingen köpte KLM tillräckligt med hållbart flygbränsle för att täcka 100 procent av flygningens bränslebehov, vilket ger en minskning av det totala klimatavtrycket med upp till 80 procent. 

Utöver SAF använde KLM även 100 procent elektrisk markdrift med hjälp av norska Widerøe Ground Handling. Genom att elektrifiera maskinflottan minskas utsläppen på marken, vilket bidrar till den totala minskningen av flygets koldioxidutsläpp. För att minska bränsleåtgången och utsläppen under flygningen valde KLM att beställa lokal catering på plats i Trondheim, för att därefter servera maten till passagerarna på flygplatsen redan innan ombordstigningen. Det resulterade i en minskning av flygplanets vikt med över 300 kilo. Väl i luften flög piloterna så rakt som möjligt samtidigt som de med hjälp av avancerade väderprognoser flög i luftlager där planet inte lämnar kondensspår i atmosfären, vilket bidrar till en mer hållbar flygning.

– Vårt mål är att minska utsläppen med 30 procent per passagerare och kilometer till 2030, jämfört med 2019. Nyckeln till att uppnå detta är att bland annat att öka användningen av hållbart flygbränsle med 10 procent till 2030, samt att modernisera vår flotta som år 2028 ska bestå av 64 procent bränslesnåla flygplan, säger Gijs van Popta, chef för AIRFRANCE och KLM i norra Europa.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev