Skriv ut  

Smart Lynx och andra ACMI-bolag är här för att stanna

Krönika, Jan Ohlsson, den 18 augusti 2023
Det har blåst upp storm kring SAS inhyrning av Smart Lynx. Men är kritiken rättvis? Jan Ohlsson tar en närmare titt på ACMI-branschen i allmänhet och Smart Lynx i synnerhet i dagens fredagskrönika.

“Ström stängdes av, personalen kunde inte engelska, förseningar, gamla baltiska plan, oseriösa, vi ville inte åka med skiten, mycket mindre utrymme än hos SAS”.

Debattens vågor kring SAS underleverantör Smart Lynx har gått höga sedan Aftonbladet nyligen gjorde en sommaranka av en fjäder. Det saknas nämligen inte andra röster i debatten, de som försvarat Smart Lynx eller inte såg någon skillnad, vilket framgår i många av nära 200 inlägg på Flygtorget.

Låt oss först gå till fakta.

Smart Lynx är det största flygbolaget inom Avia Solution Group med 99 flygplan, alltså fler än moderbolaget SAS, som har 70 “egna” flygplan. Avia Solution Group har ett formellt huvudkontor på Irland, men styrs från ett jättelikt, nybyggt kontorshus på Vilnius flygplats av litauiska nyckelpersoner och ägare. Koncernen har 11 000 anställda i ett 50-tal företag i nästan lika många länder. Det handlar om flygplansunderhåll, flygmotorunderhåll, ground handling (BGS Aviator) OP, dispatchers, flygplanleasing (Avia AM), chartermäklare, flygbensin, hotell, utbildning av kabinpersonal, egen typerating för piloter, flygfrakt och till och med ett företag för godstransport på järnväg i Ukraina. Administrativa kontor finns förutom i Lettland också i Estland, UAE, USA, Serbien, Kina, Thailand, Indonesien och på Cyper. I Avia Solution Group ingår tio flygbolag med 150+ stora trafikflygplan, till exempel Avion Express, Bluebird Nordic, KlasJet, Magma, nystartade BBN Airlines i Indonesien och nyförvärvade Air Explore i Slovakien. Egna AOC kommer nu också i Australien och Brasilien. Mest handlar det om A320, A321 och A321BCF, Boeing 737-800, och även neo och MAX, men också A330-300 och Boeing 747-400F.

Medelåldern på Smart Lynx plan är 14,3 år, något yngre än SAS elva egna A320ceo, A319 och Boeing 737-700, men lite äldre än SAS-flottans snitt på 8,9 år.

Smart Lynx är dock inte ensamma på wet-lease hemma i Litauen. Där finns bland andra GetJet Holdings, Heston Airlines, Global, Jump Air och CharterJets som är verksamma från Australien över Sydafrika till Surinam. Det var för övrigt Heston som tog över det omtalade kontraktet för Condor efter Smart Lynx. Samtliga dessa bolag har litauer i ledande ställning även utomlands. Tillsammans har de alla 200 trafikflygplan, modell större.

Smart Lynx bildades för exakt 30 år sedan, då som LatCharter i Lettland med TU-134B. Fram till idag visar historiken inga dödliga haverier eller allvarligare incidenter. Den organiska tillväxten var långsam. Men 2003 kom A320 och sedan började det gå fort. 2006 köptes Smart Lynx av isländska Loftleidir och började med wet-lease. Men det var i en annan tid. Ofta var det äldre plan som togs in, ibland köptes billigt och kördes till nästa storcheck, då de inte sällan skrotades. Kontrakten var korta. Ett av dem var med svenska MCA, om någon kommer ihåg det flygbolaget. 2012 köpte ledningen och en holländsk investeringsfond ut Smart Lynx och 2019 köptes det av Avia Solution Group. CEO är Zygimantas Suritas, som suttit sedan 2016.

Wet-lease branschen har i grund förändrats efter pandemin. Nu förekommer säsongsvisa kontrakt på tre till fem år. Anledningen är att affärsflyget minskat och lönsamhet idag främst finns i privatresande. Problemet är trafiktopparna i semestertider. Knappt något flygbolag kommer att anställa piloter och köpa flygplan som står sysslolösa i säsongssvackorna. Att hålla dem i luften hela året kräver ett kontaktnät jorden runt. Wet-leasebolagen äger sällan sin plan, utan leasar dem och de ska betalas året runt. Idag svensk inrikes, imorgon Västindien eller Senegal. Det är de erfarenheterna som gjort Avia Solution Group till världens största ACMI-bolag som hyr ut flygplan med besättning, försäkringar och underhåll. Så när SAS ursäktar sig med att det “bara är över denna sommar” kan man säga att det inte heller låter trovärdigt. Flygbolag i Europa som hyr in, i några fall upp till 12-15 plan “över sommaren” i år, är, förutom SAS; Eurowings, Jet2, Anadolu Jet, KLM, British Airways, Swiss, Luxair, Sunclass, Air France, Corendon, Transavia, TUI, EasyJet, Vueling, WizzAir, Air Portugal, Air Europa och några till. Dessutom har vi sådana som både hyr in och hyr ut, till exempel Finnair, Nordica, Smartwings och Air Baltic. Finnar lyckas på det viset hålla kvar en egen långdistansflotta på 25 plan mot allt färre i SAS. Bland det fåtal som inte hyr in i år är Norwegian och Ryanair. Sedan växer det upp nya wet-leasebolag som svampar ur jorden; i Estland, Bulgarien, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Grekland, Tyskland, Frankrike, Spanien. Volym är nyckeln till god beläggning och lönsamhet. Så liksom inom lågprisflyg är det en fördel att vara stor. Så Lokatten är Smart, men bör slipa på vissa detaljer.

Den snabbt ökade efterfrågan kan förklaras som tillfällig växtvärk, samtidigt som det är lite konstigt att Smart Lynx får fler klagomål än Avion Express, med liknande uppdrag i samma koncern. Det mediadrev som skrämt upp en del resenärer är överdrivet. Men ACMI med vitmålade plan, som fenomen, kommer att vara på plats varje sommar många år framåt i flygbolag nära Dig.

En hel del av kritiken mot Smart Lynx kan dessutom riktas mot SAS. Ett tag har det varit ren mobbing mot flygpersonal utifrån, som gör sitt absolut bästa, vilket många vittnar om. Att Sverige fått en så stor inhyrd flotta, istället för att sprida ut den i SAS-länderna, är ett snålt felgrepp från SAS, som även PR och HR mässigt skött det mycket illa. Att SAS gett för många anställda semesterledigt under årets största trafiktopp, är något resenärer och media borde fokuserat kritiken på, eftersom det inte är så hos övriga nordiska flygbolag. Man ska inte ta på sig mer uppdrag än man klarar kvalitetsmässigt. SAS verkar ännu inte till fullo ställt om till att privatresande är dess viktigaste intäktskälla.

Men om man SAS absolut måste hyra in nio maskiner för Sverige, var Smart Lynx sannolikt det enda wet-leasebolag, stort nog att kunna göra jobbet. 




Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lukas uselt som vanligt
Skrivet av Tobias, 2023-08-21 15:12:50
Av Jan O… vilket skämt
Anmäl inlägget
Lön och villkor SAS flygande.
Skrivet av Nils, 2023-08-20 15:07:01
Det är inte flygande personal som kostar pengar i SAS längre. De har sämre villkor än de flesta konkurrerande europeiska bolagen. SAS kommer att få svårt att rekrytera piloter med nuvarande villkor. CAE söker folk till SAS i England och Norge närmast varje vecka. Däremot har man en administration som är alldeles för stor och ineffektiv. Det är där kostnadsbesparingarna nu måste ske. Det är dags att börja se verkligheten i vitögat.
Anmäl inlägget
Vart
Skrivet av @thomas, 2023-08-20 13:44:52
går man mot “ extrem lågkonjunktur”
bortsett från i Sverige….
Ekonomiska problemen i Sverige skyllas extrem skuldsättning i privata hushåll, massor med folk som inte vill jobba, och vår skräp valuta.
Anmäl inlägget
utvecklingen i flygbranschen
Skrivet av thomas , 2023-08-19 10:55:12
"som fackföreningarna accepterat" här ligger det stora felet kravmaskiner utan kommersiell insikt, som har förstört bolag som SAS.
Flygjobben fasas ut i allt snabbare takt precis som sjöfarten. I Balticum finns inga orealistiska fack kravmaskiner, dessutom lägre löner och framförallt lägre lönebikostnader, 33% i Sverige.
SAS enda chans är att bli ett varumärke med allt inhyrd. Det går snabbt emot denna realitet.
Anmäl inlägget
Semester?
Skrivet av Mycket insatt, 2023-08-18 22:41:14
"Något insatt" är totalt oinsatt och/eller bara ett troll. SAS personal har bara tre veckors sommarsemester vilket är ett undantag från semesterlagen som fackföreningarna accepterat.
Anmäl inlägget
Ruben
Skrivet av Incidenter, 2023-08-18 21:44:35
SmartLynx har visst haft allvarliga incidenter. Den A320 som hyrdes in av MCA Airlines tappade motorkåpor. En A320 har kraschat under träningsflygning inom SmartLynx AOC. Dessutom har flygbolaget en rad säkerhetsanmärkningar och incidenter i linjetrafik. Det som skrivits här är en partinlaga, kanske sponsrad av SmartLynx??
Anmäl inlägget
Saklighet
Skrivet av AB, 2023-08-18 21:44:02
Oseriöst att flygtorget skriver följande;

"Att SAS gett för många anställda semesterledigt under årets största trafiktopp, är något resenärer och media borde fokuserat kritiken på"

Det är i enlighet med Svensk och Skandinavisk lag.
SAS piloter har enbart har rätt till 3v under sommarperioden och inte 4v som alla andra.

Varför ska man försöka rikta någon form av drev om detta?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Ehrmantrout, 2023-08-18 17:47:50
Från chapter 11 till chapter 7 ?
Anmäl inlägget
Sluta nu
Skrivet av Kvalificerad , 2023-08-18 17:11:20
Smartlynx är inget drömjobb men det är ett bolag som ger nya piloter chansen till en start, någon slavlön jobbar dom inte för (lönen ligger över snittlönen i Sverige) och denna incident förgående länkat till skedde under Base Training utan passagerar ombord (Dessutom 2018)

P.S inte anställd på Smartlynx
Anmäl inlägget
"Inga allvarliga incidenter...."
Skrivet av Torkel, 2023-08-18 14:49:15
http://www.avherald.com/h?article=4b57c3dd&opt=0
Anmäl inlägget
Något insatt?
Skrivet av Billyjojimbob , 2023-08-18 14:06:23
På SAS groundhandling är sommar semestern 3 veckor från 1 maj till sista september. Resterande veckor övrig tid under året.
Anmäl inlägget
konjunkturen
Skrivet av thomas, 2023-08-18 13:07:06
Kostnads jakten har bara börjat för flygbolag och andra företag, i USA har deras största åkeri konkat, 30.000 har tappat jobbet, skatteintäkterna har rasat för Amerikanska staten inflationen peakar
Vi går mot en extremlågkonjunktur.
Anmäl inlägget
flyget
Skrivet av thomas, 2023-08-18 13:03:48
Bra skrivet hela flygbranschen kommer att ändras då de kommersiella villkoren för opererande bolag stöps om i grunden.
Aoc et i ett bolag flygplanen i ett annat teknik ytterligare annat, detta är redan en verklighet, ex southwest har alltid outsourcat sin tekniska tunga översyn, ställt olika leverantörer mot varandra för att få ner priset, istället har bolag blivit gisslan i kravmaskiner. Nej det blir ingen återgång till det gamla, kanske SAS slutar som ett varumärke med allt inhyrd.
Anmäl inlägget
Semester
Skrivet av Jonathan , 2023-08-18 11:56:33
Man kan väl ändå inte skylla inhyrningen på att personalen ska får sina tre veckorna lagstadgade semester någon gång mellan maj och september. Det är väl ingen överraskning att personalen har semester varje år. På många arbetsplatser tar man in sommarvikarier för att täcka upp under sommaren.
Anmäl inlägget
Modernt slaveri
Skrivet av Villkor , 2023-08-18 11:52:19
Ett av de stora problemet hos dessa ACMI bolag är att de har väldigt stor personalomsättning och svårt att behålla duktig personal. Folk får betalt via bolag i olika länder för att undvika anställningsavtal och trygghet samt skatter och sociala avgifter. Visst det fungerar efter Pandemin när det funnits folk att tillgå men det kommer nog ändras.

Nya styrmän som drömmer om ett flygjobb får betala €30000+ för Type Rating och sen arbeta mot en väldigt låg lön.
Anmäl inlägget
Fakta..?
Skrivet av AB, 2023-08-18 11:35:06
SmartLynx härstammar väl från Lettland och har AoC i följande länder, Lettland, Estland och Malta.
Huvudkontoret ligger väl ändå i Riga?
Anmäl inlägget
3 år sen är du.
Skrivet av kenneth, 2023-08-18 10:55:53
Det kommer att vända. dagarna då detta fenomen fortgår kommer att försvinna. Folk i allmänhet vet mer än vad flygfolk tror. Flygfolk tar väl inte in vem som helst när dom behöver tjänster, vanligt folk gör det inte heller. Vänta tills inflation mm lägger sig så när folk får pengar så kommer kraven att skärpas.
Miljövänligt samt bra villkor.
Smartlynx, Charter BRA mlf kommer att få det tufft.
Anmäl inlägget
Smartlynx
Skrivet av EB, 2023-08-18 10:52:11
Men förstår inte riktigt. Vad flyger SAS själva med A 320 ? Verkar som dom mest flyger charter. Ska man till Malmö, Luleå eller Alicante t.ex så är det smartlynx hela tiden.
Anmäl inlägget
Grundproblemet är fackföreningarna
Skrivet av Något insatt, 2023-08-18 10:11:06
Grundproblemet hos SAS (både på flyg- och tekniksidan) är att fackföreningarna inte förstår vilken realitet SAS befinner sig, och vilka kunder de har numera.
De envisas med att all semester skall tas ut under sommaren, när kunderna flyger som mest.
Anmäl inlägget
Eurowhite
Skrivet av Honken, 2023-08-18 09:10:56
Finns inget mer osnyggt än vitmålade flygplan "Eurowhite"
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev