I dagsläget består Norwegians flotta av 737-800 och 737 MAX 8, sammantaget 81 flygplan. Av allt att döma har fokus varit att successivt fasa ut de något äldre 737-800 till förmån för MAX8. Men nu har ytterligare en maskin dykt upp i spekulationerna om den framtida flottan, 737 MAX 10, något som Flygtorget rapporterat om tidigare.
Tidigare har vd Geir Karlsen avvisat tankarna på MAX10 främst för att räckvidden är tveksam när det gäller flygningar mellan till exempel Skandinavien och Kanarieöarna med full last. MAX 10 klarar 5700 km medan MAX 8 klarar 6500 km.
- Vi har tidigare haft invändningar mot MAX 10 och förmågan att klara trafik exempelvis mellan OSLO och Teneriffa. Men nu har vi till del omvärderat det och närstuderar möjligheten att ta in den i flottan, säger Geir Karlsen i en intervju med brittiska media.
Den avgörande fördelen med MAX 10 är att den kan ta upp till 230 passagerare i en enhetlig kabin all-economy. I Norwegians version skulle antalet stolar stanna vid 225 vilket är väsentligt fler är de 189 stolar som de nuvarande maskinerna har. Det ger en betydligt bättre driftsekonomi, särskilt som även bränslekostnaderna är lägre än i B737-800. Även om Norwegian ännu inte utvärderat möjligheterna av att använda MAX10 på lång och tunga linjer, så passar den utan tvekan in på nyckeldestinationer som Malaga och Alicante där den större kabinen är en avgjord fördel. Av allt att döma är det också där som det kan bli aktuellt att basera maskinerna om de nu införs i flottan. Det stod klart när Norwegian presenterade den senaste kvartalsrapporten i förra veckan. Då talades det dels om att äntligen komma till skott med den planerade basen i Riga, dels om ytterligare en bas ”utanför de nordiska länderna”.
I maj förra året beställde Norwegian 50 nya 737 MAX 8 från Boeing med option på ytterligare 30 flygplan. Om den nu pågående utvärderingen av MAX10 faller väl ut kan det innebära att en del av den tidigare ordern omvandlas till den större maskinen, alternativt att det görs en helt ny beställning.
I Boeings MAX-familj är MAX 8 och MAX10 de som överlägset säljer bäst, 2310 respektive 1070 sålda flygplan. De två mindre, MAX 7 och MAX 9, som båda har längre räckvidd men färre stolar än MAX 10, ligger idag på 286 respektive 306 sålda flygplan. Å andra sidan finns även drygt 1000 beställda flygplan där köparen fortsatt är hemlig och därmed också vilka versioner som de köpen gäller.