Pajala är den näst yngsta flygplatsen i landet efter Sälen och invigdes 1999. I huvudsak har flygplatsen haft upphandlad linjetrafik till Luleå, samhällsflyg och en del tomtecharter runt jul och nyår.
- Det blir det i år igen. I dagsläget är 14 ankomster från England inplanerade, säger flygplatschefen Robert Pettersson till Flygtorget.
Just tomtechartern har pågått i tiotalet år och innebär att flygplatsen tar emot fullastade Boeing 737 och Airbus A320 medan den vanliga linjetrafiken sker med betydligt mindre flygplan, i nuläget en av Jonairs Beechcraft Super King Air med nio stolar ombord. De stora passagerarströmmarna som chartertrafiken skapar, har lett till trängsel i den lilla terminalbyggnaden men den är nu på väg att ändras. En ny ankomsthall med bagagehantering, passkontroll och tull är i det närmaste klar att tas i bruk och den ska följas av en ny terminal för avresande med fler incheckningsdiskar, säkerhetskontroll och framför allt, större ytor för passagerarna.
- Med de nya resurserna kan vi ta emot flygplan i B737-storlek och klara en turnaround på 60 minuter, fortsätter Robert Pettersson.
Det är en kapacitetshöjning som ökar möjligheten att locka mer trafik. Faktum är att Pajala är den flygplats i Sverige som återhämtat sig snabbast efter pandemin och ligger på drygt 20 procent högre passagerarsiffror nu än under 2019. Flygplatsen är också Sveriges östligaste, nära gränsen till Finland, där bland andra Rovaniemi och Kittilä ligger i finska Lappland som de senaste åren sett en dramatisk ökning av antalet turister och därmed också fler flygningar, ofta direkt från storflygplatser nere i Europa.
- Vi ligger ju i samma region och kan snart vara med och konkurrera om den trafiken på ett helt annat sätt än tidigare.
Utvecklingen av infrastrukturen på och runtomkring flygplatsen i Pajala, passar också in i det förändrade säkerhetsläget och insikten om vad de regionala flygplatserna betyder. Sedan 2007 är banan förlängd till 2 300 meter vilket innebär att den utan problem skulle kunna tjänstgöra som beredskapsflygplats.
- Det pågår ju en diskussion om hur många flygplatser som ska ingå i beredskapssystemet och Pajala är en kandidat.
I dagsläget ligger dock fokus i första hand på möjligheten att knyta mer kommersiell trafik till flygplatsen och därmed öka tillgängligheten till den del av norra Sverige där det inte finns någon annan flygplats.
- I nästa skede har vi elflyget som kommer att rita om flygkartan i Sverige, det är jag övertygad om. Det öppnar för helt nya linjer och även där har vi ett strategiskt läge.