Featured article image

Arlanda fortsatt billigast i Skandinavien

Publicerad den 2 oktober 2023
Kommentarer
Kastrup höjer avgifterna för nästa år. Oslo likaså. Den 1 november i år meddelar Swedavia nivåerna på avgifterna för nästa år. Det mesta pekar dock på att Arlanda fortsätter att vara den billigaste av de tre storstadsflygplatserna.
Flygplatsavgifterna, de kostnader som flygbolagen betalar och nivåerna på dem brukar med jämna mellanrum skapa diskussioner. Inte sällan är det Ryanairs vd Michael O´Leary som höjer rösten och ifrågasätter de återkommande höjningarna som de menar inte motsvarar den service som flygbolaget får. 
 
Nyligen höjde Ryanair tonläget gentemot Dublin Airport och drog in 17 linjer från flygplatsen i protest mot ökande kostnader. Som extra krydda ska dessutom 19 Boeing 737 MAX flyttas från basen i Dublin till andra flygplatser i Europa. Det motsvarar en minskning av Ryanairs flygningar från Dublin med 10 procent kommande vintersäsong.
 
Bakom den drastiska åtgärden ligger en annonserad höjning av avgifterna med 45 procent nästa år och kanske med liknande höjningar de kommande åren om inflationen och omkostnadsökningarna fortsätter.
Ryanairs beslut att dra ner på trafiken från Dublin innebär att Billund i Danmark mister sin linje dit. 
 
Dublin är dock inte ensamma om beslutet att höja avgifterna, det råder samstämmighet bland de flesta flygplatser i Europa om kommande kostnadsökningar för flygbolagen. Kastrup meddelade nyligen att det nu är dags att ta igen det avgiftsfall på 9 procent som skett sedan 2017 och räknar du med att höja avgifterna för att använda banor, terminaler och övrig service med 28 procent, en reell ökning med 19 procent med flygplatsens sätt att räkna. I kronor och ören innebär det en höjning från dagens 170 danska kronor till 217 kronor, motsvarande 270 svenska kronor, per passagerare. I ett något luddigt formulerade pressmeddelandet gäller prishöjningen bara de största flygbolagen på Kastrup, SAS och Norwegian.
 
Även Avinor i Norge menar att avgifterna i princip stått stilla de senaste åren, bland annat tack vare intäkter från andra kommersiella områden men att det nu är nödvändigt att höja avgifterna.
– Vi använder ”single-till-principen”. Det innebär att flygbolagens avgifter ska bidra till att ge Avinor kostnadstäckning för våra tjänster, varken mer eller mindre.. Idag har vi inte en sådan kostnadstäckning. Därför föreslår vi en nödvändig ökning av avgifterna, säger Abraham Foss, koncernchef för Avinor.
 
I Sverige höjde Swedavia avgiften med 2 procent den 1 januari i år vilket ger en passageraravgift på de svenska statliga flygplatserna på 144 kronor. Ännu finns inga besked om en eventuell höjning nästa år, även om den svaga svenska kronan har en betydelse för framtiden. I dagsläget ser alltså avgifterna på de tre flygplatserna kommande år, med de aviserade höjningarna i Oslo och Köpenhamn medräknade men Arlandas nivå för i år, ut så här:
 
Sverige: 144 :-
Norge: 187:-
Danmark: 270:-
 
I en kommentar till Flygtorget påpekar Swedavia att avgifterna är ett viktigt konkurrensmedel men det är samtidigt svårt att göra en direkt jämförelse av kostnaderna eftersom de kan innehålla olika typer av service. I Sverige tillkommer även flygskatten på varje passagerare.
Som jämförelse är passageraravgiften på Heathrow i år 383 kronor men flygplatsen har aviserat en höjning till 485 kronor. Flygbolagen å sin sida menat att 218 kronor är vad de klarar av. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2023-10-06 23:04

her er det du som kraftig misforstår.

Også du må skille mellom de avgifter/proveny, som går til å drifte luftfartsanlegg, og det som tas inn fiskalt, i sammenligningen. Du misforstår, og lager tynn fruktsuppe.

Hepp
2023-10-05 10:23

Det är nog detta som är försäljningsargumnetet så slipper man jaga kunder. Sak samma på GOT antar jag.

Ekonomen
2023-10-03 18:44

Flera tunga EU-länder vill införa flygskatt i Europa

Att flyga kostar inte tillräckligt mycket. Det skriver nio finansministrar från tunga EU-länder i ett gemensamt uttalande, enligt Reuters.

Uppropet har undertecknats av finansministrarna i Tyskland, Frankrike, Sverige, Belgien, Bulgarien, Danmark, Italien, Luxemburg och Nederländerna.

I brevet kräver man att EU-kommissionen överväger ”flygskatt eller liknande”.

Flygbränslet för kommersiell trafik är fortfarande skattebefriat.

NAS
2023-10-03 12:06

Her blander dere epler og pærer.

Flyskatten fra ARN er SEK 238 i dag, dere må inkludere LJ-skatten. Hvis dere skal bruke SEK 144 som er Swedavia sin avgift, må dere sammenligne denne med NOK 117 på Avinor fra OSL. Såklart kommer den “norske” LJ-skatten på NOK 82 i tillegg.

OSL fortsatt billigst i år som neste år 🙂

Ekonomen
2023-10-03 07:53

Ryanair har rabatt på Arlanda och betalar minimalt.

De brukar sluta flyga på en flygplats när de måste betala fullt pris.

Anders
2023-10-02 17:51

Blir det D-ATIS?

Yo
2023-10-02 13:50

SEK 169 från ARN + flygskatten till staten.
När börjar Svedavia ta betalt av Ryan ?

123 ARN
2023-10-02 12:22

De må jo holde prisene nede for å klare å beholde den trafikken de har i dag. Forsvinner Ryanair og Eurowings blir det dårlig med passasjerer.

pf
2023-10-02 11:38

kan man ta inn valutakursen. Over de siste to år, har SEK on NOK falt dramatisk mot valutaer som USD/EUR og GBP.
Oversikten sier intet om startavgiften, og underveisavgift, som er det to andre hovedgrupper for luftfartsavgifter.

ABC
2023-10-02 09:39

Har man som Arlanda mycket mer kapacitet än det som utnyttjas är det ett ytterst smart drag att försöka skaffa fler kunder och hjälpa de existerande att växa istället för att höja priserna.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten