Skriv ut  

Boeing utvecklar hållbart flygbränsle (SAF) i Brasilien

Miljö, Redaktionen, den 14 oktober 2023
Boeings nya ingenjörsanläggning i Brasilien ska fokusera på utvecklingen av hållbart flygbränsle (SAF). Brasilien är idag världsledande inom biobränslen som etanol.

Boeing påpekar att man är fast beslutna att bidra till flygindustrins mål att nå netto-noll koldioxidutsläpp till 2050. Man menar också att Brasilien har potential att bli en av de stora globala aktörerna på SAF-marknaden och att det nya brasilianska centret därför ska koncentrera sig på avkarboniseringsmålet.
 
- Det här är en mycket logisk plats för oss att investera, säger Brendan Nelson, ansvarig för Boeings verksamhet utanför USA. Brasilien har högutbildade ingenjörer och är väl lämpade att leda sektorns ansträngningar för att minska koldioxidutsläppen. 
 
Liksom Saab, som har en produktionslinje för Gripen E i Brasilien, anser Boeing att Brasilien ligger i framkanten vad gäller modern flygplansindustri. Brasilien kan bli en bra ersättning för Boeings stora ingenjörsanläggning i Moskva som sysselsatte cirka 1500 ingenjörer.
 
- Vi är intresserade av talanger vart de än finns globalt som kan hjälpa oss med vårt uppdrag på Boeing, säger Lynne Hopper, vicepresident för teknikstrategi. Det är därför vi är i länder som Indien och Ukraina och Polen och Brasilien och nästan alla länder i världen.
 
Boeings huvudsakliga produktionslinjer ligger i Everett och Renton i staten Washington och North Charleston i South Carolina, men man har även 15 ingenjörsanläggningar över hela världen, bland annat i Indien och nu Brasilien som anses vara ledande inom produktion av 
hållbart flygbränsle (SAF). Anläggningen ligger i São José dos Campos, där Boeing startade sin verksamhet i Brasilien 2014. Ingenjörscentret ska anställa cirka 500 ingenjörer.
 
Boeings expansion i den sydamerikanska nationen fick två inhemska försvars- och flygindustrigrupper att stämma det amerikanska företaget för att ha skadat Brasiliens industri. 
 
Boeing försvarade sitt drag och sa att dess närvaro kommer att stärka Brasiliens flygekosystem.
 
- Vi konkurrerar inte med Embraer om deras marknad. Vi konkurrerar på olika marknader, säger Boeings latinamerikanska ansvarige, Landon Loomis. Embraers kommersiella division är inriktad på regionaljetplan, medan Boeing tillverkar större flygplan.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev